Hotel Pro Formas Flammenwerfer, der er et visuelt betagende værk med både særegen og gribende musik, har netop haft Danmarkspremiere i Musikhuset Aarhus. Værket er en smuk afslutning på Kirsten Dehlholms imponerende kunstneriske virke.
“Zeit Beginn dieses Planeten
hat sich der Himmel
niemals wiederholt”
Jeg havde mange forventninger til Hotel Pro Formas Flammenwerfer. Til Kirsten Dehlholms sidste værk. Men at jeg efterfølgende ligefrem ville gå og synge en strofe fra iscenesættelsen igen og igen, var ikke én af dem. Det er ikke desto mindre netop det, der er sket. For Flammenwerfer er en oplevelse med billeder og lyd, der sætter sig i kroppen – måske for altid.
Ingen forsigtig crowdpleaser
Flammenwerfer, der havde sin urpremiere i Malmø tidligere på året, er i år officiel åbningsforestilling for Aarhus Festuge. Den helt store begivenhed med taler, masser af inviterede gæster og traditionen tro royalt besøg af Dronning Margrethe.
Men dermed ikke sagt, at værket er den oplagte crowdpleaser. Tværtimod er det en oplevelse, man kan skære sig på. Værket er inspireret af den svenske kunstner Carl Frederik Hills (1849-1911) værker og hans liv med psykisk sygdom. Et tema, der – uagtet hvor vigtigt og aktuelt, det er – ikke er lige spiseligt for alle i salen til gallapremieren. Det samme gælder de forrygende musikalske kompositioner, som med blandt andet elektroniske elementer, samplinger af skingre skrig og buldrende støj heller ikke rammer alle lige rent. I hvert fald ikke den ældre herre på rækken bag mig, der flere gange højlydt beklager sig over støjen.
Personligt fandt jeg hele værket betagende og imponerende gennemført. På scenen optræder vokalensemblet IKI og den eksperimenterende, tyske komponist og sanger Blixa Bargeld, som nok især er kendt for at have stiftet Einstürzende Neubaten, i et helstøbt univers, hvor Henrik Vibskovs scenedesign og kostumer går op i en højere enhed med Jesper Kongshaugs lysdesign og Magnus Pinds videoprojektioner med adskillige værker skabt af netop Carl Frederik Hill.
Næsten fysisk mærkbare stemninger
Gennem 14 scener tager iscenesætterne Kirsten Dehlholm og Marie Dahl publikum med på en rejse gennem forskellige sider af psykiske lidelser. Vrangforestillinger, paranoia, angst og katastrofetanker er blot nogle af de elementer, værket er bygget op omkring.
Med scenografi og lys skabes en hel verden i scenerummet, der synes at bevæge sig i takt med, at projektionerne rykker sig og skifter. Mellem den forreste og den bagerste flade, hvor Hills kunstværker projiceres, kan de fem korsangere Johanna Sulkunen, Guro Tveitnes, Kamilla Kovacs, Randi Pontoppidan og Jullie Hjetland fra IKI bevæge sig omkring.
De er alle er iført Vibskovs enkle, gulvlange kjoler, som i farve og udformning næsten leder tankerne mod noget middelalderligt. En farveskala, der i øvrigt spiller perfekt sammen med Hills værker. Deres sang er fuld af følelser og skaber næsten fysisk mærkbare stemninger i lokalet, som elegant komplementerer temaerne i hver enkelt scene.
Stærkt visuelt udtryk
Musikken til Flammenwerfer består delvist af udvalgte værker af den banebrydende komponist Niels Frahm tilsat sangtekster af Marie Dahl, som fremføres på scenen af IKI, og værker komponeret og fremført af Blixa Bargeld, ligeledes akkompagneret af IKI. Og sangerens mørke, gennemtrængende klang er et smukt match til de fem sangerinders lyse stemmer.
Sproget skifter mellem tysk og engelsk, der indimellem mødes og flettes ind i hinanden. De ledsagende overtekster er overflødige, for de seks sangere på scenen og de helt utroligt stemningsfulde, visuelle udtryk fortæller historien ganske tydeligt alene.
Ikke mindst i scenen om paranoia, hvor alle videoprojektioner pludselig forsvinder, og et stort, ovalt spejl sænkes ned i det kulsorte scenerum, står det lysende klart, at iscenesættelsen står lige stærkt uagtet om det er med vild musik og lyssætning eller om der er skåret helt ind til benet. Flammenwerfer er en scenekunstnerisk oplevelse, som ikke er let at forklare. Det er et værk, der kan og skal mærkes på egen krop.
Se trailer for Flammenwerfer her.
Instruktion, tekst og dramaturgi: Kirsten Dehlholm og Marie Dahl. Original musik, tekst and live vokal: Blixa Bargeld. Udvalgt musik: Nils Frahm. Scenografi og kostumer: Henrik Vibskov. Lysdesign: Jesper Kongshaug. Videodesign: Magnus Pind. Vokalkompositioner: Marie Dahl. Lyddesign: Erik Medeiros. Vokalarrangement: Vocal ensemble IKI, Simon Christensen. Koncept og produktion: Hotel Pro Forma.
Medvirkende: Blixa Bargeld og Vocal ensemble IKI: Johanna Sulkunen, Guro Tveitnes, Kamilla Kovacs, Randi Pontoppidan og Jullie Hjetland.
Flammenwerfer havde verdenspremiere 8. marts i Malmø Koncerthus. Spiller i Musikhuset Aarhus 30. – 31. august og på Det Kongelige Teater 26. – 28. september 2024.