Populært lige nu

Kære branche, vi har et fundamentalt problem!

Jeg vil gerne sige undskyld. Undskyld til min branche og mine kollegaer. Dem jeg har gået i skole med, dem jeg har arbejdet med,...

Endnu et stort tab for den danske dansescene

Flytningen af danseuddannelsen fra København til Holstebro blev - trods heftige protester fra såvel studerende og undervisere som dansemiljøet i Danmark - en realitet...

★★★★★☆ Grease – en upoleret, fejende forførende hyldest til fællesskabet

Det handler ikke kun om Danny og Sandys lovestory, når One and Only Musicals præsenterer en overdådig Grease i Frede Gulbrandsens sprudlende iscenesættelse, der...
Annoncespot_imgspot_img

C!CAF: Lad Eva spise æblet! Feministisk aktivisme udsat for performance og luftakrobatik

Laura Murphy kommer strålende af selvtillid og kampgejst ind på scenen. Hun er splitterravende nøgen og går hen til et cirkusreb, der hænger ned fra loftet. Straks bliver rebenden til en slange, og vi er midt i skabelsesberetningen.

Eva og slangen får en snak. Skal hun tage en bid af æblet? Gud siger, at de vil dø, hvis de gør det. Eva gør det. Hun spiser demonstrativt hele æblet – smaskende og nydende foran mikrofonen. Hun er nøgen, hun dør ikke, og hun nægter at skamme sig.

At elske sin krop

De kristne forskrifter og myter har, ifølge performeren, sat sine spor som undertrykkelse af kvinders krop og sexliv. Men Laura er imod, contra, som forestillingens titel anslår.

Laura Murphy holder foredrag om kroppens funktioner, mens hun rører ublu og anerkendende ved sig selv. Insisterer på at kunne lide sin krop og sin seksualitet.

Her er mine to hænder, som jeg bruger til at skrive, lave mad med etc. Her er mine to ben, som jeg bruger til at gå, klatre, danse – og sparke med, hvis der er nogen, der generer mig eller min veninde. Her er mine læber, som jeg kysser med. Her er min kusse…

Kvindebilleder i nyfortolkning

Forestillingen kombinerer forskellige kunstarter: performance, stand-up, dans og cirkus-artisteri i et komplekst formsprog. Det talte sprog forlænges af fysiske udtryk – og omvendt på en ny og kunstnerisk fornyende måde.

Laura Murphy benytter traditionelle cirkus-færdigheder som luftartist i reb, men omfortolker samtidig og hermed den stereotype cirkusprinsesse til en feministisk aktivist (sig selv). Hun samler og spreder benene omkring rebet og snor sig på en selvbevidst, til tider erotisk, til tider trodsig måde. Rebet (som fallossymbol) kan illustrere det patriarkalske menneskesyn, som kvinder konstant er tvunget til at kæmpe med og mod.

I bedste stand-up stil fortæller Laura anekdoter om kvindeundertrykkelse – i sit eget liv og alment. Så skifter hun attitude og agerer mandlig stand-up’er med en mandsstemme, der fortæller mandschauvinistiske jokes. En skøn og flot mimisk og kropsudtrykt forvandling, der fungerer med det tvist, at Laura Murphy stadig er i Eva-kostume. Rebenden/slangen/fallossymbolet er nu en mikrofon, hvilket kan signalere mandssamfundets dominans i medier og kulturen i det hele taget.

Laura illustrerer gennem dans og populære sange, at det herskende kvindesyn gennemsyrer alle lag af vores kultur. Hun danser linedance, hvor kun nederste del af kroppen bevæges. Dette eksemplificerer normen om kontrolleret og tilbageholdt kvindelig seksualitet. Populære sange lyder over højtalerne, mens Laura Murphy agerer dertil. Her kan bl.a. nævnes ”When you are smiling” og ”Be happy”. Begge numre peger på kvindeidealet om den ”søde pige”, der bare smiler og tilpasser sig. Et funklende lys og skiftende spot i diverse farver medvirker til at skabe associationer til musikvideoer, Hollywoodfilm og anden underholdning, der oversvømmer vores sanser og påvirker vores seksualitet og bevidsthed.

Hva´ nu?

Og så forsvinder Laura Murphy ud af scenen. Hun kommer trist tilbage med en bunke tøj. Tager tøjet på. Dækker sin krop til. Binder sit viltre hår op. Retter ind. Hun tager en mandejakke på. Er det symbol på mandssamfundet, der presser en kvinde til at blive maskulin eller androgyn, hvis hun vil være frigjort? Eller er løsningen at blive lesbisk som performeren selv? Svaret er ikke tydeligt for mig.

På et tidspunkt vendes lysspot mod publikum. Performeren vil have os til at sætte spot på os selv – og vores syn på køn og seksualitet. Forestillingen er aktuel som et indlæg i #Me Too-debatten. Laura Murphy viser vejen: Eva er feminist og spiser æblet.

Læs alle anmeldelserne af C!CAF’s forestillinger, når anmeldere fra ISCENEs skriveværksted “Skriv kroppen frem” går i kødet på forestillingerne. Se oversigten her og læs mere om festivalen her

Seneste

★★★★☆☆ Brøl – poetisk og forførende akrobatik

Cantabile 2 har tidligere haft succesfulde samarbejder med det...

Vi siger også ”ja tak” til større åbenhed og mere dialog

Denne kommentar er skrevet af udvalgsleder Gitta Malling, på...

★★★★☆☆ Familien Addams – visuelt overflødighedshorn i morbidt-charmerende musical 

Uhyggen er løs på den sjove måde på NørregadeTeatret...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★☆☆ Brøl – poetisk og forførende akrobatik

Cantabile 2 har tidligere haft succesfulde samarbejder med det...

Vi siger også ”ja tak” til større åbenhed og mere dialog

Denne kommentar er skrevet af udvalgsleder Gitta Malling, på...

★★★★☆☆ Familien Addams – visuelt overflødighedshorn i morbidt-charmerende musical 

Uhyggen er løs på den sjove måde på NørregadeTeatret...

Kære branche, vi har et fundamentalt problem!

Jeg vil gerne sige undskyld. Undskyld til min branche...

★★★★☆☆ Hus på hus – sorgfuld erindringspoesi

Teater Asterions Hus rækker ind i smerten med den...
Annonce
Lise Zeuthen
Lise Zeuthen
Anmelder på netavisen Holbaekonline.dk. Tidl. seminarielektor i socialfag og interkulturel pædagogik. Uddannelse i teater samt dramapædagogik. Har spillet og instrueret amatørteater.
Annonce

★★★★☆☆ Brøl – poetisk og forførende akrobatik

Cantabile 2 har tidligere haft succesfulde samarbejder med det prisvindende franske dansekompagni Libertivore. Brøl er blevet til gennem co-produktioner med flere aktører og havde...

Vi siger også ”ja tak” til større åbenhed og mere dialog

Denne kommentar er skrevet af udvalgsleder Gitta Malling, på vegne af Kunstfondens Projektstøtteudvalg for Scenekunst, som svar på en artikel bragt på ISCENE. I artiklen...

★★★★☆☆ Familien Addams – visuelt overflødighedshorn i morbidt-charmerende musical 

Uhyggen er løs på den sjove måde på NørregadeTeatret i Maribo, der har inviteret den gale Familien Addams indenfor i en billedskøn og topmusikalsk...