Del

I weekenden var et halvt hundrede medlemmer af Danmark Teaterforeninger samlet i Middelfart for at lære om digital markedsføring. For selvom medlemmerne er frivillige ildsjæle, udgør de også en seriøs organisation, der følger med tiden

Det summer af liv i det fyldte lokale på Severin Kursuscenter i Middelfart, hvor organisationen Danmarks Teaterforeninger holder seminar for medlemmerne. Der skænkes kaffe og spises rundstykker, der hilses på gode kolleger og gøres klar til, at weekendens program kan begynde. 

Godt et halvt hundrede bestyrelsesmedlemmer fra landets foreninger er mødt op for at lære nyt om onlinemarkedsføring, PR og sociale medier. Blandt andet. For det 2-dages seminar handler i høj grad også om netværk, input fra eksterne oplægsholdere og vidensdeling blandt de 67 teaterforeninger, der udgør organisationen.

Danmarks Teaterforeninger, der blev etableret i 1967, er en fælles forening for alle de lokale teaterforeninger, der er spredt ud over Danmark fra Randers, Rødovre og Roskilde til Haderslev, Holbæk og Helsingør. 

Samlet set arrangerer de 67 foreninger hver sæson adgang til 1200 professionelle forestillinger, der kan opleves rundt om på mere end 100 lokale spillesteder. Det betyder, at de årligt indkøber forestillinger for et større, to-ciftret millionbeløb og dermed er en væsentlig, men ofte overset spiller på markedet.

»Du skal brænde for teatret«

Alle de danske teaterforeninger drives af frivillige kræfter. Det er de cirka 600 bestyrelsesmedlemmer landet over, der gør det muligt at bringe professionelt teater ud til alle dele af landet. Men hvorfor gider de overhovedet at bruge deres tid på det?

For Lars Olsen, formand for Roskilde Teater og medlem af bestyrelsen i Danmarks Teaterforeninger, er der ingen tvivl. »Du skal brænde for teatret,« understreger han. For der er masser af arbejde og som regel slet ingen løn til de mange bestyrelsesmedlemmer landet over.

Frede Jensen, der er formand for Sønderborg Teaterforening, er helt enig i denne betragtning. Kærligheden til teatergenren er essentiel. For Frede Jensen personligt er der tale om en livslang begejstring for teater, der startede allerede, da han som 8-årig skulle spille rollen som en hunds bagdel i en dilettantopsætning af H.C. Andersens eventyr Fyrtøjet.

Der er mange blandt foreningens medlemmer, der som han er startet med selv at stå på scenen i diverse mindre amatøropsætninger. »Selvfølgelig er der nogen, der bare gerne vil have erfaring med foreningsarbejde, men for de fleste handler det om teater,« forklarer Frede Jensen. Og det kræver da også en del at lægge så mange kræfter i arbejdet ganske frivilligt og ulønnet. 

Hver forening er helt sin egen

Der er stor forskel fra forening til forening på, hvor mange forestillinger de kan tilbyde deres publikum. I Sønderborg Teaterforening har de omkring 30 forestillinger årligt, i Aabenraa er tallet 12-15, mens man i Roskilde har op mod 50 forestillinger i en enkelt sæson. 

De mange foreninger gør deres bedste for at hjælpe hinanden, og ikke mindst for at følge med tiden, hvilket emnerne til weekendens seminar da også vidner om. Hvor avisannoncering og trykte sæsonprogrammer blot for et enkelt årti siden var den eneste vej frem i forhold til markedsføring, vinder de digitale medier nu også for alvor indpas hos teaterforeningerne. De gør deres bedste for at følge med tiden og ikke mindst publikums medievaner, som er et af de vigtige emner denne weekend.

Hele ideen med seminaret i Middelfart er, at bestyrelsesmedlemmerne fra landets foreninger bliver klædt bedre på til selv at kunne varetage den digitale markedsføring, som er uundværlig. Med workshops i alt fra Google Analytics og Facebook-annoncering til salg via nyhedsbreve og arbejdet med pressemeddelelser var der rig mulighed for at lære nyt. 

Den digitale markedsføring er uundgåelig, og det har teaterforeningerne for længst indset. Så til trods for få midler og for manges vedkommende minimal erfaring med medierne, kaster de sig ud i dem. Ifølge Frede Jensen oplevede de hos Sønderborg Teaterforening en nedgang i antallet af tilskuere. Derfor kastede de sig – med hans egne ord – ud i Facebook og nyhedsbreve. Og med stor succes. Publikumstallet er nu igen i fremgang.

Drastiske tiltag lønner sig

I Aabenraa har de gjort sig lignende erfaringer, men her er de gået endnu mere drastisk til værks. Dorthe Lindahl er næstformand i Teater i Aabenraa, hvor man for tre sæsoner siden fuldstændig afskaffede det trykte sæsonprogram. Siden er de gået målrettet efter at tiltrække en ny og lidt yngre publikumsgruppe end deres tidligere kernemålgruppe.

»Vi vil gerne have flere til at gå i teater lokalt i Aabenraa,« fortæller Dorthe Lindahl og forklarer, at de har afprøvet for teatret alternative markedsføringsmetoder som plakater i lygtepælene, som man ellers kun ser fra cirkus eller ved valg. 

Derudover har Teater i Aabenraa haft fokus på deres målgrupper allerede i valget af forestillinger til sæsonens repertoire. »Vi er gået radikalt til værks og har satset benhårdt på et yngre publikum. Der kommer nye publikummer til, som vi ikke har set før,« siger Dorthe Lindahl, der dermed kan konstatere, at indsatsen har givet pote.

Også hos Roskilde Teater har de kunnet se en positiv udvikling efter de indførte nye markedsføringstiltag. »Inden for de sidste tre-fire år har vi lavet en særlig PR-gruppe med fokus på digital markedsføring,« forklarer Lars Olsen. I et samarbejde med en professionel markedsføringsekspert fra Billetexpressen har de sat fokus på online medier og markedsføring via disse. Et samarbejde, der viser resultater på bundlinjen med 15% flere medlemmer og en fremgang på 20% i billetsalget hos Roskilde Teater.

I sidste ende handler billetsalget om hver enkelt forenings indsats, udvikling og evne til at nå ud til deres publikum. Jo stærkere hver enkelt forening står, des stærkere står også Danmarks Teaterforeninger som helhed.

Læs mere om Danmarks Teaterforeninger her