Del

På Bellevue Teatret nord for København har de mange corona-restriktioner resulteret i nye måder at gøre tingene på. Og det har overordnet set ført en masse godt med sig, fortæller direktør Pia Jette Hansen.

Det, at vi er blevet tvunget ud i at afprøve nye måder at gøre tingene på, har skabt nye formater, som både vi og publikum elsker,” siger Bellevue Teatrets direktør Pia Jette Hansen til ISCENE. “En gammel traver, som Folk og røvere i Kardemommeby, der har spillet på samme måde de sidste 40 år, har vi fuldstændig måtte justere på. Folk og røvere i Kardemommeby spillede i 2020 i en forkortet udgave uden pause, der blev udvidet til også at foregå på stranden. En udvidelse af teateroplevelsen, som virkelig var en succes. Det har været en rigtig god proces”.

Agilitet og omstillingsparathed

På Bellevue Teatret har de valgt en særdeles positiv tilgang til den uvisse position, de lige nu befinder sig i.

“Vi forholder os agilt til den nuværende situation. Vi er simpelthen parate til hele tiden at kunne justere. Det har vi måtte gøre siden 11. marts 2020. Det har været en øvelse, men også en god læring, der udfordrer hele vores måde at tænke på,” forklarer Pia Jette Hansen og tilføjer: “Det er jo godt at blive rystet lidt, og det har medført, at vi er meget mere fleksible hen over arbejdsdagen. Vi arbejder mere hjemmefra, inddeler os yderligere på kontorerne, og vi bytter rundt på vores forestillinger, hvor det giver mening”.

Netop omstillingsparatheden i forhold repertoire og den enkelte forestillings form er en vigtig pointe for Pia Jette Hansen. “For os er det godt, vi har nogle forestillinger, der kan trækkes frem, og andre, der kan udskydes. Fx skulle vi have haft premiere på Vildheks i vinterferien, men den justerede vi allerede på i efteråret i en forventning om, at der ville ske forandringer her i løbet af vinteren. Derfor planlagde vi i stedet en mindre forestilling med kun fire medvirkende, og med en publikumsopbygning hvor der max kan sidde 50 publikummer ad gangen. Nu står vi så i en ny situation, hvor vi ikke ved, om vi overhovedet må spille for 50 til premieren 4. februar. Vi har mulighed for at nedjustere yderligere og fx kun spille for 25 publikummer, hvis det bliver tilladt. Eller alternativt kan vi udskyde premieren til senere på året. Så kort sagt justerer vi planerne fra dag til dag, hvilket vi jo aldrig har prøvet før”.

frk julie bellevue teatret
Frk. Julie, Bellevue Teatret. Foto: Emilia Therese

Stressfyldt men givende

“Der er opstået nogle nye formater ud af corona. Her er kammerforestillingen Frk. Julie et godt eksempel. Det er en forestilling, vi normalt aldrig ville have valgt, men skuespillerne kom selv med en idé og spurgte, om de måtte arbejde på scenen under nedlukningen,” fortæller Pia Jette Hansen. “Ud af det er der sprunget en forestilling, som vi har sat på repertoiret og ovenikøbet også – med stor succes – har solgt til turné. Hvis ikke corona var dukket op, havde Bellevue Teatret aldrig tænkt på hverken at opsætte Frk. Julie eller at sende den på turné. Det har været en gave. En fantastisk proces, som har skabt en fantastisk forestilling”.

Men kammerspillet er ikke det eneste nye tiltag på Bellevue Teatret, som både har fået skabt en webshop og også har eksperimenteret med at rykke arrangementer ud på parkeringspladsen bag teatret. “Vi kan lukke op ind til bagsiden af scenen fra parkeringspladsen. Derfor kunne vi afholde en koncert, hvor publikum sad i deres biler. Det var en succes, som har gjort, at vi også for fremtiden tænker det som en mulighed. Det kan være mindre ting som standup og soloforestillinger,” siger Pia Jette Hansen.

“Det har krævet rigtigt meget af alle, hvilket jo godt kan være stressende. Jo mere nedlukkede vi bliver, des større bliver arbejdsmængden. Det tænker man måske ikke umiddelbart, når man tænker på et nedlukket teater. Men hos os har vi arbejdet på fuldt tryk. Især i forbindelse med de konstante justeringer, nye strategier og retænkning af alting. For slet ikke at tale om fokus på økonomien og de puljer og hjælpepakker, der skal søges og indsendes dokumentation til,” forklarer Pia Jette Hansen og tilføjer:.”Jeg har aldrig arbejdet så meget som nu. Men lige så stressfyldt og arbejdsomt som året har været, lige så givende har det også været for os”.

Du kan se hele Bellevue Teatrets program her.

ISCENE tager løbende pulsen på, hvad der sker i det danske teaterlandskab, og hvordan man kommer bedst muligt igennem den landsdækkende nedlukning. Kontakt os endelig, hvis du har relevante input om emnet.