Populært lige nu

Danmarks Teaterforeningers priser 2024 er uddelt

Danmarks Teaterforeninger uddelte i går aftes foreningens fire priser til kunstnere og kompagnier på det årlige Teaterseminar, mens Kulturkongens producentpris gik den modsatte vej...
Annonce

Hvordan er det at være kærester og kolleger på revyscenen?

De danske revyer er i fuld gang over hele landet. Det betyder lange perioder væk hjemmefra for mange af de medvirkende. Men nogle få revyskuespillere har deres ægtefæller med på scenen. Og selv om denne form for parløb i revyen kan give udfordringer, så har det også sine fordele. ISCENE har sat Trine Gadeberg, Kasper Le Fevre, Christine Astrid Nielsen og Mikkel Schrøder i stævne.

Annonce

»Det er hyggeligt. Det er sikkert. Det er udfordrende. Og det er godt,« svarer Mikkel Schrøder på spørgsmålet om, hvordan det er at lave revy sammen med sin partner. »Og det er svært at finde en babysitter,« tilføjer hans hustru Christine Astrid Nielsen fra bilens bagsæde, hvor hun sidder sammen med parrets lille søn.

Netop det med at få logistikken omkring familie og arbejde til at gå op har været en af de eneste udfordringer for parret, der lige nu medvirker i revyen Rottefælden i Svendborg. Det er heldigvis lykkedes, for senere på sæsonen fortsætter de sammen til Pejseshow på Hotel Pejsegården i Brædstrup.
»Denne sommer har vi en fast babysitter i fire måneder,« fortæller Mikkel. »Det har selvfølgelig nogle omkostninger – både økonomisk og fordi der konstant er nogen i huset – men det er også vildt dejligt at arbejde sammen, for når vi har fri, har vi begge to fri.«

Rottefældens plakat med Mikkel Schrøder og Christine Astrid Nielsen i midten.

En ting er det rent logistiske. Men er det lettere at være morsom, når man står på scenen sammen med en, man kender så godt?
»Det bliver ikke nødvendigvis lettere at spille overfor hinanden, fordi vi er et par. Men der er noget kemi, som man har i sit forhold, som er en fordel,« konstaterer Christine. »Vi er som oftest enige og synes, de samme ting er sjove. Det er lidt som at have sin bedste legekammerat med på legepladsen. Vi behøver ikke diskutere, hvad vi skal lege, for vi kan lide de samme lege.«

Og så er der naturligvis også andre fordele ved at kunne se sin ægtefælle arbejde på tæt hold. »Jeg kan stå der på scenen og blive helt forelsket aften efter aften,« fortæller Mikkel.

Annonce

I Vendsyssel med hele husstanden

I den anden ende af landet står et andet ægtepar sammen på scenen for første gang. Trine Gadeberg og Kasper Le Fevre medvirker i år i Hjørring Revyen sammen. Og selv om parret ikke har fælles børn, de skal tage hensyn til, ser de alligevel fordele ved at spille det samme sted.

»Overordnet vil jeg sige, at jeg nyder det,« siger Trine Gadeberg. »Jeg har lavet revy siden 1996, på nær to år, hvor jeg lavede julekalender. Det er første gang, jeg er rejst langt væk, hvor jeg har min familie med mig. Ellers har jeg boet alle mulige steder i længere perioder, hvor Kasper så er kommet i weekenden eller i sin ferie. Det er ubeskriveligt fantastisk, at vi er sammen om det.«

Og Kasper tilføjer. »Også fordi vores arbejde resten af året kræver, at vi altid er på landevejen og derfor ikke er sammen.«

Trine Gadeberg og Kasper Le Fevre er midlertidigt rykket ind i et lejet sommerhus i Vendsyssel med deres to hunde, der ikke kunne tilbringe sommeren alene i København.

Det er her ved formiddagskaffen, vi stiller parret spørgsmålet om, hvordan det er at stå på scenen sammen med sin partner.

»Det fungerer godt, synes jeg. Vi arbejder sammen om alle mulige andre ting, som når vi skriver revytekster. Men det her er første gang, vi står på scenen sammen i en revy,« svarer Kasper.

»Revyen er jo Trines hjemmebane. Men det er ikke på scenen, at vi tænker over ægtestanden.«

»Jeg tænkte over det til premieren,« bryder Trine Gadeberg ind. »Fordi jeg var så nervøs på Kaspers vegne. Ikke at der var grund til det. Men jeg har altid sommerfugle i maven op til premieren. Og denne gang var der lidt ekstra, fordi det også var Kaspers debut. Så var jeg også nervøs på hans vegne. Samtidig er det også det, jeg var mest glad for. Min første revyanmeldelse var noget a la ’hun ser yndig ud og synger godt’. Det var fint, men det var ikke så fantastiske anmeldelser, som Kasper har fået. Det er jeg stolt over!«

LÆS OGSÅ: Banebrydende revy i det nordjyske

Individer på scenen

Trine Gadeberg og hendes mand Kasper Le Fevre har gjort sig en del tanker om det med at stå på scenen sammen. Selvom parret nyder den ekstra tid sammen, så lægger de ikke skjul på, at det også kan være problematisk at stå på scenen med sin ægtefælle.

