Populært lige nu

★★★★★☆ Farvel – farvemættet teaterkoncert med kraft og kram

Nørregaards Teater og BaggårdTeatret

Ny undersøgelse dokumenterer, at teateroplevelser fremmer trivsel blandt børn og unge 

Børn og unge kan få bedre trivsel gennem teateroplevelser. Det dokumenteres i en ny undersøgelse, som Teatercentrum og Sjællands Teater har lavet i samarbejde...
Annonce

Hvordan udvikler og fornyer en teaterfestival sig uden at give køb på populariteten?

Gadeteaterfestivalen PASSAGE Festival er under evig udvikling. Men “For en festival er det ikke et mål i sig selv at forny sig, hvis det bare handler om at følge tidstypiske trends”, lyder det fra festivalens kunstneriske direktør, Jens Frimann, der her fortæller hvad der så skal til, da ISCENE spurgte Jens Frimann, hvordan han gentænker den succesfulde festival i en pandemitid.

Annonce

“Ingen grund til at hvile på laurbærrene”

Før Covid-19 tvang sommerens scenekunstfestivaler til at gentænke – eller slet og ret aflyse – deres forestillinger var kunstnerisk direktør Jens Frimann og resten af holdet bag PASSAGE Festival allerede gået i tænkeboks. Kultursatsningen i Helsingør, hvor byen udvikler havneområdet med kulturelle oplevelser, kan i år fejre 10-års jubilæum, og gadeteaterfestivalen, der har været med fra starten, er selvfølgelig også en del af fejringen. 

Festivalen er med sine stedsspecifikke forestillinger i lokalmiljøer rundt i Helsingør lykkedes med at gøre gadeteater tilgængeligt og vedkommende for byens borgere, hvad enten det har været på stranden, i sociale boligblokke eller på plejehjem. Men trods den store popularitet er der ingen grund til at hvile på laurbærrene, når det kommer til at udvikle sig som festival, mener kunstnerisk direktør for PASSAGE Festival, Jens Frimann.

Jens Frimann Hansen. Foto: hitandrun.dk

”For en festival er det ikke et mål i sig selv at forny sig, hvis det bare handler om at følge tidstypiske trends”, understreger han. ”At udvikle sig i samspil med det samfund, man agerer i, er derimod essentielt”. PASSAGE Festival er hyldet som en af Danmarks go tos inden for nyt og eksperimenterende gadeteater, men det betyder ikke nødvendigvis, at festivalen ikke kan finde på at ændre format. De sidste par år har festivalen da også været på et spor, som handler om at udforske forholdet mellem netop gadeteater og det mere klassiske, institutionelle teater, som typisk foregår i en black box, dvs. et lukket scenerum. ”For måske er der noget, der kan gå tabt, hvis scenekunsten altid foregår i det offentlige rum”, forklarer Jens Frimann. 

“Jeg synes, det er interessant at tale om, hvad man eventuelt mister, når man opgiver det fiktive rum, som den klassiske teaterscene er. Et rum, hvor alt kan ske og diskuteres, hvor man kan voldtage, slå ihjel og bruge et vokabular, man ellers ikke har lov til, og eksponere det i teatrets rum. Det er en helt vild vigtig diskussion at have i forhold til gadeteaterfestivaler. Vi skal hele tiden være opmærksomme på, hvad teater egentlig er, hvor det kommer fra, og hvad vi eventuelt mister, når vi tager nogle skridt i en bestemt retning”, uddyber Jens Frimann. 

Annonce

Covid-19 som joker

Tanken om at fusionere det bedste fra begge verdener – gadeteatret og den institutionelle scenekunst – er inspireret af den tyske teaterfilosof, Guillaume Paoli, som sidste år gæstede PASSAGE Festival. Han går så langt som til at opfatte gadeteatergenren som en konsekvens af neoliberalismen og dens logik om konstante tilbud og tilgængelighed. At gadeteater foregår i det offentlige rum og møder publikum på deres præmisser kan betyde, at de glemmer det oprindelige og traditionelle teaterrum, mener han. Selvom PASSAGE Festival bestemt ikke har i sinde at droppe udendørsteatret, er Jens Frimann inspireret af Paolis pointe om ikke at glemme teatrets ophav. 

