Populært lige nu

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før hed Aprilfestival, afholdes i år i Esbjerg. Festivalen afvikles 14.-21. april. Årets program byder på...

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer i den anledning til Festivalen PÅ TVÆRS den 12.-14. april. Kunstnerisk leder Janne Weidinger Kristensen...

★★★★★☆ Aarhus Revyen 2024 – ung, blæret musikalsk revy har karakter

Aarhus Revyen, Hermans, Tivoli Friheden
Annoncespot_imgspot_img

Lars Bom: ”Til dato vores mest personlige projekt”

Skuespiller Lars Bom og hans kæreste, kontrabassisten Eva Malling, har sammen taget livtag med H.C. Andersens digte, breve og dagbøger, og givet dem liv i den musikdramatiske og personlige monolog Kærlig Hilsen H.C. Andersen. ”Det er et unikt partnerskab, der har haft stor betydning for resultatet” siger Lars Bom og fortæller om samarbejdet, og hvordan H.C. Andersen vedbliver med at tale til os i dag. 

Lars Bom og orkestret lægger allersidste hånd på forestillingen under prøverne, for Kærlig Hilsen H.C. Andersen har urpremiere d. 19. august på Teater Momentum under HCA Festivals, og det bliver fulgt op af en københavnerpremiere d. 3. oktober på Teater V i Valby. Derefter skal forestillingen på turné rundt i hele landet.

Monologforestillingen om H.C. Andersens liv er en moderne og musikalsk fortolkning af H.C. Andersens liv, hvor den berømte forfatter får lov at fortælle på en helt særlig måde, fordi alle ord i forestillingen er hans egne; fra digte, breve, dagbøger, romaner, optegnelsesbøger og eventyr. Og teksterne fortolkes med ny-komponeret musik. 

Kærlig hilsen H.C. Andersen. Pressefoto

Lars Bom har redigeret og sammensat teksterne. Eva Malling, Lars og trommeslageren Benita Haastrup har alle bidraget med forestillingens kompositioner og helt fra bunden er både ord og musik blevet flettet sammen til en helhed i forestillingen. Lars Bom siger om processen: 

”Vi skabte først musikken og siden forestillingen sammen. Vi har haft et helt særligt samarbejde om musik og dramaturgi, og det kommer forestillingen til gode. Vi kender ikke mange, der arbejder sammen på den måde og vi har oplevet det som en styrke og en fordel, at Eva er musiker og jeg skuespiller, for vi har kunnet supplere og støtte hinanden uden at føle, at det var besværligt – som det måske nogle gange kan være, hvis man i et makkerskab arbejder inden for samme faggruppe.” 

Men hvorfor H.C. Andersen? Hvad er det, I er faldet for? 

”Eva forærede mig en digtantologi med H.C. Andersens samlede digte. Nogle af dem er nationalromantiske og gammeldags, vil man nok sige, nogle er små lejlighedsdigte, små vignetter skrevet i en fart. Men størstedelen af dem er overraskende moderne i deres indhold og sprog. Og de har alle H.C.Andersens særlige øje for detaljen. De er også meget personlige, intime, smukke og rørende. Og de er sindssygt sangbare. H.C. Andersen beskrev selv sin digte som “melodier fra hjertet” og digtene tog mig med storm, hvilket inspirerede os til at begynde at skrive sange til udvalgte digte. ”

Kærlig hilsen H.C. Andersen. Pressefoto

Lars Bom fortæller levende, og det mærkes at han brænder for projektet, da han fortæller om, hvad H.C. Andersen kan fortælle os i dag: 

”Der er mange lighedspunkter mellem kunstnerens rolle i samfundet dengang og i dag. Vi kan genkende følelsen af som kunster at have en form for observatørstatus til den virkelighed, som de andre lever i. H.C. Andersen har beskrevet det således:

“Et hverdagsliv går os dagligt forbi, skumbilledet for mængdens øje svæver, men poesien, perlen dybt deri, kun digteren som dristigt dykker, hæver.”

Det handler om at sanse livet på en anden måde. Malere, forfattere, musikere, skuespillere, fotografer og andre kreative sjæle betragter verden på en særlig måde. Men forestillingen handler også om at lade forfatteren fortælle sin egen historie og holde et spejl op foran myten H.C. Andersen. Derfor er det blevet til en maskeforestilling, med hvilken forfatteren kan tage stilling til sin egen maske og identitet. Og sin skæbne ikke mindst.

Masken er i øvrigt skabt af maskemager Jonathan Becker i Iowa, USA. Vi ser ind i H.C. Andersens liv på en måde, som jeg ikke kan mindes at have set det før på en scene. Vi ønsker at give publikum en stoflig og nærværende oplevelse, en fornemmelse af at ryge ind i en tidslomme, hvor de bliver forført af en god historie og god musik. Det er essentielt i dag, fordi verden og livet i stigende grad opleves flygtigt og overfladisk for mange.” 

Kærlig hilsen H.C. Andersen. Pressefoto

Lars Bom er selv en habil trommeslager og har hele livet haft en særlig forkærlighed for musik. Forestillingen er som sagt også udviklet, så musik og ord følges ligeværdigt og sammen skaber helheden. 

Men hvad er musikkens rolle og hvad kan det særligt fortælle om H.C. Andersens liv? 

“H.C. Andersen sagde: “Den, der elsker musik, må også have et åbent og godt hjerte. Tonerne er den irisbue, der forbinder himlen med det jordiske. Det er kun tonerne, der magter at løse de dybe tankegåder, der tit vækkes i vores sjæl.”

Vores musik støtter og udvider H.C. Andersens ord og handlinger i forestillingen og skaber en umiddelbar og direkte kontakt med publikum. Vi har valgt at skrive musik, som vi kan lide det. Vi har fulgt vores smag og vores intuition, da vi skrev og komponerede. Vi har givet os god tid til at lade musikken tage form. Musikken er iørefaldende og lettilgængelig, og det passer perfekt til H.C. Andersens tekster. Vi har i alt, hvad vi skabte, forsøgt at være tro mod H.C. Andersens tone og indstilling.” Fortæller Lars Bom som afslutning, før han skal tilbage til den sidste finpudsning af forestillingen. 

Seneste

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i...

Flere unge går i Det Kongelige Teater – interview med Kasper Holten

Den seneste årsrapport fra Det Kongelige Teater viser både...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde torsdag aften premiere på Bone Whispers og Urbane Saints på Aveny-T. Syv forskellige dansere hvirvler,...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på de skrå brædder, hvor han ikke længere skal have de store danseroller i musicals. Det...