»Det er ikke et problem for Kasper og mig, men det kan være en udfordring for de andre på scenen, når man er et ægtepar,« forklarer Trine. »Vi kan ikke bare være enige hele tiden og trumfe de andre. Især når man kun er fire på holdet, som vi er i år i Hjørring. Hvis vi kommer og er enige om alting, så er det ikke sjovt for de andre at lave revy. Revy er en holdpræstation. Der skal man slippe sit ægteskab og ikke sætte det først.«

Som Trine Gadeberg og Kasper Le Fevre har Christine Astrid Nielsen og Mikkel Schrøder også fokus på fortsat at blive betragtet som de selvstændige individer, de er. Årets revyer er langt fra første gang Christine Astrid Nielsen og Mikkel Schrøder står på scenen sammen. Men selv om de efterhånden er vant til at spille over for hinanden, så er det stadig vigtigt for dem, at de ikke bliver opfattet som en pakkeløsning.

Rottefælde Revy 2019. Pressefoto

»Jeg kan godt nogle gange spekulere på, hvad omverdenen tænker. Ser folk os som en helhed?« siger Mikkel, der understreger, at han håber, at folk er glade for de kompetencer, de hver især har. »Christine har lavet masser af ting selv, og jeg har lavet mine egne shows. Men ser folk os mon som sådan et revypar, der ikke kan skilles ad…«

Christine er enig, men synes dog stadig, at det har en lang række fordele for parret at arbejde sammen på denne måde. »Hvis man havde en kæreste, der lavede noget helt andet, kunne man komme hjem og bade i sin egen shine helt alene. Som det er for os nu, skal vi dele den stråleglans.«

Når man spiller sammen med sin ægtefælle, skal man gøre sig ekstra umage

Den danske skuespilbranche er ikke stor. Derfor er der masser af ægtepar og andre, der danner par privat, som medvirker i forskellige produktioner sammen. Ofte er det ikke noget, man tænker over. Men der kan, ifølge Kasper Le Fevre, også være tilfælde, hvor det bliver rigtig problematisk – især for de øvrige medvirkende.

»Vi har alle sammen prøvet at være på produktioner, hvor vi har set, at parforholdet nærmest helt skamløst bliver brugt. Hvor der ikke rigtigt er noget at rafle om for os andre, hvis ægtefællen til for eksempel instruktøren favoriseres.«

Derfor måtte Kasper tænke sig om en ekstra gang, før han sagde ja til at medvirke i Hjørring Revyen sammen med sin hustru. »Det handler om min egen stolthed. Fanden stå i det, hvis jeg en dag skulle læse, at ’Kasper, han er jo bare med, fordi han er gift med Trine’. Fordi jeg ikke er så kendt som hende. Jeg kan næsten ikke forestille mig noget mere forfærdeligt.«

Trine Gadeberg
Hjørring Revyen 2019. Foto: Axel Søgaard

Det er ikke fordi hverken Kasper Le Fevre eller Trine Gadeberg tvivler på hans evner som revyskuespiller. Men de er også godt klar over, hvordan det kan tage sig ud set udefra, når et ægtepar synligt for alle medvirker i samme forestilling.

»Hvis jeg laver det mindste fejltrin, er der en åbning for, at folk kan sige, at jeg fik det på grund af min kone. Jeg er måske hård ved mig selv, men også realistisk,« konstaterer Kasper Le Fevre. »Så længe, jeg er dygtig nok på scenen, er der ikke noget problem i at være et ægtepar. For så har vi jo præsteret noget godt sammen. Men i det øjeblik, det går galt, banes vejen for de lidt mere spydige kommentarer.«

Det er langt hen af vejen de samme overvejelser, Christine Astrid Nielsen og Mikkel Schrøder har gjort sig. »Vi er opmærksomme på at undgå beskyldninger for nepotisme,« understreger Mikkel. »Det ligger dybt i mig helt fra barnsben, at man skal sørge for at adskille tingene lidt, eller i hvert fald ikke bare per automatik hive sin partner ind i en produktion. For det kan hurtigt skabe lidt undring hos mennesker omkring en. Vi håber, vi har ramt en balance, hvor vi ikke bliver opfattet sådan.«

Læs mere om Hjørring Revyen her

Seneste

Oure Kostgymnasium introducerer Dramatik A som ny studieretning i samarbejde med BaggårdTeatret

Oure Kostgymnasium løfter nu ambitionerne for unge med en...

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Oure Kostgymnasium introducerer Dramatik A som ny studieretning i samarbejde med BaggårdTeatret

Oure Kostgymnasium løfter nu ambitionerne for unge med en...

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver...

Skab dig! Live Art for børn har fokus på identitet

Live Art for børn er en festival for alle aldre...
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Freelance kulturjournalist, teaterkritiker for Jyllands-Posten og medlem af Årets Reumert-juryen. Tidligere teaterkritiker ved Dagbladet Information. Cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi fra Aarhus Universitet.
Annonce

Oure Kostgymnasium introducerer Dramatik A som ny studieretning i samarbejde med BaggårdTeatret

Oure Kostgymnasium løfter nu ambitionerne for unge med en passion for teater ved at tilbyde Dramatik A som et af de få gymnasier i...

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver engagere et særligt ungepanel, der aktivt skal være med til at udvikle det københavnske teater...