Baltoppen LIVE sætter i år fokus på finsk scenekunst med fire forestillinger inden for nycirkus og moderne dans. Her er potentiale til at få nye tilskuere i teatret, siger Ib Jensen, der er stedets musikchef. Her fortæller han om finsk nycirkus’ særlige potentiale, branchens strukturelle forskelligheder og en mission om at få nye publikummer i teatret.
Baltoppen LIVE i Ballerup er et venue med en skarp profil inden for moderne dans, nycirkus eller kombinationen DanceCirq. Så når Baltoppen LIVEs, musikchef Ib Jensen vælger at sætte et særligt fokus på nutidig, finsk scenekunst, så er det helt i tråd med profilen.
”Vi har gennem flere år fokuseret på det fysiske teater i vores program. Vi har og vil altid præsentere cremen af dansk dans og nycirkus, men mener, at det danske publikum også bør tilbydes at opleve udenlandske kompagnier på de danske scener.
I år sætter vi særligt fokus på finske forestillinger, fordi de i særlig høj grad gennem de seneste år har tiltrukket sig større og større opmærksomhed verden over på grund af en høj kunstnerisk kvalitet og en stor portion publikumsappeal,” fortæller Ib Jensen.
Finnish Focus
Tiltaget Finnish Focus præsenterer fire finske gæstespil, der hver især griber samtiden med poesi eller en politisk kommentar til repræsentation af køn og krop. Sammenlignet med de danske værker er der en forskel. Ib Jensen, der har kurateret tiltaget, mener, det er strukturelt betinget og forklarer:
”Man kan godt finde samme kvaliteter i det danske danse- og nycirkusmiljø. Men Finland har generelt – ligesom Sverige – efter mit umiddelbare kendskab, en længere historie i forhold til at have en mere udviklet infrastruktur inden for dans og nycirkus. Jeg ved ikke 100 %, hvad dette skyldes, men formoder, at danse- og nycirkusbranchen i Finland har formået at synliggøre sin værdi over for såvel publikum som de politikere, der i sidste ende muliggør en succesfuld branche bl.a. via bevillinger til området. Branchen har således haft dygtighed og held med at etablere et produktionsmiljø, der er resulteret i kontinuitet. Så det er ikke fordi, at kunstnerne grundlæggende er bedre i Finland end i Danmark. De finske kunstnere har blot bedre rammer. Her tænker jeg også på effektive, opmærksomhedsskabende eksportinstitutioner, der samarbejder med hinanden, og virkelig er dygtige til dels at spotte potentielle udenlandske arrangører og til at tilrettelægge netværksstimulerende showcases, så der kommer resultater ud af eksportindsatserne,” siger Ib Jensen og tilføjer:
“Desuden har Finland ‘sværvægtere’ som fx Helsinki Dance Company, Tero Saarinen Company og Susanna Leinonen Company inden for dansen og Race Horse Company inden for nycirkus, der gennem mange år – og i de senere år – har sat Finland på det fysiske teaters verdenskort. Disse kompagniers internationale succes har spredt ringe til det øvrige miljø. Og har skabt en indenlandsk dynamik i forhold til at skabe et kritisk, forventningsfuldt og mere mangfoldigt publikum”.
Til det nye og det erfarne publikum
Vi bliver lidt ved snakken om publikum, og hvad det er, som nycirkus og dans kan tilbyde dem – ikke mindst de finske forestillinger. Ib Jensen fortæller:
”Missionen er at give det erfarne publikum et segment af udenlandske forestillinger, som ellers ikke vises i Danmark. Og invitere et ikke erfarent publikum til dans og nycirkus, så de kan blive fascinerede og berørte på en måde, der får dem til at komme igen. Jeg vil gerne bidrage til, at flere vil forstå, at man ikke behøver at forstå dans og nycirkus på samme måde, som man skal forstå klassisk taleteater. Men at dans og nycirkus, ligesom musik og billedkunst, er umiddelbar. Det taler direkte til følelserne og ikke nødvendigvis til intellektet. Dans og nycirkus kræver ikke samme forudsætninger, som det at opleve taleteater. Jeg er af den opfattelse, at dans og nycirkus er en gave i forhold til at få et nyt publikum til at finde scenekunsten væsentlig og relevant”.
“De fire finske værker besidder netop disse egenskaber,” uddyber Ib Jensen. “De passer ind i Baltoppen LIVEs mission om at inkludere et nyt publikum og samtidig berige de erfarne. Så når du spørger mig, hvad jeg mener med, ‘de bedste af finsk nutidig scenekunst’, som jeg skriver i programmet, så er det dette!”
Artiklen er udgivet i et samarbejde med Finlands Kulturinstitut i Danmark med fuld redaktionel frihed for ISCENE.