Populært lige nu

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før hed Aprilfestival, afholdes i år i Esbjerg. Festivalen afvikles 14.-21. april. Årets program byder på...

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer i den anledning til Festivalen PÅ TVÆRS den 12.-14. april. Kunstnerisk leder Janne Weidinger Kristensen...

★★★★★☆ Aarhus Revyen 2024 – ung, blæret musikalsk revy har karakter

Aarhus Revyen, Hermans, Tivoli Friheden
Annoncespot_imgspot_img

★★☆☆☆☆ Modne damer i morgenkåber – Den danske sang er en moden kvinde

Det er på tide, at forestillinger om kvinder forlader klicheernes holdeplads og tager sig selv alvorligt. Det kan man sagtens gøre på en sjov måde, men Modne damer i morgenkåber sidder fast i et kønsperspektiv fra fortiden. 

”Absolute divine goddess weekend” lægges der op til, da Susanne har inviteret to af sine korveninder med på spaophold i Ystad i anledning af sin 60års fødselsdag. Synderligt guddommeligt bliver det nu ikke – hverken for de tre modne damer eller for os i salen, der må omkring snart sagt samtlige klichéer om køn og kærlighed i begge ender af middelklassen i Ann Mariagers hakkende og meget bedagede manus. 

Modne damer i morgenkåber
Modne damer i morgenkåber af Landsteatret. Foto: Erling Mølgaard

Ann Mariager kan jo godt skrive, men er på scenen især kendt for sine revy- og satiretekster. Den form skinner alt for tydeligt igennem i Modne damer i morgenkåber, der trods en postuleret sammenhængende historie består af sketch på sketch og drives frem af punchlines. Det bliver ret anstrengende i længden, især når vi ofte serveres onkelhumorens feminine pendant. Ret plat, lidt sjovt, men ikke særlig sjovt. 

HR-chefen Susanne er nyskilt og får med venindernes hjælp gang i en datingprofil i løbet af weekenden. Langtidssinglen Vibse har noget kørende med Susannes mand, som hun forsøger at komme ud af. Førtidspensionisten Linda er gift med sin ungdomskæreste, er glad for sine børnebørn og one night stands. Vi tager turen med dem rundt om tørhed i skeden, dildo eller ej, disruption og andet newspeak, hedeture, sofakartofler (det er mændene), usynlighed og mindreværd i forskellige varianter. 

Modne damer i morgenkåber
Modne damer i morgenkåber af Landsteatret. Foto: Erling Mølgaard

Det er jo ikke forkert, kvindeliv er underfortalt og det er prisværdigt at sætte det på scenen. Men øv, hvor bliver det altså klichéfyldt og uvedkommende i denne lidt spejderagtige tone, hvor kvinderne nok skal klare sig selv, men alligevel lader mænd fylde deres tanker og timer. Så kan man lige snige sig på wellness-weekend og bekræfte hinanden i sit hetero-normative selvbillede anno et sted mellem 1950-70. Jeg er en kvinde midt i 50’erne og burde vel være direkte i forestillingens målgruppe, men sad blot måbende og kneb mig selv i armen til strømmen af fordomme og klichéreplikker som ”Furer er flotte – til mænd”. Kan livet virkelig være så småt?

LÆS OGSÅ: Viva las Vegas er festlig, folkelig og fuld af god musik

Ann Hjort spiller Susanne, der både har tabt kærligheden og klasseperspektivet lidt af syne – hvordan hun nogensinde er blevet veninde med de to andre er lidt en gåde trods det fælles koralibi. Pernille Schrøder giver fin gas som den bramfri Vibse, og Sofie Stougaard er indtagende som bedstemor med slaw i. De tre klæder hinanden godt, og når vi blot slipper for livstilsdialogen, går det også rigtig godt. Mindescenerne om den første menstruation, den første trøje fra Nørgaard og venindemobning i skolegården har sødme og perspektiv, det samme har sange om sex, mindreværd og livsmod på kendte melodier. 

Modne damer i morgenkåber
Modne damer i morgenkåber af Landsteatret. Foto: Erling Mølgaard

De tre damer leverer varen, når de får lov, desværre står teksten på tværs det meste af vejen. Det er møgærgerligt, at der ikke kommer mere ud af et så rigt stof og en trio med masser af potentiale.

Læs mere om forestillingen her

Seneste

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i...

Flere unge går i Det Kongelige Teater – interview med Kasper Holten

Den seneste årsrapport fra Det Kongelige Teater viser både...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde torsdag aften premiere på Bone Whispers og Urbane Saints på Aveny-T. Syv forskellige dansere hvirvler,...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på de skrå brædder, hvor han ikke længere skal have de store danseroller i musicals. Det...