Populært lige nu

Vejrudsigt for scenekunsten: Det er vigtigt at tage den akavede samtale

Som optakt til Living on the edge – IETM Aarhus 2023 var temaet for denne uges morgenbriefing hos Performing Arts Platform forholdet mellem Danmark,...

Dansk Samtidscirkus stifter ny brancheforening

Den nystiftede brancheforening Dansk Samtidscirkus vil blandt andet arbejde for ligestilling af cirkus som scenekunstform og udbrede kendskabet til de nyere cirkusgenrer.  Cirkus har været...

Den internationale tankegang udvider vores horisont

CPH STAGE skal både tilbyde nye perspektiver til det danske publikum og skabe en øget opmærksomhed om dansk scenekunst for resten af verden. Det...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Livstidsgæsterne – underholdende men forudsigelig retro-sprogleg

Der er intet nyt fra festudvalget, konstaterer livstidsgæsterne jævnligt. Der er desværre heller ikke så meget nyt i husdramatiker Line Knutzons sprogfinurlige bagatelberetning fra de indre landskaber. 

Jeg lo en del af Livstidsgæsterne, som fungerer fint som komedie i Elisa Kragerups rytmiske iscenesættelse. Samtidig følte jeg mig også katapulteret tilbage til 90’erne, hvor Betty Nansen Teatrets husdramatiker Line Knutzon satte sit mærke i dansk dramatik med sine sprogfabulerende universer. Universer, der på en ny-absurd måde stillede spørgsmålstegn ved samfund, tilværelse, eksistens. 

livstidsgæsterne anmeldelse betty
Livstidsgæsterne, Betty Nansen Teatret. Foto: Emilia Therese

Det var sjovt, provokerende, øjenåbnende dengang. Nu er det stadig sjovt, men også ret forudsigeligt. Vi er alle ganske kiksede, når man tipper lidt på låget. Ligeså er den moderne verdens krav og teknologi voldsom at navigere i, og tilmed er vi uddannede og får aldrig lige læst de der Nobelpris-romaner, fordi ”vi hellere vil se en film om en lille hund”. Plausible diagnoser, men ikke specielt originale flere årtier efter 90’er-ironi, standup og reality på samlebånd, og influencers, der excellerer i at krænge vrangen ud. 

Velspillede sjettedels-karakterer

Line Knutzons pen har sit helt eget sproglige twist & shout, hvor bogstavelighed blandes op med livsstilskritik og almindelig eksistentiel grundangst. Vel er det da morsomt, når der går hul på 7 års ophobning i en uåbnet e-boks. Det er også sjovt – men letkøbt – når sovs bliver til sövs i tidens gastro-kælne jagt på sproglig unik nordiskhed. Det er foruroligende, når man pludselig har langt skæg med mad i, fordi to år er forsvundet uden andet spor, og det er angstfyldt, når en klovn fra Ungarn danser i randen af ens bevidsthed. 

Men der er altså også noget retro-træthed over alle finurlighederne, hvor man alt for ofte kan forudsige næste replik fra det jeg, der på scenen er spaltet i seks separate personer. De skal altså forestille forskellige dele af én karakter – personificeret som alle de stemmer, man kan høre i sit hoved, og som bestemt ikke altid er enige. De seks spiller heldigvis overmåde godt og overkommer derfor også den ligeledes indbyggede forudsigelighed i deres sjettedels-karakterer. 

livstidsgæsterne betty nansen
Livstidsgæsterne, Betty Nansen Teatret. Foto: Emilia Therese

Xenia Noetzelmann er småparanoid og holder firkantet og stram kortene tæt til kroppen. Hun repræsenterer ønsket om dannelse, men hendes anpriste roman dysser alle i søvn. Ena Spottag er voldsparat fra henkastede kickspark til det hyppigt fremhvæsede ”offer, offer, offer”, der som regel er møntet på Tryggvi Sæberg Björnssons utrygt-adrætte karakter, der mest af alt ønsker sig et bidet. Så lille en drøm lader Maria Rossings pænt aggressive karakter sig ikke nøje med, hun tæsker i stedet de andre mentalt med deres manglende evne til at komme ind på boligmarkedet. Elliott Crosset Hove ser ukueligt optimistisk på sagerne, kommer ofte til kort – og kommer igen. 

Niels Ellegaard er kostelig i en variant på fredsmægleren, som han også brillerede med i de håndværkerpassager i En skærsommernatsdrøm fra sidste sæson, som Line Knutzon havde gendigtet til nutidslingo om krænkelsesparathed og andre taknemmelige tvetydigheder. Passagerne fungerede fremragende som kommentarer/korrektiver til den overordnede historie, men sprogfinurligheden skulle heller ikke som her trække hele læsset.   

livstidsgæsterne anmeldelse betty
Livstidsgæsterne, Betty Nansen Teatret. Foto: Emilia Therese

Der er masser af sjove scener og replikker i Livstidsgæsterne, der flyver over scenen med et stærkt samspillende ensemble, men som sagt er der – som fra festudvalget – ikke meget nyt under solen, men mest høj musik og blinkende lygter. Det er måske også alt nok for en komedie, selv savnede jeg en nødvendighed for at genetablere sproguniverser, vi allerede har smagt på og trukket den nærende marv ud af – med eller uden sövs. 

Læs mere om forestillingen her.

Læs interviewet fra 2018 med instruktør og teaterchef Elisa Kragerup her.

Seneste

★★★☆☆☆ Parents Playlist – børnesange og boomerhits i hjertevarmt men rodet livsportræt

Med Minna Johannesson i instruktørstolen tager Teater Nordkrafts på...

★★★★☆☆ Ritual – Rejsekammeraten – sanselig sorgrejse i rivende toner

Sew Flunk Fury Wit afslutter smukt dette års sæson...

København Danser vil redde verden med scenekunst

Duoen Ulrik Birkkjær og Thomas Mieth står bag det...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★☆☆☆ Parents Playlist – børnesange og boomerhits i hjertevarmt men rodet livsportræt

Med Minna Johannesson i instruktørstolen tager Teater Nordkrafts på...

★★★★☆☆ Ritual – Rejsekammeraten – sanselig sorgrejse i rivende toner

Sew Flunk Fury Wit afslutter smukt dette års sæson...

København Danser vil redde verden med scenekunst

Duoen Ulrik Birkkjær og Thomas Mieth står bag det...

Afgangsreading: Nye dramatikere med sædekomedie og fantasydramatik

Dicte C. Houmøllers Udstop mor når hun dør og...

Den internationale tankegang udvider vores horisont

CPH STAGE skal både tilbyde nye perspektiver til det...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet Sport & Kulturchef i DGI Byen & Øksnehallen, fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

★★★☆☆☆ Parents Playlist – børnesange og boomerhits i hjertevarmt men rodet livsportræt

Med Minna Johannesson i instruktørstolen tager Teater Nordkrafts på alle måder eklektiske teaterkoncert Parents Playlist publikum i hånden og ind i forældrelivets følelser. Gennem...

★★★★☆☆ Ritual – Rejsekammeraten – sanselig sorgrejse i rivende toner

Sew Flunk Fury Wit afslutter smukt dette års sæson for KSelekt, hvor frie kompagnier præsenterer forestillinger på Det Kongelige Teater. I Ritual – Rejsekammeraten...

København Danser vil redde verden med scenekunst

Duoen Ulrik Birkkjær og Thomas Mieth står bag det succesfulde initiativ, festivalen København Danser. Formålet er at udvælge de bedste internationale dansekompagnier og åbne...