Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...
Annoncespot_imgspot_img

Mikkel Harder Munck-Hansen: “Det frie felt er en udviklingsmaskine”

Siden 2020 har Mikkel Harder Munck-Hansen været direktør for Udviklingsplatformen for scenekunst (UP). Den 1. september tiltræder han jobbet som direktør for Det Danske Kulturinstitut i Rom og fratræder sin stilling i UP.

Udviklingsplatformen for Scenekunst skriver i dag i en pressemeddelse, at den nuværende leder, Mikkel Harder Munck-Hansen, fratræder sin stilling pr. 1. september 2024. Men hvad er han selv gladest for at have opnået? Og hvilke råd giver han videre til sin efterfølger?

“Jeg har været meget glad for dem, jeg har arbejdet sammen med. Det har været et virkelig godt team, og det har været fantastisk at opleve alt det, vi har udviklet sammen. Fx det store europæiske projekt, Moving Identites, som vi har stablet på benene. Og så har det været virkelig dejligt, at det endelig er lykkedes at få fundet nogle lokaler, som bliver brugt,” siger Mikkel Harder Munck-Hansen til ISCENE.

En vigtig faciliterende rolle

“Vi har været ualmindeligt glade for samarbejdet med Mikkel og ønsker ham al muligt held og lykke i det nye job. Den udvikling, han og resten af teamet har stået for de seneste år, gør, at vi fra bestyrelsen er sikre på, at det her vil være et yderst attraktivt job for en ny leder. UP er et af de mest spændende steder for udvikling af scenekunst i Danmark. Vi har i 2023 etableret en ny type af kulturinstitution for det frie felt i Baldersgade i København og laver tiltag for frie scenekunstnere over hele landet,” udtaler bestyrelsesleder for UP, Michael Thouber, i pressemeddelelsen.

Og netop udviklingen og styrkelsen af det frie felt er også et område, som Mikkel Harder Munck-Hansen vægter højt, da ISCENE spørger ind til, om han kan komme med et godt råd til sin efterfølger.

Én, der har lyst til at styrke dette super spændende område med dygtige freelancere, der skaber deres egne værker og udvikler scenekunsten

“Vi er jo ikke nogen medlemsorganistation, og derfor kan vi ikke være et offeicielt talerør for det frie felt. Men samtidig, så har det frie felt brug for nogen, der kæmper for dem og deres sager. Så det kunne være godt, hvis den kommende leder er én, der har lyst til at styrke dette super spændende område med dygtige freelancere, der skaber deres egne værker og udvikler scenekunsten. Vi skaber jo ikke selv kunst på UP, men vi kan bakke op om, at andre kan folde deres visioner ud. Derfor er det en vigtig faciliterende rolle,” siger han og tilføjer: “Det er desuden godt at være en holdspiller. Det er en lille organisation, så alle er afhængige af hinanden og ingen kan være for fin til lige at tømme opvaskemaskinen”.

Et aktivt valg

UP arbejder for at udvikle og kvalificere den frie scenekunst i hele Danmark og dansk fri scenekunst i udlandet. Fra de nye lokaler i Baldersgade driver UP udviklingen af det frie felt som et fast sted for videndeling og udvikling med flere forskellige prøvelokaler samt både kontorpladser og mødefaciliteter. Og der er da heller ingen tvivl om, at Mikkel Harder Munck-Hansen brænder for det frie felt.

I det frie felt sætter kunstnerne deres egne rammer

“Det frie felt er en udviklingsmaskine. Det er jo selvfølgelig ikke sådan, at man ikke kan lave spændende udviking på Det Kongelige Teater eller Odense Teater, men der kører det jo inden for mere definerende rammer. I det frie felt sætter kunstnerne deres egne rammer og kan derfor somme tider lave nogle helt radikale, nytænkende værker, som på den måde kan inspirere hele branchen. Der er nogle, der forveklser det frie felt med vækstlaget. Det er det ikke. Det frie felt består af virkelig erfarne kunstnere, der aktivt vælger at arbejde på denne måde.”

Bestyrelsen for Udviklingsplatformen for Scenekunst igangsætter nu en ansættelsesproces for at finde den næste leder, som forventes fundet senest i løbet af sommeren 2024. 

Seneste

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med...

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med...

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og...

Er kulturjournalistikken blevet for doven?

På Fyn er de store kulturinstitutioner gået sammen med...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med afsæt i det lokale satiriserer svært underholdende over samtiden. Den lille storbyrevy i det mikroskopiske...

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og rum i en verden af mudder, vand, urjordiske norner, fallerede fiskere og entreprenante politikertyper. Den...