Populært lige nu

Det skal du se på KLAP-festival 2025

KLAP-festival

Det, vi ikke taler om – ny musical sætter fokus på en hverdag, hvor alt går for stærkt

Musicalen Efterlysning på Fredericia Musicalteater sætter ord og musik til det moderne menneskes hverdagsfrustration. Musicalperformerne Søren Torpegaard Lund, Johanne Milland og Diluckshan Jeyaratnam står...
Annonce

★★★★☆☆ Natten er lavet af glas – boblende samspil i stærk mobbeforestilling

Teatret st.tv giver med Natten er lavet af glas et dybfølt og kærligt indblik i digital mobning. Her er ingen klare skurke og helte, men blot unge mennesker, der nemt kommer til at såre hinanden. Siff Vintersol og Malaika Berenth Mosendanes samspil gnistrer i den mundrette tekst.

Annonce

Naja og Caro er i fuld gang med en podcast, da vi kommer ind i deres rum. Det er noget med en bytur, men før vi går dybere i den, sættes venindejargonen i skabet med det samme. Eklektiske Naja er med egne ord “helt almindelig”, men kreative Caro opponerer: “Du er da den, alle lægger mærke til”.

Natten er lavet af glas
Malaika Berenth Mosendane og Siff Vintersol i Natten er lavet af glas, Teatret st.tv. Foto Per Morten Abrahamsen.

Smuk, virkningsfuld scenografi

Betina Groves manuskript flyder mundret og lydhørt afsted i en yderst troværdig gengivelse af jargon og sludder på pigeværelset, der er tegnet op af et par hvide, plyssede kasser, Caros lydudstyr, en cap og en stor, rød dynejakke.

Betina Groves manuskript flyder mundret og lydhørt afsted

Jakken tilhører Jonas, som Naja falder pladask for. Desværre er hun lidt fuld og kommer til at kysse Rasmus med cap’en i stedet for. Klassekammeraten Lukas filmer det hele og den film kommer frygteligt tilbage, da Naja og Caro er i gang med et oplæg om Krystalnatten. Najas røv i hendes elskede stjernebukser er blevet til en gif, der popper op på alles insta, mens hun intetanende taler om glas, der splintres i den historiske katastrofe i 1938.

Cæcilie Schjødt Tørnsøs scenografi udvider mod det historiske, men især det mentale rum på bagscenen, hvor nattens stjerner og vinduets iskrystaller veksler med skyggespil bag det florlette bobinette. Det er enkelt tænkt og særdeles smukt udført.

Annonce
Annonce
Natten er lavet af glas
Siff Vintersol i forgrunden og Malaika Berenth Mosendane i Natten er lavet af glas, Teatret st.tv. Foto Per Morten Abrahamsen.

Så gik du over i dit pauseskjul

Veninderne svarer igen på gif’en og Naja klarer sig i første omgang fri af tilråbene “stjerneluder”, men de sætter sig måske alligevel som en higen efter anerkendelse. Usynlig som hun er mellem forældrenes evige hakken på hinanden. Hun er ikke sin egen bedste ven og lander igen i et alkoholfyldt kontroltab, der for alvor får katastrofen til at rulle.

Tekst og iscenesættelse opererer ligesom scenografien elegant med en form for metalag

Betina Groves tekst og iscenesættelse opererer ligesom scenografien elegant med en form for metalag, hvor pigerne kan slukke for mobbelyden, der er som et ekko lyder fra Caros optager, men mestrer også det konkrete, hvor skænderier lyder som hundeglam, mens et smerteligt brud stadfæstes med gudereplikken “Så gik du over i i dit pauseskjul”.

Annonce
Annonce
Natten er lavet af glas
Siff Vintersol og Malaika Berenth Mosendane i Natten er lavet af glas, Teatret st.tv. Foto Per Morten Abrahamsen.

Boblende samspil

Det er en forrygende tekst og de to spillere kvitterer med et boblende samspil. Siff Vintersol er skiftevis kæk og knuget som Naja, der søger lyset, men må dybt ind i mørket. Malaika Berenth Mosendanes Caro ejer en egen dansende sødme som veninden, der loyalt, men stadig mere magtesløs bakker op, indtil hun endelig siger fra og følger sin egen vej. Sammen er de ubesværet troværdige, både når de opkørt ping-ponger, når de dyrisk brøler, og når de stille strejfer smertepunkterne, der både har med mobningen og forældrene at gøre.

Formår at omsætte en aktuel problematik til spillevende og uhyre vedkommende drama

Natten er lavet af glas ender i en lidt lærebogsagtig snak om at anmelde digitale krænkelser, som har sin egen berettigelse, men løfter sig ellers med sit fremragende spil i en tekst, der formår at omsætte en aktuel problematik til spillevende og uhyre vedkommende drama.

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Anne Liisberg
Anne Liisberg
Journalistisk chefredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Åbent brev til Kulturministeren – Scenekunstudvalget siger ingenting!

Teatergruppen Batida har skrevet et åbent brev til Kulturminister Jakob Engel-Schmidt, hvor de ønsker svar på, hvorfor det ikke er muligt at få begrundede...