Populært lige nu

På Tanzmesse samles 1500 mennesker, der elsker dans

I den kommende uge, fra 28. - 31. august, afholdes Tanzmesse i Düsseldorf. Begivenheden er det helt store tilløbsstykke for kunstnere, producenter og dansescener...

Operainstruktør: “Opera reproducerer en kultur, jeg gerne vil ændre”

Interview med operainstruktør Anna Sofie Keller Brandsborg 

Gunilla Lind om navneændring: “Det nye navn afspejler vores energi, smag og æstetik”

Fra i dag hedder kompagniet, der før var kendt som Gunilla Lind Danseteater, VOMP – et dansekompagni af Gunilla Lind. ISCENE spurgte koreograf og...
Annonce

★★★★★☆ Symphony Of Solitude – S.O.S.  – gribende indblik i ensomhedens inderste væsen

I MØR Collective og AFUK’s performanceinstallation Symphony Of Solitude – S.O.S. skildres ensomheden med rørende poesi, grotesk komik og en dyb smerte, der er svær at ryste af sig efterfølgende.

Annonce

Mere end 600.000 danskere er ensomme, og mange af dem er svært ensomme. Det er et stort antal mennesker, som mistrives i mangel på nærhed og samvær med andre. I MØR Collectives performanceinstallation Symphony Of Solitude – S.O.S. møder publikum ensomheden i en surreel, sansemættet, grotesk og poetisk stærk musikbåren forestilling. 

Symphony of Solitude - S.O.S., MØR Collective. Foto: Trine Brandt
Symphony of Solitude – S.O.S., MØR Collective. Foto: Trine Brandt

Twin Peaks-uhygge og Edwards Hoppers ensomme skæbner

I midten af salen står en cirkelrund installation. Et nedslidt boligkompleks. Her bor kvinden, manden og to tavse musefigurer, der sørgmodigt følger husets beboere med fjerne blikke og stille lytten efter liv. Her er ingen ord. Kun lyde fra huset, der blandes med lyd af elektroniske beats og live vokal fra komponist og livemusiker, Mika Forsling, der står på taget og former forestillingens musikalske udtryk.  

Et mentalt vakuum, som giver trykken for brystet og lader ensomhedens snærende stilstand sive ud i rummet

Publikum cirkulerer rundt om huset og kigger ind. Her et køkken, et halvt badekar, et bokserum og en stue. Interiøret er træt og mørnet. Lamper blafrer fra løse ophæng, og et plastrør hænger ud fra væggen. En sofa er trykket sammen i et alt for lille rum og et par gule cichlider svømmer manisk fra side til side i et alt for lille akvarium. Her er rigeligt rum til følelsesmæssig klaustrofobi. Et mentalt vakuum, som giver trykken for brystet og lader ensomhedens snærende stilstand sive ud i rummet. En verden af Twin Peaks-uhygge, 50’er interiør og Edwards Hoppers ensomme skæbner fanget i et og samme skæbnehjul.

Symphony of Solitude - S.O.S., MØR Collective. Foto: Trine Brandt
Symphony of Solitude – S.O.S., MØR Collective. Foto: Trine Brandt

Ensomhed er livsfarligt

Anika Barkan er kvinden. Vi møder hende først i et mærkværdigt forsøg på at klemme sig ud af den sammenklappede sofa. Hun ligger fastklemt, ryger en cigaret og lader blikket vandre ud i rummet. Aparte og grotesk at se på. Flere publikummer ler akavet. Sære handlinger og mennesker fascinerer og frastøder på en og samme tid, men der er noget trist og forstemmende over seancen. Kvinden har det ikke godt, og det sætter sig i kroppen. 

Annonce

Der er noget trist og forstemmende over seancen

Vi ser kvinden igen i køkkenet. Hun kæmper for at finde en kanal på den gammeldags radio. Husets mange lyde buldrer i rørene. Der er liv omkring hende, men ingen virkelige mennesker at knytte kontakt til. Hun trækker en pose over hovedet – ensomhed er livsfarligt og alvoren står lysende klart i Barkans stærke portræt og instruktør Cille Lansades koreografisk skarpe optrin. 

Nabomanden (Petter Wadsten) leder efter sin kat. Han kalder og kravler på taget. Men katten er væk, eksisterer formodentligt ikke. Ligesom de festgæster, han senere imiterer, der er på besøg, mens han træder øldåser itu og drysser ostepops ud på gulvet. Ensomheden er overvældende og næsten ubærlig, hvis det ikke lige var for scenernes groteske form, som elegant balancerer smerten med poesi og surreel komik, som gør, at vi kan bære den. 

Symphony of Solitude - S.O.S., MØR Collective. Foto: Trine Brandt
Symphony of Solitude – S.O.S., MØR Collective. Foto: Trine Brandt

Ensomhedens ubarmhjertige væsen

Både manden og kvinden kæmper sig videre. Forsøger med et bad, lidt jongleren og live-sang ind i husets rørledninger. Men ensomheden har fået tag i dem. De er fortabte, og for manden og kvinden venter der ingen lykkelig løsning.

For manden og kvinden venter der ingen lykkelig løsning

Symphony Of Solitude – S.O.S. er et emotionelt rum og en tilstand. Et rum for ensomhed, hvor følelsen får lov at gennemsyre alt i Katrina Neiburgas installation, der er perfektioneret ned til mindste detalje. Orkestreret med gehør for samspillet mellem lyd, scenografi, karakterer og de stærke koreografiske optrin, som lader os mærke og opleve ensomhedens ubarmhjertige væsen. Flot forløst med den groteske humor som afledning når mismodet bliver for intenst.     

Vi forlader kvinden og manden lige så ensomme, som da vi kom. Men for os andre tilbyder værket et kognitivt og emotionelt indblik, som kan være med til udvikle os som mennesker. 

Seneste

Jytte Abildstrøm vinder Teaterflisen 2024

Et stærkt felt af kandidater var nomineret til Teaterflisen...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Jytte Abildstrøm vinder Teaterflisen 2024

Et stærkt felt af kandidater var nomineret til Teaterflisen...

ISCENE guider: Historier vi elsker – nu på scenen

Der findes så mange fantastiske fortællinger i vores bogreoler...
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Jytte Abildstrøm vinder Teaterflisen 2024

Et stærkt felt af kandidater var nomineret til Teaterflisen i 2024, men det var en spinkel, 90-årig kvinde, der fredag 30. august forsigtigt tog...