Del

Allerede længe før Covid-19s indtog havde BaggårdTeatret i Svendborg succes med at producere usynligt teater. Teater i podwalk-format, der med de nuværende afstandskrav og lukkede teatre virker mere aktuelt end nogensinde. “Vi er taknemmelige over at kunne mærke publikums glæde,” fortæller kommunikationschef Jannie Schjødt Kold til ISCENE.

Hvordan forbereder I jer til en sæson, som er så usikker?

Vi lancerer en halv sæson ad gangen. Forårsprogrammet for 2021 er planlagt ud fra en corona-virkelighed. Dog har vi været nødt til at udskyde Karavanen, en ungdomsfestival for scenekunst og en børneteaterforestilling her i januar. At være kulturskaber er at sætte fartøjer med noget at glæde sig til i søen. Det har mentalt været en mavepuster at omstille sig til en langt kortere forventningshorisont – som resten af samfundet også har måttet gøre – men der er også dynamiske fordele ved det. 

Vi havde i december mulighed for at afholde en mindre egnsteaterkonference. Temaet var teater i en pandemisk verden, og inden programmet sluttede, havde deltagerne udformet et manifest.

Jeg tror aldrig, vi har talt så meget om, hvem vi er, hvad vi er, og hvordan vi forbinder os med publikum. Ingenting er selvfølgelige. Ingenting kører på rutinen, til gengæld er alt overlevelse. Hvem er vi, når scenen er os frarøvet? Hvordan når vi vores publikum? Det er for så vidt spørgsmål, der hele tiden har været der, men nu skæres der ind til knoglen, og den kunst, der kommer, svarer på de spørgsmål. Det positive er, at vi er savnede. Publikum savner os. På sin vis kan udgangspunktet for at skabe ikke være mere akut.

Hvordan forholder I jer til den nuværende, meget usikre situation, hvor I ikke ved, hvornår I kan åbne igen?

Vi følger situationen og tager den derfra. Vi har også truffet en beslutning om at producere en app-baseret vandreforestilling mere (som Sundets stilhed og Under isen, red.). Mod Strømmen er i produktion nu og får premiere 29. maj på Langeland. Tiden og publikum er til det, samtidig har vi lyst at udvikle og skubbe til formatet. Ambitionen er ikke at tage teatret som det var og putte på nye platforme, men derimod at sætte ny dramatik skabt til formatet i søen.

baggårdteatret under isen
Fra ruten til Under Isen, BaggårdTeatret. Pressefoto

Er det muligt at lave teater nu uden at alle restriktionerne påvirker kunsten for drastisk?

Det er fuldt ud muligt at producere usynligt teater. Om end vi savner scenerummet – det fysiske – føler vi os tæt på publikum. Ved begge forestillinger, der er på stien nu – Sundets Stilhed og Under Isen – har vi lagt en form for gæstebog, som publikum kan skrive i. Det er analogt og vidunderligt at læse. Især når forestillingerne kun kan tilgås via BaggårdTeatrets app.

Så på en måde må vi sige, at da vi tog teatret ud i naturen, kom vi samtidig tættere på publikum. En anden meget stor gave er, at publikum i hidtil uset omfang kommer med feedback og deler deres oplevelse på sociale medier. Vi må konkludere, at naturen er instagramable.

Ser I på alternative muligheder til de planlagte forestillinger som fx digitale løsninger?

Vores næste store stationære produktion Argumenter mod kvinder opfører vi i samarbejde med Teater V. Den er skrevet af Thomas Markmann og har premiere 18. september. Det er fortsat planen, og vi holder håbet højt for den forestilling, der bygger på Birgitte Possings hårdtslående bestsellerbog. 

Vores anden meget store produktion Fjeren og Rosen, en gigantforestilling med dukker og symfoniorkester på Svendborg Havn under DGI Landsstævnet er allerede for noget tid siden som DGI Landsstævnet blevet rykket fra sommeren 2021 til 2022.

Vi er for nu rustet til den virkelighed, der møder os. Først og fremmest er vi taknemmelige over at kunne mærke publikums glæde ved bogstaveligt talt at kunne gå i teatret. 

Du kan læse mere om BaggårdTeatrets usynlige teateroplevelser her.

ISCENE tager løbende pulsen på, hvad der sker i det danske teaterlandskab, og hvordan man kommer bedst muligt igennem den landsdækkende nedlukning. Kontakt os endelig, hvis du har relevante input om emnet.