Populært lige nu

ISCENE anbefaler teateroplevelser for børn i vinterferien

Teateroplevelser for børn i vinterferien

Nye tider på ISCENE – reorganisering skal styrke formidlingen af dansk scenekunst

Nichemediet ISCENE har i syv år dækket den danske scenekunst journalistisk gennem skrevne formater. Nye samarbejder og den moderne medievirkelighed kræver en kontinuerlig udvikling,...
Annonce

Kaosteater: ”Vi er mange, som gerne vil skabe, men ikke kan få plads”

Det handler om skønhed, mode, magt og om at skabe forandring i scenekunstbranchen. Kaosteater er premiereaktuelle med deres nyskrevne vampyrfortælling Versaces længste drøm, der udover at være en satirisk genrefusion også er et studie i entreprenørskab, hvor viden indsamles for at sikre nye iværksættere en række værktøjer, der kan udvikle deres karriere inden for scenekunst og kultur. 

Annonce

Mennesker bliver monstre og vice versa i Kaosteaters nyskrevne vampyrforestilling Versaces længste drøm. En forestilling, som spejler menneskets stræben efter magt og sætter spørgsmål ved, hvem der er outsiders, og hvem der er insiders. En tematik, der både er central i den premiereaktuelle forestilling og i Kaosteaters ideologiske overbygning. 

Værk og viden er lige vigtige

Kaosteater er en fri gruppe, hvis formål er at skabe forandring i scenekunstbranchen og ”producere scenekunst og vidensdele i vekselvirkning,” som der står på deres hjemmeside. Teatret har siden deres opstart i 2019 indsamlet viden, der er omsat til værktøjer, som kan tilgås af andre i læringsbøger, online og på workshops. Igennem de sidste tre år har Kaosteater også undervist i entreprenørskab på Den Danske Scenekunstskole.Derudover har de løbende produceret nyskreven dramatik i tværæstetiske formater, og definerer sig selv som en innovativ scenekunstgruppe. 

Der er en systemisk udfordring i branchen, hvor de etablerede teatre ikke tager nye projekter ind

Jeppe Pachaï er både del af den daglige drift i Kaosteater og skuespiller og producent på Versaces længste drøm. Forestillingen er et stykke ny dramatik produceret til at blive præsenteret i sale, huse og rum uden for de etablerede teaterhuse. 

”Der er en systemisk udfordring i branchen, hvor de etablerede teatre ikke tager nye projekter ind. Vi er mange, som gerne vil skabe, men ikke kan få plads. Vi vil gerne ændre på magtforholdene og styrke et mere diverst scenekunstlandskab. Men vi kan ikke skabe forandring, hvis der mangler viden om, hvordan vi agerer uden for de etablerede rammer. Derfor er værk og viden om produktionsprocessen lige vigtige,” mener Jeppe Pachaï.  

Annonce
Holdet på Kaosteater og bag forestillingen Versaces længste drøm. PR foto Kaosteater
Holdet bag forestillingen Versaces længste drøm. Foto: Kaosteater

Genrefusion

Versaces længste drøm er en genrefusion af cabaret, catwalk, farce og gys. Det er en fortælling om krop, modebranchens manipulation og menneskets stræben efter at opnå magt ved at skubbe andre ned. 

Ideen startede som en skriveøvelse på Den Danske Scenekunstskole, hvor dramatiker og iscenesætter Thor Gunnar Wendtland blev færdiguddannet i dramatisk skrivekunst i 2023. Fortællingen foregår i en ubåd under Seinen med kurs mod modeugen i Paris. Med om bord er designervampyren Lugosi, assistenten Vlad og et halvdødt kadaver, som viser sig at have den perfekte krop til catwalk. Benedikte Beate Hansen, der blev færdig som scenograf på Den Danske Scenekunstskole i 2023, har designet kostumerne.

Det er vigtigt for os at arbejde på en måde, hvor vi eksperimenterer og er nysgerrige

Kevin Buster Mortensen har nykomponeret forestillingens sange og soundscape i et miks af tecnobeats, cabaretsange og melodisk backtrack, som spiller sammen med et morbidt trekantsdrama mellem de tre halvdøde ombordværende. 

