Den Danske Cirkuspris 2025 blev uddelt tidligere i dag hos Cirkusmuseet i Hvidovre. Solen bragede ned over den store bygning, hvor håndstandsartister blev præmieret, indsatsprisen gik til teaterchef Kasper Holten, og Bubber modtog Hædersprisen af Kulturminister Jakob Engel-Schmidt, der deltog sammen med andre politikere med interesse for cirkus.
Fægtesalen på Cirkusmuseet i Hvidovre var proppet med branchefolk, da Den Danske Cirkuspris blev uddelt i dag. Fire priser bliver uddelt, og ud over hæderen til de enkelte artister og aktører, er prisen også en måde at hylde og synliggøre cirkus som genre. Det sidste er branchen lykkedes med, da ikke bare Kulturministeren, men også flere lokale og nationale politikere var mødt op.
Det traditionelle cirkus er presset. Ikke af manglende kvalitet, men af de administrative krav til at opstille telte, hænge plakater op og drifte en cirkus. Krav, som der er kommet stadig flere af og som ikke er ens i landets 98 kommuner. Disse udfordringer blev nævnt af flere af dagens talere, der dog kan håbe, at Kulturministerens “I bliver nok ikke kede af det, når vi fremlægger finansloven” bliver til konkret politik, når loven vedtages.

Indsatsprisen
Chef for Cirkusmuseet Mikkel Knudsen bød velkommen med en kort opsummering af det forgangne år, der både bød på en særbevilling på finansloven og et begrædeligt farvel til Zirkus Nemo. Derefter styrede medlem af prisens bestyrelse Jan Hertz slagets gang.
Chef for Det Kongelige Teater, Kasper Holten, var første prismodtager på scenen. Indsatsprisen uddeles til den politiker eller offentlige person, som i det forgange år har gjort mest for cirkus, og bestyrelsen begrundede prisen med Holtens forord til Cirkus Arenas program i af deres 70års jubilæumssæson, og at han har lukket cirkus ind i frugtbare samarbejder med Det Kongelige Teaters ensembler. Dermed har Kasper Holten været med til at synliggøre cirkus som scenekunst på linje med de øvrige scenekunstgenrer.
Kasper Holten lagde i sin takketale også vægt på, at genrerne ikke skal modarbejde hinanden, for det “er os alle mod algoritmerne.” Han understregede også, at cirkus er mere end en pause fra en svær virkelighed, fordi cirkus med “sin fantasi, vovemod og artisternes evne til at gøre sig umage”, giver os tro på “at gøre det umulige” og på “at kunne ændre verden”, før han satte streg under budskabet med et “Verden har brug for mere cirkus.”

Talentprisen
Årets talentpris gik til den purunge håndstandsartist Gabriel Dell’acqua fra Cirkus Arena, der allerede i 2022 vandt guld ved European Youth Circus festivalen i Wiesbaden. Borgmester i Hvidovre Kommune, Anders Wolf Andresen, uddelte prisen med ordene “ung, målrettet og allerede i en klasse for sig” efter sin varme omtale af cirkusgenren, “der rører os, skaber magi og fornyer sig med de unge talenter, der tør udfordre genren.”
Gabriel Dell’acqua kvitterede for prisen ved at vise sit imponerende nummer sammensat af håndstand og håndspring op af en trappe. Med brillant teknik og maskulin kraft, men også yndefulde, twistede positioner med især nogle fornemme split drejet rundt om kroppen. “Bravo” lød det fra salen til den unge artist.

Årets bedste nummer
Prisen for årets bedste nummer gik også til et fremragende håndstandnummer, nemlig Quincy Azzarios flotte, tempofyldte nummer fra Cirkus Baldoni. En kvartet af repræsentanter fra forskellige cirkusforeninger uddelte prisen, der blandt andet blev begrundet med ordene:
“Hendes sluttrick er et, vi aldrig før har set en kvindelig artist udføre: det berømte Encho-trick, hvor hun står i håndstand på et stabel murstensformede klodser og skubber dem væk for med hænderne at lande på håndstandsstængerne. Fantastisk. Og med ikke mindre end 8 klodser, hvilket vist nok har indbragt hende en Guinness rekord.”
Quincy Azzario var ligesom de øvrige prismodtagere populære valg og modtog en lang klapsalve fra kollegaerne i salen.

Hædersprisen
Til slut kom Kulturminister Jakob Engel-Schmidt på scenen. Han talte først om finanslov og kulturarv, men kaldte så modtageren af årets hæderspris, Den Danske Cirkuspris, på scenen med ordene: “Årets modtager har altid et smil på læben. Nogle kender hans rigtige navn, men de fleste kender ham som Bubber.”
Bubber takkede for at komme i betragtning og mindede om, at “alle de skulderklap, som vi får i livet”, får os til at gro og udvikle sig. Han trak derefter alvoren ind i rummet ved at give flere eksempler på manglende politisk vilje til at finde fælles løsninger på akutte kriser, hvorefter han omvendt priste cirkus for evnen til at samarbejde i midlertidige fælleskaber om unikke forestillinger.
“Hvor er det et stort privilegie at arbejde med cirkus, rundede han af, før han i samarbejdets ånd dedikerede en del af hæderen til sin makker i Cirkus Arena, Malene Qvist.
Bestyrelsen for Den Danske Cirkuspris bestod i år af Ole Simonsen, Jan Hertz og Niels Christian Hansen, og det var da også Ole Simonsen, der rundede arrangementet af med tak til samarbejdspartnere, korte mindeord for tidligere bestyrelsesmedlem, Lars Wallenberg, der døde i år, og et trefoldigt leve for cirkus.
LÆS mere om alle de nominerede her
Den danske Cirkuspris af 2016 har til formål at sætte fokus på cirkus som en del af det danske kulturliv og kulturarv, både for at hædre nogle af branchens fornemste repræsentanter og for at stimulere interessen
for cirkus, ved at genoptage uddelingen af Den danske Cirkuspris, som senest blev uddelt i 1969.
Tidligere modtagere af Den Danske Cirkuspris:
1968 Albert Schumann
1969 Eli Benneweis
2016 Benny Berdino
2017 Søren Østergaard
2018 Martin Arli
2019 Benny Schumann
2022 Katja Schumann
2023 Marianne Deleuran
2024 Freddi Steckel




