Populært lige nu

★☆☆☆☆☆ Tivolirevyen 2023 – ideforladt og pinligt selvsmagende

Tivoli genopliver atter havens revytradition. Det skulle de nok have undladt. Der er meget langt mellem snapsene i Tivolirevyen 2023, der mest består af...

København Danser vil redde verden med scenekunst

Duoen Ulrik Birkkjær og Thomas Mieth står bag det succesfulde initiativ, festivalen København Danser. Formålet er at udvælge de bedste internationale dansekompagnier og åbne...

Afgangsreading: Nye dramatikere med sædekomedie og fantasydramatik

Dicte C. Houmøllers Udstop mor når hun dør og Nana Anine Jørgensens Fluxin drops viser spændvidden i de nye, debuterende dramatikere fra Den Danske Scenekunstskole....
Annoncespot_imgspot_img

★★★★★☆ Alt er umuligt – Heavy hearts og våde tungeslaskere i fænomenal afgangsforestilling

Alt for mange uger inde i Covid-19-tomgangen lyser et stjerneskud op. Endda et femfoldigt et af slagsen. Afgangseleverne fra Aarhus Teater spiller røven ud af skærmen i en rå og nøgen omgang med netop tomgangen. Med ensomheden og det akavede, som – tro det eller ej kære millennials – rækker langt ud over ungdommen selv. 

Alt er umuligt byder velkommen i den digitale foyer, hvor man kan snuse rundt i minder, instrukser, chat og gæstebog, mens man måske tager imod opfordringen om at skåle i breezers og venter på, at forestillingen går i gang. 

Foyeren mimer det fysiske teaterhus, ligesom selve forestillingens form mimer det liv, den dramatiserer. Her kan alt gå galt – og det er der en del, der gør – både intenderet i teksten, men måske mere væsentligt i små tekniske kiks, der blot understreger, hvor blæret setuppet er. Holdet har sat barren højt, og formår at brænde kropslig intimitet ud gennem skærmen. Jeg ler og lider med deres kamp med ensomheden, med identiteten, og jeg mærker den umiddelbare uskyld, der lyser gennem alle deres iscenesættelser. Det er ikke film, det er ikke SoMe, det er teater med alt det sanselige nærvær, kunstarten karakteriseres ved. 

Alt er umuligt
Alt er umuligt, Aarhus Teater, digital visning.

Hårde, våde tungeslaskere. Grim onani og smuk (men relativt dårlig rimet) poesi. Søgende øjne, afvisende hænder, selvforelskede positurer og dans, dans, dans. 

Aarhus Teaters husdramatiker Nanna Cecilie Bang har skrevet den frenetisk fræsende tekst spækket med porøse glimt og ironiske besværgelser. Hendes umiskendelige, men nogle gange lidt ikke-fokuserede stil finder her både en væsentlig fortælling og fem fænomenale fortolkere. 

Det er Lasse Steen Jensens karakter, der er i tvivl om, hvornår man tager sokkerne af i en pludselig opstået erotisk seance. Her kan man virkelig tale om at overtænke en situation. Det samme gælder Clara Josephine Manleys karakter, der er ”forelsket – altså uden kærlighedstingen”. Det er Magnus Juhl Andersens karakter, der harper afsted på sin selvdigtede serenade med de stygge versefødder, for han er jo ”din egen James Dean”. Det er Anne Laybourns karakter, der konstaterer, at det nok er et dårligt tegn, ”at ingen af os stønner højere end en villavej i Risskov”. Og det er Patrick Alexander Hansens desillusionerede karakter. Det er ”ikke nødvendigvis hans ting at gå ind af en dør”, og da de andre tager til fest, går han ud på en mark, skriver sig ud af historien – for at drømme, tænke eller dø. Vi ved det ikke, men det svider i hjertet. 

Alt er umuligt
Alt er umuligt, Aarhus Teater, digital visning.