”Det er vigtigt for os at arbejde på en måde, hvor vi eksperimenterer og er nysgerrige. Vi kommer selv med forskellige fagkompetencer, som skal have plads i arbejdet, og så vil vi gerne være med til at udvikle scenekunsten både form- og indholdsmæssigt, så vi også kan nå ud til nye publikumsgrupper,” forklarer Jeppe Pachaï, der selv står på scenen i forestillingen sammen med Kristian Herlev og Helene Hasseriis Holten.

Prøver på forestillingen Versaces længste drøm. PR foto Kaosteater
Prøver på forestillingen Versaces længste drøm. Foto: Kaosteater

Ønsker at forstå alle aspekter

Udover at skabe en fusion af flere genrer og undersøge, hvordan de kunstneriske greb fungerer som forestilling, så ser Kaosteater på, hvad det betyder for værket at blive performet i forskellige huse. Versaces længste drøm får derfor premiere i Koldings Kulturhus Nicolai og tager derefter til musikstedet Turkis i Aarhus. 

Det er vigtig viden for os, når vi underviser andre i selv at producere og komme ud med forestillinger

”Vi ønsker at forstå alle aspekter af processen og undersøge, hvad der er af fordele og ulemper for os som fri scenekunstgruppe. Når vi spiller uden for klassiske teaterhuse, betyder det, at vi kan tage hånd om hele det kunstneriske oplevelsesdesign, hvordan vi tager imod publikum og hvilke rum, der skabes. Det er også muligt at se på, hvad der åbner sig af muligheder, hvis “plejer” ikke er med.

I Kolding samarbejder vi med kommunen og en lokal forening, som laver events. Vi laver tre workshops for unge i løbet af spilleperioden, og det betyder, at vi får synlighed hos et helt andet publikumssegment og andre målgrupper, end hvis vi havde spillet på Kolding Egnsteater. Til gengæld er Nicolai Kultur og Turkis ikke vant til at producere teater, så der er ekstra brug for at holde møder og undersøge, hvad der er muligt, og hvad der ikke kan lade sig gøre. Det er ikke nødvendigvis overraskende, men det understreger, hvor mange led der er i at lave en teaterforestilling. Lige nu føles det meget som at sidde med. Men det er vigtig viden for os, når vi underviser andre i selv at producere og komme ud med forestillinger,” lyder det fra Jeppe Pachaï. 

Holdet på Kaosteater og bag forestillingen Versaces længste drøm. PR foto Kaosteater
Holdet på Kaosteater. Foto: Kaosteater

Forandring indefra

For Kaosteater er det at skabe forandring en stor drivkraft. Jeppe Pachaï er selv vokset op i en familie med to nationaliteter af dansk og iransk ophav, og det har sat sine spor. 

”Da jeg var ung, oplevede jeg ikke at se mig selv på scenen. Der var ikke nogen, som lignede mig, så min oplevelse var, at scenekunst ikke var for mig. Men det er jo ikke rigtigt, så derfor har jeg også et helt personligt ønske om at skabe forandring og en større diversitet i scenekunstbranchen.”

Et helt personligt ønske om at skabe forandring og en større diversitet i scenekunstbranchen

Forandringen, mener Jeppe Pachaï, skal komme indefra og tager tid: ”Vi prøvede at lave et projekt for unge i Gellerup sammen med Katapult Akademiet. Men det fungerer bare ikke at komme ud som velmenende fremmede og forklare dem, hvad de unge skal lære. Det sker alt for ofte, at små projekter får tændt troen på noget nyt hos de unge, og så skrider iværksætterne igen, fordi projektmidlerne udløber. Mange unge har mistet troen på scenekunst- og kulturprojekter. Der kræver tid at bygge tilliden op hos de unge samt troen på, at man godt kan skabe selv. Hvis vi skal vise, at der er en vej, tager det nok generationer, før det lykkedes. Men det kan – og skal lykkes,” siger Jeppe Pachaï, som opfordring til fremtidige iværksættere og som afrunding på samtalen.

kaosteater

Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Kaosteater med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør for udvikling og ISCENE Live. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er juryformand for Årets Reumert.
Annonce