Populært lige nu

Udviklingsplatformen for Scenekunst kortlægger det frie felt – gisninger og myter skal erstattes af viden og indsigt

Udviklingsplatformen for Scenekunst (UP) er netop nu i gang med at udvikle en omfattende kortlægning af det frie scenekunstfelt. UP’s udviklingsproducent Ann-Jette Caron samler...

Til seminaret Fondslandskabet indefra mødtes fonde og kulturliv i en åben samtale

Torsdag den 21. november holdt Performing Arts Platform og Midtjysk kulturakademi et seminar med titlen Fondslandskabet indefra – om fokusområder, blinde vinkler og samspil...
Annonce

Køb dig til en rolle i nyt digitalt teaterformat

Safe Space hedder Future V’s premiere-aktuelle digi-drama, der er sidste nye skud på stammen af digital scenekunst, som tager livtag med det klassiske teaterformat.

Annonce

Forestillingen Safe Space er inspireret af true-crime bølgen og handler om 23-årige Ene, der har sin egen livestream. Her fortæller hun om sig selv, indtil hverdagen pludselig får en drejning, da hun modtager en konvolut med et ubehageligt indhold. 

Jeg er på Zoom-besøg i Future V’s virtuelle backstage-rum, hvor teatrets direktør Pelle Koppel fortæller om, hvad det nye teaterformat digi-teater og digi-dramatikken kan tilbyde – ikke mindst i forhold til de allerede eksisterende formater. 

Pelle Koppel
Teaterdirektør på Teater V, Pelle Koppel. Foto: Daniel Buchwald

”Der er super fedt med de mange digitale tiltag, som er sat i værk, men meget af det, vi ser, er forestillinger som bliver ført fra et medie til et andet. Med Future V, prøver vi at tage mediet med ind fra start. Det er et nyt møde, et teatermøde i nyt format, hvor vi undersøger, hvordan vi kan skabe relevant fiktion i et digitalt univers. Jeg aner ikke, hvordan det vil udvikle sig, men ser et udviklingspotentiale, som teatret i sin klassiske grundform ikke har.”

Flere teatre har udviklet nye digitale scenekunstværker i nye og legende formater, og har ladet Corona-aflyste forestillinger få liv som livestream eller i filmede online-fortolkninger. Men spørger man Pelle Koppel er det stadig en udfordring at finde ind til teatrets kerne i de mange nye tiltag:

Annonce

”Jeg oplever, at teatrets grundpræmis er live fiktion og jeg kan ikke se, at teatret er til stede i de ting, vi har set indtil nu. I digi-dramaet deler de optrædende oplevelsen med publikum i nuet. Dét er det springende punkt. Der er mange gode tiltag, men ser du fx på Det Kongelige Teaters digitale forestilling Googleren, så er den jo også optaget på forhånd. Men, hvorfor er den ikke live? Hele præmissen i forestillingen, der handler om en mand, som sidder og fortæller til et kamera, er jo, at det foregår live. Så hvorfor ikke gå med fortællingen i formatet?  – det er dét vi vil udvikle på og undersøge på Future V.”

Fortæller Pelle Koppel, som også ser et uprøvet og internationalt potentiale i de nye formater, og samtidig ser en række nye forretningsmuligheder: 

”Digi-teatret er et nyt mulighedsrum og baner også vej for, at publikum kan være endnu mere med. Forestil dig, at du fx kan købe dig til en rolle i et stykke. Ikke alle roller, men måske bare to eller tre roller i forestillingen, som publikum så kan vælge at købe sig adgang til og dermed være endnu mere med og tilstede i rummet, hvis de køber sig ind. Jeg ved endnu ikke, hvordan folk vil vælge at bruge dette, og det er selvfølgelig i høj grad også op til dramatikerne, hvordan de kreativt vil udnytte alle de nye muligheder for publikumsinteraktioner. Men mulighederne er tilstede på nye måder og det er det vigtigste. Og kan vi finde ind til det fængende og vedkommende i formatet kan vi pludselig ramme hele verden fra Valby – modsat når vi laver forestillinger i vores fysiske teatersal på Teater V. Nu starter vi lokalt, men næste runde kan det blive internationalt. Formatet har et kæmpe potentiale. Faktisk, har vi allerede til vores premiere på Safe Space publikum på besøg, fra både Madrid og Los Angeles.” 

Castet til forestillingen Safe space på Future V.

Men hvad med fremtiden, falder publikum fra det oprindelige teater, når nu mulighederne viser sig digitalt? 

”Det tror jeg ikke. Jeg ser det ikke som et ”enten eller”. For mig er det et ”både og”. Og skal derfor også mere ses som et add-on til det oprindelige teater. Og den ældre generation skal nok komme med – de er omstillingsparate, modsat de unge i dag. De unge vil have alt digitalt. Mine egne børn er ikke så optaget af om de sidder i samme rum, bare de bliver ramt af det de oplever. Den generation som i dag er midaldrende, havde i deres yngre år et åbent sind. De kommer med – de er bare ikke de første som hører om det.”  

Hvordan ser digi-dramaet ud fremadrettet?

”Vi kommer blandt andet til at lave en dramatisk digi-debut konkurrence i 2021, i samme stil som vores dramatiker-debut. Den vil også blive afholdt hvert andet år, og være åben for alle, og fordi at digi-dramatikken er et nyt format og en helt ny fortælleform, er alle, også etablerede dramatikere, jo debutanter i dette format, så derfor kan alle, på nær Nanna Berner, som har skrevet vores første forestilling, Safe Space, deltage i den nye konkurrence.

Nu sætter vi en retning og skaber et nyt format, som vi håber mange andre også vil udvikle med på, og så er det kun fantasien (og økonomien) der sætter grænserne. 

LÆS OGSÅ: Hvad skal scenekunsten koste? Underminerer teatrene deres forretning, når de giver forestillinger gratis væk online?

For mig slutter ringen nu – hele vores V-vision kommer i mål med udviklingen af dette nye tiltag. Future V er fremtiden – hvis digi-teatret bliver en integreret del af vores oplevelsesunivers, så er vi i mål.

Læs mere om Future V her

Seneste

★★★★☆☆ New Nordic Poling – begavet aktivisme-satire

KOMMA Performance Productions

Fredericia Musicalteaters Wicked skal til udlandet

Fredericia Musicalteater og AHA Creations opsætning af musicalhittet Wicked...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

★★★★☆☆ New Nordic Poling – begavet aktivisme-satire

KOMMA Performance Productions

Fredericia Musicalteaters Wicked skal til udlandet

Fredericia Musicalteater og AHA Creations opsætning af musicalhittet Wicked...

Open Call – Advisory Board

Ansøgningsfrist: 17. januar 2025

Mere dramatik til alle

Seniorforsker fra Teatersamlingen på Det Kgl. Bibliotek Anna Lawaetz...
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Fredericia Musicalteaters Wicked skal til udlandet

Fredericia Musicalteater og AHA Creations opsætning af musicalhittet Wicked er netop solgt til Norges største musicalproducent, skriver teatret i en pressemeddelelse torsdag. Kort tid...