“Vores ambition er at forene det institutionelle teater med gadeteatret. Balancen mellem den klassiske scenekunst og udendørs site specifics bliver mere og mere interessant, synes jeg. Vi vil gerne arbejde henimod, at PASSAGE Festival bliver mindre gadeteaterfestival men stadig med speciale i forestillinger i det offentlige rum”, siger han til ISCENE.

Fremtids-performancen “Time Travel Tours” af Liminal som spiller på PASSAGE Festival. Foto Malle Madsen

PASSAGE Festival havde planlagt at fejre sit 10-års-jubilæum med flere, storstilede forestillinger designet til at blive set af mange mennesker. Men nu har festivalen været nødt til at aflyse flere performances på grund af Covid-19 restriktioner, blandt andet en stor forestilling ved Helsingør Havn med en udenlandsk cirkusartist. Selvom PASSAGE Festival er en af de få festivaller i Europa, der ikke er aflyst, har pandemien rusket op i programmet og medført, at festivalen har måttet forny sig på en måde, den ikke havde set komme. PASSAGE Festival har grebet chancen for at indstille sig til den nye virkelighed med endnu flere udendørs site specifics og med det nye format bypass, hvor kunstnere inviteres til at udvikle nye formater til det offentlige rum. Jens Frimann medgiver, at restriktionerne også er kommet på tværs – men han har valgt at betragte dem som et kunstnerisk benspænd. 

“Samfundet udvikler sig jo hele tiden, og selvom Corona skete meget pludseligt, har jeg den principielle holdning, at vi som festival skal afspejle samfundets udvikling. Så selvom vi har været nødt til at aflyse nogle ting, har det også åbnet for nogle nye muligheder”, siger festivaldirektøren.

Hvordan spiller Corona ind i de tanker, I allerede gjorde jer om at forny PASSAGE Festival?

“Vi har ikke kunnet arbejde direkte videre med det nye spor, men i fremtiden vil vi helt sikkert gå videre med disse tanker. Det institutionelle teater og gadeteatret skal efter min mening arbejde meget mere sammen og lære af hinanden”, siger han. 

“Diorama” af den norske koreograf Ingri Fiksdal. Foto Owen Fiene

Der er dog blevet plads til at par performances i årets festivalprogram, som peger i retning af et nyt format, hvor klassisk teater møder site specific. Den stedsspecifikke performance Diorama på Julebæk Strand af den norske koreograf Ingri Fiksdal spilles normalt på store, mere traditionelle dansefestivaler i hele verden, men vises altså på årets PASSAGE Festival i det offentlige rum. Også hendes landsmand Jon Skullbergs forestilling Ved Ribbevæggen – ekko fra en skole er et andet eksempel på en blanding af formaterne black box og site specific. 

Mange festivaler har svært ved at udvikle sig

Selvom PASSAGE Festival altså ikke kan sige sig fri for at være blevet overrumplet af Covid-19 krisen, er det ikke første gang, festivalen reagerer hurtigt på verden omkring. Da Muhammed-krisen brændte i lys lue i 2005, netop som Jens Frimann og hans kolleger skulle afvikle festival, valgte de at involvere sig ved at arrangere site specifics i udsatte boligområder. Et projekt, der endte med at vare flere år, og som understreger festivalens ideologi. 

“Ikke at vi skal følge enhver samfundsmæssig strømning blindt. Men ind imellem opstår der muligheder, hvor kunstnere kan kile sig ind og arbejde med aktuelle temaer på en måde, som kan være med til at udvikle både publikum og samfundet”, siger Jens Frimann.

