Teatret st.tv giver med Natten er lavet af glas et dybfølt og kærligt indblik i digital mobning. Her er ingen klare skurke og helte, men blot unge mennesker, der nemt kommer til at såre hinanden. Siff Vintersol og Malaika Berenth Mosendanes samspil gnistrer i den mundrette tekst.
Naja og Caro er i fuld gang med en podcast, da vi kommer ind i deres rum. Det er noget med en bytur, men før vi går dybere i den, sættes venindejargonen i skabet med det samme. Eklektiske Naja er med egne ord “helt almindelig”, men kreative Caro opponerer: “Du er da den, alle lægger mærke til”.

Smuk, virkningsfuld scenografi
Betina Groves manuskript flyder mundret og lydhørt afsted i en yderst troværdig gengivelse af jargon og sludder på pigeværelset, der er tegnet op af et par hvide, plyssede kasser, Caros lydudstyr, en cap og en stor, rød dynejakke.
Betina Groves manuskript flyder mundret og lydhørt afsted
Jakken tilhører Jonas, som Naja falder pladask for. Desværre er hun lidt fuld og kommer til at kysse Rasmus med cap’en i stedet for. Klassekammeraten Lukas filmer det hele og den film kommer frygteligt tilbage, da Naja og Caro er i gang med et oplæg om Krystalnatten. Najas røv i hendes elskede stjernebukser er blevet til en gif, der popper op på alles insta, mens hun intetanende taler om glas, der splintres i den historiske katastrofe i 1938.
Cæcilie Schjødt Tørnsøs scenografi udvider mod det historiske, men især det mentale rum på bagscenen, hvor nattens stjerner og vinduets iskrystaller veksler med skyggespil bag det florlette bobinette. Det er enkelt tænkt og særdeles smukt udført.

Så gik du over i dit pauseskjul
Veninderne svarer igen på gif’en og Naja klarer sig i første omgang fri af tilråbene “stjerneluder”, men de sætter sig måske alligevel som en higen efter anerkendelse. Usynlig som hun er mellem forældrenes evige hakken på hinanden. Hun er ikke sin egen bedste ven og lander igen i et alkoholfyldt kontroltab, der for alvor får katastrofen til at rulle.
Tekst og iscenesættelse opererer ligesom scenografien elegant med en form for metalag
Betina Groves tekst og iscenesættelse opererer ligesom scenografien elegant med en form for metalag, hvor pigerne kan slukke for mobbelyden, der er som et ekko lyder fra Caros optager, men mestrer også det konkrete, hvor skænderier lyder som hundeglam, mens et smerteligt brud stadfæstes med gudereplikken “Så gik du over i i dit pauseskjul”.

Boblende samspil
Det er en forrygende tekst og de to spillere kvitterer med et boblende samspil. Siff Vintersol er skiftevis kæk og knuget som Naja, der søger lyset, men må dybt ind i mørket. Malaika Berenth Mosendanes Caro ejer en egen dansende sødme som veninden, der loyalt, men stadig mere magtesløs bakker op, indtil hun endelig siger fra og følger sin egen vej. Sammen er de ubesværet troværdige, både når de opkørt ping-ponger, når de dyrisk brøler, og når de stille strejfer smertepunkterne, der både har med mobningen og forældrene at gøre.
Formår at omsætte en aktuel problematik til spillevende og uhyre vedkommende drama
Natten er lavet af glas ender i en lidt lærebogsagtig snak om at anmelde digitale krænkelser, som har sin egen berettigelse, men løfter sig ellers med sit fremragende spil i en tekst, der formår at omsætte en aktuel problematik til spillevende og uhyre vedkommende drama.
Instruktør og dramatiker: Betina Grove. Komponist og lyddesigner: Kirstine Stubbe Teglbjærg. Scenografi og kostumedesigner: Cæcilie Schjødt Tørnsø. Lysdesigner: Flora Brandt. Lydtekniker og afvikler: Oliver Svensson.
Medvirkende: Siff Vintersol og Malaika Berenth Mosendane.
Natten er lavet af glas turnerer, set 21. marts 2024 på ZeBU.