For overalt er der følelserne. Fuck! Alt er lort. Alt er tomgang. Alt er rækken ud efter hinanden – uden at være sikker på, om man overhovedet vil hinanden. Det er ungdommens sårbare overmod, men også bare livet selv. Bangs tekst er mesterligt sat i scene af Tue Biering, der for snart en del sæsoner siden også stod bag den fremragende, publikumsinddragende kollektivforestilling Ungdom på Teater Republique. Alt er umuligt kan det samme på en helt anden måde, ikke mindst fordi Biering, Bang og holdet får kaldt den særlige sprødhed, der tilhører ungdommen, frem. Dynamikken mellem famlende naivitet og kynisk weltschmerz, der er evigt sand, svær og ny. 

Alt er umuligt
Alt er umuligt, Aarhus Teater, digital visning.

Men også formen er jo ny, og der knokles ude i de fem separate rum og i Aarhus byrum, der udgør scenografien. Vi har efterhånden set rigtig meget stream-teater, men i Aarhus er verden virkelig ny og ekvilibristisk. Samspillet fungerer over al forventning på tværs af ruderne, og teknikken bliver en medfortæller, der både rummer udsatheden alene, den medierede virkelighed og popkulturens soundtrack og attituder, der fortsat er en blandt mange identitetsmarkører, når et liv tager form. 

(Psst, fortæl ikke de unge, at formningsarbejdet fortsætter. Det finder de jo tids nok ud af). Skriv hellere et stort tillykke i gæstebogen til de ambitiøse, nyklækkede skuespillere fra Aarhus, der modigt fortæller os noget gammelt på en ny måde. Det sker ikke hver gang, man går i teatret. 

Seneste

Dramatiker Væksthus: “Vi udvikler ikke bare dramatikertalenter. Vi udvikler også dramatikerne som institution”

Dramatiker Væksthus tilbyder deltagerne på deres toårige forløb en...

Aline Storm bliver ny administrativ leder på Blaagaard Teater

Den 7. august 2023 tiltræder Aline Storm som ny...

★★★★★☆ The Chosen Haram – svimlende svæv i chemsexens univers

Skotske Sadiq Ali besøger Sort/Hvid med den både poetiske...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Dramatiker Væksthus: “Vi udvikler ikke bare dramatikertalenter. Vi udvikler også dramatikerne som institution”

Dramatiker Væksthus tilbyder deltagerne på deres toårige forløb en...

Aline Storm bliver ny administrativ leder på Blaagaard Teater

Den 7. august 2023 tiltræder Aline Storm som ny...

★★★★★☆ The Chosen Haram – svimlende svæv i chemsexens univers

Skotske Sadiq Ali besøger Sort/Hvid med den både poetiske...

Ny brancheforening for forestillingsledere, regissører og rekvisitører

Den 14. juni 2023 har Forenede Forestillingsledere, Regissører og...

★★★★☆☆ Revyen i Helsingør 2023 – underholdende leg med genren

Revyen i Helsingør 2023 går i år til værks...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet Sport & Kulturchef i DGI Byen & Øksnehallen, fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Dramatiker Væksthus: “Vi udvikler ikke bare dramatikertalenter. Vi udvikler også dramatikerne som institution”

Dramatiker Væksthus tilbyder deltagerne på deres toårige forløb en mulighed for at udvikle manuskripter til børn og unge. Men hvad kan væksthuset byde ind...

Aline Storm bliver ny administrativ leder på Blaagaard Teater

Den 7. august 2023 tiltræder Aline Storm som ny administrativ leder af Blaagaard Teater på Nørrebro. Aline Storm har mere end 15 års erfaring i...

★★★★★☆ The Chosen Haram – svimlende svæv i chemsexens univers

Skotske Sadiq Ali besøger Sort/Hvid med den både poetiske og dystre queer-cirkusforestilling The Chosen Haram under CPH Stage. Det er en enkel historie, der...