Populært lige nu

Udviklingsplatformen for Scenekunst kortlægger det frie felt – gisninger og myter skal erstattes af viden og indsigt

Udviklingsplatformen for Scenekunst (UP) er netop nu i gang med at udvikle en omfattende kortlægning af det frie scenekunstfelt. UP’s udviklingsproducent Ann-Jette Caron samler...

Til seminaret Fondslandskabet indefra mødtes fonde og kulturliv i en åben samtale

Torsdag den 21. november holdt Performing Arts Platform og Midtjysk kulturakademi et seminar med titlen Fondslandskabet indefra – om fokusområder, blinde vinkler og samspil...
Annonce

★★★☆☆☆ Balder og dragen – gammeldaws gadeteater

Dansk Rakkerpak er efter et par mere nyskabende forestillinger tilbage ved rødderne med det middelalderlige gadeteaterdrama Balder og dragen. Det bliver trods stor musikalitet, saftigt sprog og en fremragende scenografi en lidt tynd omgang, der ikke når de senere års niveau.

Annonce

Dansk Rakkerpak er på sin årlige vej gennem sommerlandet og vi fangede dem i København, hvor de vanen tro optræder på Frue Plads. I år på en særdeles lummer sommeraften, der lå lidt tyngende over både spillere og publikum. Men selvfølgelig er vi med på løjerne, for “Mange mennesker kan meget sammen”, som kompagniet altid besværger , før historien sætter i gang.

Balder og Dragen
Søren Møller Pedersen og Bastian Popp i Balder og Dragen, Dansk Rakkerpak. Foto Søren K. Kløft..

I folkevisens verden

I år følger vi ungersvenden Balder med den blide stemme og den elektriske lut på folkevise-vis selv løbende kommenterer historien i sang. Hans bøse bødkerfar smider ham ud af værkstedet, da han igen har bygget et instrument ind i et møbel. En skæg idé, som godt kunne udfoldes mere af det musikalske ensemble.

som Søren Møller Pedersen også giver religiøst-sadistisk mæle med sin gruopvækkende latter

Men vi må videre, for der venter båder drager og prinsesser på Balders farefulde og pengeløse vej mod lykke. Prinsessen sukker i toppen af tårnet i Søren Møller Pedersens mandbare skikkelse. Hendes frankofile far, kongen i Niels-Peter Kløfts pukkelryggede skikkelse, holder hende fast i barndommen med sin egen interesse for snurretoppe og undertrykker folket stærkt animeret af den onde biskop Absolut, som Søren Møller Pedersen også giver religiøst-sadistisk mæle med sin gruopvækkende latter.

Balder og Dragen
Bastian Popp og Niels Grønne i Balder og Dragen, Dansk Rakkerpak. Foto Søren K. Kløft.

Giv dem skuespil

Balder, som får blid sødme af Bastian Popp, må først forbi de fjollede vagter ved byporten, der slår om sig med brandere som “Kongen er mægtig / Jeg ville gerne gøre prinsessen drægtig”. Dem narrer han nemt, mens hans gode hjerte banker for Niels-Peter Kløfts drævende tigger, og siden rammes af Amors pil ved det blotte syn af prinsessen.

Annonce

Til slut kan de onde græde, de gode le og kongen kan undskylde og give os Store Bededag tilbage

Hende kan han ikke få, for kongen udbyder hende i en ridderturnering, der skal stoppe folkets oprør efter devisen “Giv dem skuespil”. Niels Grønnes selvfede ridder, Skt. Niels af det rektangulære kakkelbord, sejrer med prinsessens hjælp blot for at blive sendt efter dragen, som der er noget skummelt ved. Til slut kan de onde græde, de gode le og kongen kan undskylde og give os Store Bededag tilbage.

Balder og Dragen
Søren Møller Pedersen og Niels-Peter Kløft i Balder og Dragen, Dansk Rakkerpak. Foto Søren K. Kløft.

Saftigt sprog og en røgspyende drage

Det hele foregår omkring en blokvogn, der med teatrets magi kan forandre sig fra bagerbutik til ridderarena med få greb og Christian Q. Clausens skønne scenografi suppleres finurligt af low-tech mikrofoner, NadjaViga V. E. Jensen herlige hestekostumer og en røgspyende drage, der mest af alt ligner en forvokset alien.

Måske er historien simpelthen for tynd eller middelaldermaterialet for slidt. Måske var det bare en tyngende varm dag på torvet

Kontakten til publikum svigter aldrig hos Dansk Rakkerpak, der nonchalant krydrer dialogen med et par metareplikker, småsludrer med udvalgte tilskuere eller hiver dem på scenen som bannerholdere. Det er alt sammen fornøjeligt og finurligt. Niels Grønnes tekst leger saftigt med sproget og kompagniet kan commedia dell’Arte-karaktertegningen til fingerspids og pukkeltop.

Alligevel er det, som om Balder og dragen ikke helt løfter sig til det niveau, vi har set fra Dansk Rakkerpak de senere år. Måske er historien simpelthen for tynd eller middelaldermaterialet for slidt. Måske var det bare en tyngende varm dag på torvet. Man kan sagtens se forestillingen, men jeg håber, vi næste år atter får den mere eksperimenterende side af kompagniet at se.

Seneste

Jytte Abildstrøm er død

Skuespiller og mangeårig leder af Jytte Abildstrøms Teater i...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Jytte Abildstrøm er død

Skuespiller og mangeårig leder af Jytte Abildstrøms Teater i...

★★★★☆☆ New Nordic Poling – begavet aktivisme-satire

KOMMA Performance Productions

Fredericia Musicalteaters Wicked skal til udlandet

Fredericia Musicalteater og AHA Creations opsætning af musicalhittet Wicked...
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Jytte Abildstrøm er død

Skuespiller og mangeårig leder af Jytte Abildstrøms Teater i Riddersalen på Frederiksberg, Jytte Abildstrøm, er død i en alder af 90 år. Skuespiller og...