Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

Aalborg Teaters direktør: “Vi kan være klar med et scenekunsttilbud til publikum, uanset hvornår der åbnes”

I begyndelsen af januar talte ISCENE med teaterdirektør på Aalborg Teater, Hans Henriksen. På dette tidspunkt var nedlukningen af de danske teatre stadig annonceret til at vare indtil 17. januar. En nedlukning, der nu er forlænget til 7. februar 2021.

Men i begyndelsen af januar var Hans Henriksens stadig fortrøstningsfuld i forhold til Aalborg Teaters forestillinger. “Hvis alt går som planlagt, så er der ikke sket noget for os bortset fra, at vi er lidt forsinkede med prøverne. Men bliver restriktionerne forlænget, som vi forventer, må vi igangsætte plan B og C”.

Teater på lager

“Indtil videre er vi i fuld gang med prøverne og producerer som planlagt. Det må vi jo gerne ifølge myndighederne, så det fortsætter vi med. Men det spændende bliver, om vi kommer til at må spille for publikum. Hvis vi ikke må det, så har vi en alternativ plan om at gemme forestillingerne,” fortæller teaterdirektør Hans Henriksen. “Vi har omlagt hele vores produktionssystem, så vi kan genopsætte alt. Vi har helt praktisk indstillet den tekniske afdeling til, at alt kan pilles ned og genopstilles på relativt kort tid. Det begyndte vi på allerede før corona, men det har været heldigt for os, fordi vi nu er meget mere fleksible fx i forhold til vores scenografier”.

Det føles alligevel underligt at afholde prøver på forestillinger, som man ikke helt tror på, får lov at spille til de planlagte premieretidspunkter. Derfor lægger Hans Henriksen også særlig vægt på det positive i, at Aalborg Teater med deres arbejdsprocesser har mulighed for gemme forestillingerne til et senere tidspunkt. “Vi arbejder fortsat på at blive klar til premieredatoerne. Så vi spiller det, vi kan, hvis vi må.  Kan vi ikke få de nye forestillinger færdige,  må vi spille noget af det, vi har på ‘lager’. Vi har gode er faringer med genopsætningerne, så vi kan være klar på ganske få dage. Og der sker faktisk noget positivt rent kunstnerisk, når en forestilling genoptages. Vi har gjort det med fx Et Dukkehjem og Forbrydelse og straf. Vi kan være klar med et scenekunsttilbud til publikum, uanset hvornår der åbnes”.

Ferdinand falsen hiis
Forbrydelse og straf på Aalborg Teater. Foto: Allan Toft

Streamning af premieren

På Aalborg Teater skulle de have haft to premierer i denne måned med Herman Bangs Tine den 21. januar og De skønne dage i Arunjuez den 27. januar. Ingen af de to premierer kommer til at spille for publikum i salen i januar, men måske kan digitale alternativer komme på tale.

I det hele taget gennemfører Aalborg Teater prøverne i salen under hensyntagen til restriktionerne. “Tine er en stor opsætning med ny dramatisering og ny musik. I prøvesalen må vi bøje afstandskravene og restriktionerne. Med de undtagelser, som scenekunsten må benytte, så er det helt ok at gennemføre prøver. I De skønne dage i Arunjuez er de kun to medvirkende, så der er slet ingen problemer, men også på Tine, hvor de er et stort hold, har de ikke oplevet nogle større udfordringer,” siger Hans Henriksen. “Helt i starten sidste forår, hvor vi havde prøver på Drømte mig en drøm, skulle alle de medvirkende stå med to meters afstand. Det var før særreglerne kom. Der var det vældigt svært at gennemføre prøver, men med med de nye undtagelser gøres det hele lettere”.

“Hvis vi ikke får spillet nu, så planlægger vi fx at streame premieren på Tine,” fortæller Hans Henriksen og understreger, at det naturligvis er en forudsætning, at teatret kan indhente de nødvendige rettigheder til streamingen. Om hvorvidt forestilling i streamingversionen i så fald skal være gratis eller have betaling med digitale billetter, er på endnu ikke fastlagt.

Pinocchio er en skoleforestilling, som vi normalt viser for 20.000 skolebørn om formiddagene. De børn kommer sandsynligvis ikke i teatret i år, så derfor undersøger vi muligheden for, om vi kan filme forestillingen og tilbyde den optagelse til skolerne i stedet. Hvis alt kan gå i orden med rettigheder, er det også en mulighed. Men uanset hvad, så er det jo ikke rigtigt teater, når publikum ikke er i samme rum. Selvom det bestemt er muligt at lave tilbud, der minder om”.

live-stream tine aalborg teater
Foto: Aalborg Teater

Digital premiere

Siden interviewet med Hans Henriksen blev gennemført, har Aalborg Teater offentliggjort, at de afvikler premieren på Tine online med en live-stream lørdag den 23. januar. Læs mere og se med her.

Seneste

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...