Populært lige nu

Hvad nu, hvis Romeo og Julie ikke døde? Ny forestilling giver svaret

I den kommende uge har Københavns Shakespeare Kompagni verdenspremiere på en fortsættelse af William Shakespeares Romeo og Julie, der udspiller sig i en alternativ...
Annoncespot_imgspot_img

Teaterchef Nikolaj Mineka: “Det er nu, vi skal vise, hvad teatrene kan”

Teatret Møllen i Haderslev lagde de før nytår planer for 2021 med forskellige scenarier for nedlukning helt frem til april. En plan, der nu effektueres for 14 dage ad gangen, fortæller teaterchef Nikolaj Mineka til ISCENE.

“Vi skulle have haft en genopsætning (Mod til at dræbe, red.) her i januar, som vi nu har udskudt. Alle, der kan sendes hjem, er sendt hjem. Vi er en lille flok tilbage, der forsøger at håndtere situationen her og nu med aflysninger, hjælpepakker, turné og den slags. Og så ser vi frem mod den nye sæson efter sommerferien 21/22, som skal planlægges færdig. Vi kigger på småjusteringer, mens vi forsøger at navigere i virkeligheden 14 dage frem ad gangen,” fortæller teaterchef på Teatret Møllen, Nikolaj Mineka.

Annonce

Mellem jul og nytår satte Nikolaj Mineka sig for at lægge en overordnet plan for Teatret Møllen i fald nedlukningen ville fortsætte til og med marts. Planen blev udformet, så den kunne inddeles i mindre bidder og effektueres for en kort periode ad gangen. Det er denne plan, teatret nu følger indtil videre frem til 17. januar.

Som foråret, men bedre forberedt

På Teatret Møllen var der ikke planlagt premierer på helt nye forestillinger denne vinter, men derimod en repremiere på forestillingen Mod til at dræbe, som efterfølgende skulle videre på turné rundt i landet.

“Vi er pressede, fordi vores genopsætning skulle have spillet her på teatret i denne uge, og så skulle turneen starte i næste uge,” fortæller Nikolaj Mineka og fortsætter: “Hvis nedlukningen slutter den 17. januar, skal vi jo principielt være klar til at spille i Randers den 19. januar som planlagt. Så på et eller andet tidspunkt inden den 19. skal vi nå at færdiggøre den genopsætning. Indtil videre er den dog midlertidigt udskudt til onsdag i næste uge (den 13. januar, red.), og hvis der ikke kommer nye udmeldinger fra regeringen inden da, starter vi med med prøverne onsdag”.

Selvom Teatret Møllen som alle landets andre teatre oplever udfordringer ved hele situationen, er Nikolaj Mineka stadig ved godt mod. “Det hele minder lidt om det, vi gennemgik i foråret. Derfor er vi bedre forberedte nu. Vi har en plan, som vi kan effektuere undervejs. I det store billede har vi allerede overblik over, hvor mange forestillinger vi worst case skal aflyse. Hvis nedlukningen fortsætter frem til og med marts, vil det betyde 76 aflyste forestillinger på Møllen. I foråret så vi jo, at teatrene var noget af det sidste, der blev åbnet igen. Derfor tør vi ikke tro på, at vi får lov at åbne for publikum igen lige med det første”.

Ingen digitale planer

Lukningen får mange teatre til at se på alternative løsninger. Især muligheden for digitalisering af teatret med optagelser af forestillinger eller livestream undersøges mange steder. Men på Teatret Møllen satser de ikke på at gå den vej.

“For mig er teater en live-oplevelse, hvor vi skal sidde i salen sammen. Teater er der, hvor vi oplever det sammen her og nu. Det kan de digitale alternativer i min optik ikke leve op til. Vores næste nye premiere er først til oktober 2021, så den satser vi på, vi kan gennemføre. Vi planlægger ikke alternative, corona-udgaver,” understreger Nikolaj Mineka, men tilføjer dog, at man aldrig skal sige aldrig. “Det er interessant at følge med i de digitale teatertiltag, og det er heller ikke fordi jeg siger, at vi aldrig vil eksperimentere med alternative formater, men det skal ikke være lige nu og ikke på grund af corona”.

det ensomme hjerte teatret møllen
Det ensomme hjerte, Teatret Møllen. Foto: Søren Hasselgaard Skaanning

Selvom Nikolaj Mineka og Teatret Møllen fortsætter planlægningen af sæson 21/22, så regner teaterchefen ikke med, at det bliver med teater som før corona. Tværtimod. “Det kan jo være, hvis der stadig er corona i oktober 2021, at vi bliver nødt til at aflyse. Men i planlægningen, er jeg nødt til at tro på, at vi kan gennemføre det. Vores budgetter er lagt ud fra restriktionerne i efteråret 2020 med lav belægning. Med de restriktioner kan vi have 30 publikummer i salen, og det er det tal, vi har taget udgangspunkt i i vores budgetlægning”.

Ambitioner og fuld smadder

Nikolaj Mineka er af den klare opfattelse, at alle udfordringerne i kølvandet på pandemien også medfører noget godt for teatrene. “Det har gjort vores sæson for 21/22 endnu mere ambitiøs end tidligere. Når corona er væk, så skal teatrene for alvor vise, hvad vi kan og skal – og så skal den bare have fuld smadder! Vi har selvfølgelig lagt alle planer for sæsonen under hensyntagen til økonomi og med fuld opbakning fra vores bestyrelse, men jeg mener, det er nu, vi skal vise, hvad teatrene kan”.

“Vi planlægger vores prøveforløb med en god teststrategi og med en forventning om, at alle medvirkende opfører sig forsvarligt i deres private liv,” siger Nikolaj Mineka og tilføjer, at teatret også havde restriktionerne i tankerne, da de skabte Det ensomme hjerte. “Uden at det direkte afspejles i den endelige forestilling, så har det haft en indflydelse. Restriktionerne er blevet en præmis, vi har måttet tage ind. Vi var meget bevidste om nærkontakt. Skal skuespillerne kysse hele tiden eller kan mindre gøre det? På den måde fik vi skåret ind til kernen og kun det vigtigste minimum fandt vej til den endelige forestilling”.

“Noget af det smukke ved teatret er jo netop, at det former sig efter den samtid, det bliver skabt i. Derfor er der noget fantastisk i, at krisen afspejler sig i kunsten. Lige pludselig har vi fået et nyt billede på, hvad scenekunsten har brug for. På en eller anden måde skærer det iscenesættelserne ind til det mest essentielle. Det er fantastisk, at kunsten tager form efter den samtid, den bliver skabt i. Den virkelyst, der har vist sig på de danske teatre, er jo helt fantastisk, Men vi må heller ikke negligere det, vi er her for, nemlig at skabe teater”.

Seneste

Vi skal tale håbet op gennem kunsten

SWOP festivalens seminar for professionelle blev i år afholdt...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Vi skal tale håbet op gennem kunsten

SWOP festivalens seminar for professionelle blev i år afholdt under overskriften The Regenerative Power of Art. Med en dyster keynote af Mikkel Krause Frantzen...