Populært lige nu

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Get in og godaften

Aftenlandet på Aalborg Teater er en velskrevet og velinstrueret forestilling om Europas sjæl, flygtningekrisen og medmenneskelighed – eller mangel på samme.

På en motorvejscafé et tilfældigt sted i Europa kan du købe kaffe og croissanter til din rejse. To larmende unger løber rundt mellem hylderne, mens forældrene får fred til at skændes.
”Get in og godaften” lyder det fra Natasja, den ene af to medarbejdere på motorvejscaféen, hver gang de to glasdøre skydes fra hinanden og en ny gæst træder ind. Men selvom stedet går under navnet ”Get In”, viser det sig snart, at den varme velkomsthilsen ikke gælder alle.

Forestillingen præsenterer et bredt persongalleri. Der er ægteparret fra Belgien, som ikke har set deres søn i to år. En politimand drikker en ensom øl ved et bord, mens en rødhåret skuespillerinde, siddende på toilettet i kælderen, drømmer om en stor og bærende rolle i en seriøs produktion om samfundets komplekse problemstillinger. Endelig er der motorvejscaféens daglige leder, spillet af Ena Spottag, som bare gerne vil holde lidt ro og orden på stedet.

Marie Knudsen Fogh i forestillingen Aftenlandet. Foto: Lars Horn

Alt er som det plejer, indtil en syrisk kvinde med blodigt ansigt træder ind, og langsomt begynder adskillige flygtninge at dukke op på parkeringspladsen udenfor. De kigger ind, og der spreder sig en udefinerbar panik bag glasdøren. Hvad vil de? Er de terrorister?

I midten af rummet danner en miniatureudgave af motorvejscaféen centrum for fortællingen.

Lars Topp Thomsen og Jørgen W. Larsen i forestillingen Aftenlandet. Foto: Lars Horn

Skuespillerne placerer biler på parkeringspladsen eller sætter dukker op for at illustrere, hvad der sker udenfor. Samtidig hopper holdet vellykket ind og ud af forskellige karakterer undervejs, og de skiftevis spiller indlevende og taler i 3. person om karaktererne. Som publikum skal vi holde hovedet koldt for at følge med i handlingen, de mange spring samt de hurtige dialoger. Stemningen veksler mellem absurd alvor og morbid humor, mens vi følger både fysiske og eksistentielle rejser i Europa.

Det er en stor mundfuld at binde fortællingen om Europas moralske forfald i forbindelse med flygtningestrømmen sammen med en konkret historie om så mange menneskeskæbner, som det er tilfældet i Aftenlandet. Men Julie Maj Jakobsens tekst er velkomponeret, og den rummer både den store fortælling samt de mindre essentielle dramaer. Og med en stram iscenesættelse lykkes det at flette fortællingen om den syriske kvinde, der har holdt sit døde barn i armene sammen med en lesbisk families skænderier om, hvorvidt turen egentlig skal gå til Disneyland. Tilsammen danner det et grusomt billede på Europas forsvundne sjæl.

Og derfor skal du se Aftenlandet. Forestillingen er et sjældent godt bud på samtidsteater, der formår at væve den personlige historie med store samfundstendenser. Se forestillingen hvis du vil blive klogere på Europa. Og på dig selv.

Seneste

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art...

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art...

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...
Annonce
Lene Grønborg Poulsen
Lene Grønborg Poulsen
anmelder og skribent.
Annonce

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på tur på Bispebjerg i København med en blanding af nycirkus, værksteder, musik og Marionetteatret fra...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art & Activism. I år med fokus på bæredygtighed og kønsdiversitet under det overordnede tema Utopia....

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...