PR foto PASSAGE Festival 2020

”Skal man som teaterfestival udvikle sig i samklang med samfundet, er det afgørende at arbejde med tilpasningsdygtige formater”, mener han. De mange Covid-19 relaterede aflysninger vidner om, at mange scenekunstfestivaler i realiteten ikke lever op til det kriterie. Det hænger ikke mindst sammen med de strukturer, mange europæiske festivaler har fået lagt sig godt til rette i. Typisk har de vænnet sig til at vise store forestillinger, hvor store publikumsgrupper sidder tæt, og selvom det foregår udendørs, har det vist sig, at formatet ikke kan håndtere den nye situation. 

“Så bliver festivalen ligesom en udendørsinstitution, hvilket der ikke er noget galt med i sig selv -men på PASSAGE Festival vil vi gerne arbejde med kunstnere, som reflekterer over og har lyst til at eksperimentere med formater i det offentlige rum. Også når noget som Corona hænder”, siger Jens Frimann.

“Drôle d’impression” som spiller på årets PASSAGE Festival. Foto Nicolas Hergoualc’h 

Om næste års festival vil give mulighed for at afprøve en mere dybdegående sammensmeltning af institutionelle formater og det gadeteater, der har været med til at samle Helsingørs borgere de sidste 10 år, er der ingen, der ved. For PASSAGE Festival er det et princip, at den ikke vil lægge sig fast på programmet et år ud i fremtiden, understreger Jens Frimann. For om det er virustider eller ej, er teatret uløseligt bundet sammen med verden omkring sig og skal være klar til at reflektere over og spejle den. 

“Vi anerkender grundlæggende, at en stor del af en gadeteaterfestival er publikum og samfundet. Når kunsten foregår i det offentlige rum, arbejder man jo automatisk med det, der regulerer det offentlige rum. Man kan ganske enkelt ikke ignorere det”, slutter Jens Frimann af her få uger før PASSAGE Festival løber af stablen. 

Læs også…

Læs også om hvordan kompagniet Convoi Exceptionnel måtte gentænke deres værk til PASSAGE Festivalen i artiklen Kunst i en Corona-tid – kompagni måtte gentænke projekt på rekordtid

Og anmeldelsen af performanceteatret Liminals Sci fi-performance Time Travel Tour der spiller på PASSAGE Festival 2020

Seneste

Short & Sharp er som en gave til både publikum og nye koreografer

Bora Bora i Aarhus arbejder hele tiden på at...

Scenekunstnere har ikke lige adgang til jobs – det er et demokratisk problem

På tre dage fik direktør for Teatret Møllen Nikolaj...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Short & Sharp er som en gave til både publikum og nye koreografer

Bora Bora i Aarhus arbejder hele tiden på at...

Scenekunstnere har ikke lige adgang til jobs – det er et demokratisk problem

På tre dage fik direktør for Teatret Møllen Nikolaj...

Lene Christensen er ny forperson i Dansk Teater

Branche- og arbejdsgiverforeningen Dansk Teaters medlemsteatre valgte tirsdag ...
Nina Branner
Nina Branner
Uddannet i litteraturvidenskab og kulturjournalistik fra Universität der Künste i Berlin, og skriver om kultur og samfundsstof for blandt andre Dagbladet Information, Weekendavisen og Berlingske Medier.
Annonce

Short & Sharp er som en gave til både publikum og nye koreografer

Bora Bora i Aarhus arbejder hele tiden på at finde nye måder at præsentere dans og koreografi for publikum. Ikke kun etablerede navne skal...

Scenekunstnere har ikke lige adgang til jobs – det er et demokratisk problem

På tre dage fik direktør for Teatret Møllen Nikolaj Mineka omkring 200 reaktioner fra arbejdsløse scenekunstnere på sit åbne jobopslag på Facebook. Scenekunstner roser...