Del

Det ensomme hjerte
30. okt - 11. dec
Teatret Møllen og turné

Seks mennesker i grålige uniformer, tre strygere, effektiv lyssætning og en god historie. Det er elementerne, der får Det ensomme hjerte til at fungere i Teatret Møllens nyeste forestilling.

Det ensomme hjerte er Brian Wind-Hansens dramatisering af Tom Buk-Swientys bog af samme navn. En biografisk fortælling om den unge mand Hans Horn, der qua sin nationalitet var tvunget i krig for Tyskland – først som menig soldat og siden som læge. 

Gennem en række visuelle scener fra slagmarken giver skuespillerne, der kun ses som sorte silhuetter – oplyst bagfra af Stine Fumz’ velfungerende, farveskiftende lyssætning – i korte glimt publikum et indblik i krigens rædsler. Strygerne bagerst på scenen sender hvinende lyde ud, som går gennem marv og ben, og dermed understreger den stemning af død og ødelæggelse, som fremstilles på scenen.

det ensomme hjerte teatret møllen
Det ensomme hjerte, Teatret Møllen. Foto: Søren Hasselgaard Skaanning.

En almindelig mand i en ualmindelig tid

Hans Horn var en på mange måder almindelig tysk dreng, der fyldte sit liv med gode karakterer og cello-musik. Bogen har undertitlen fortællingen om en musikalsk soldats utrolige odyssé gennem 2. verdenskrig og hans drøm om at blive dansker. Drømmen om at blive dansker er udeladt, men det er det musikalske til gengæld ikke. Rasmus Asks iscenesættelse for Teatret Møllen er en visuelt velfungerende og særdeles velklingende musikalsk forestilling om krigens rædsler. Om kærlighed, frygt og afmagt. En beretning om en almindelig mand, der fik et ualmindeligt liv, hvilket giver fortællingen relevans i dag.

Skuespillerne Ole Sørensen og Thomas Clausen Rønne træder på skift ind og ud af rollen som Hans Horn. Rønne er den unge Horn, der bliver forelsket og drager i krig, mens Sørensen udfylder rollen som både barnet og den aldrende Horn. Med de er også hans barndomsvenner, soldaterkammerater, kolleger og overordnede på både slagmarken og felthospitalet. På samme vis er Ane Helene Hovby både Horns hustru, hans datter og hans kollega.

det ensomme hjerte teatret møllen
Det ensomme hjerte, Teatret Møllen. Foto: Søren Hasselgaard Skaanning.

Fragmentarisk fortælling 

Scenerne skifter hurtigt i Asks iscenesættelse, og fortællingen springer frem og tilbage i tiden, hvilket indledningsvist gør det lidt svært at finde hoved og hale i det hele. Men efterhånden som forestillingen skrider frem, og brudstykker gentages, falder alle brikkerne fint på plads.

Ask har valgt at lade skuespillerne spille frontvendt gennem stort set hele forestillingen. De kigger altså på publikum, selvom de taler med hinanden. Og når Rønnes Horn danser med sin hustru, står de ved siden af hinanden med armene rundt om den tomme luft, mens de svajer fra side til side – lidt som vi så i Christian Lollikes Erasmus Montanus. Det skaber en vis distance, men forstærker på samme tid effekten, da de to unge elskende endelig vender sig mod hinanden og falder i hinandens arme til et hedt afskedskys, før Horn drager afsted mod fronten.

det ensomme hjerte teatret møllen
Det ensomme hjerte, Teatret Møllen. Foto: Søren Hasselgaard Skaanning.v

Mette Dahl Kristensen fra strygerensemblet Who Killed Bambi har komponeret musikken. Og resultatet er særdeles vellykket, og netop det element, der hæver forestillingen og gør den til noget særligt. På scenen leverer de tre musikere Anna Sakham Jalving, Silke Kirstine Ekmann Kidholm og Martha Marie Petri (der vist alle tilhører selvsamme strygerensemble) såvel baggrundsstemninger som bærende elementer til iscenesættelsen med deres strygere. 

Styrken ligger i musikken

”Bach, Beethoven og bratsch. Tættere på himlen kommer man ikke,” konstaterer Rønnes Horn, mens strygerne bag ham spiller et smukt, melodisk stykke, der indimellem indeholder elementer, der lyder som Lili Marleen. Og musikkens betydning i Hans Horns liv har også givet den en ganske central placering i Rasmus Asks iscenesættelse.

det ensomme hjerte teatret møllen
Det ensomme hjerte, Teatret Møllen. Foto: Søren Hasselgaard Skaanning.

Da Horns unge læge endelig slipper væk fra fronten, sendes han som uddannet læge til et feltlazaret, hvor overlægen tørt fortæller ham, at hans primære opgave bliver at amputere lemmer med en sav. Cellisten sætter sig på gulvet ved siden af Rønnes Horn med celloen liggende i skødet. Hun rækker Rønne buen, som han derefter filer løs på strengene med – som en sav i en menneskekrop. Udover de fascinerende lyde, det – via cellistens hænder på strengene – frembringer, så forenes de to ellers uforenelige dele af Horns liv i denne sekvens. Hans kærlighed til musikken og i særdeleshed celloen møder hans ufrivillige liv midt i krigens værste rædsler.

Det ensomme hjerte er en virkelig fin forestilling, der formår at lade musik og skuespil smelte sammen til en velfungerende helhed. 

Læs mere her.

Bogforlæg: Tom Buk-Swienty
Dramatiker: Brian Wind-Hansen
Instruktør: Rasmus Ask
Kapelmester og komponist: Mette Dahl Kristensen
Scenografisk koncept: Rasmus Ask, Nikolaj Mineka og Stine Fumz
Lys: Stine Fumz
Medvirkende: Ole Sørensen, Thomas C. Rønne, Ane Helene Hovby, Anna Sakham Jalving, Silke Kirstine Ekmann Kidholm og Martha Marie Petri

Spiller på Teatret Møllen og på turné 30. oktober – 11. december 2020