Del

Katapult Akademiet er navnet på en ny platform for udvikling af dramatisk tekst- og teaterproduktion, som Teater Katapult i Aarhus netop har skudt i gang.

Katapult Akademiet er et pilotprojekt, der skal sikre at mere ny dramatik i nye formater kommer frem i lyset, før det bliver til færdigproducerede forestillinger. Ikke bare på traditionelle scener i de større byer, men også andre steder ude i landet.

Borgerinddragelse

Teater Katapult øger sit vingefang på kulturproduktionscentret Godsbanen i Aarhus. Fremover vil teatret – udover på sine to scener i huset – både være at finde i kontorer i stueetagen og på 1. sal. Det sker for at give plads til en i bogstaveligste forstand dramatisk udvikling: Det nye, ambitiøse tiltag, Katapult Akademiet – en flydende udviklingsscene for tekst- og teaterproduktion.

Det flydende ligger i, at akademiet bliver en pulserende platform for udvikling af mere ny dansk dramatik, som vil brede sig ud i Region Midtjylland. Dramatik, der ikke kun skrives hjemme hos den talentfulde eller professionelle dramatiker og sættes op på traditionelle, professionelle teaterscener i større byer. Katapult Akademiet kommer nemlig til at operere med borgerinddragelse og alternative steder at spille små teaterforestillinger under udvikling – i første omgang i Aarhus og dele af det midtjyske område.

Mange midtjyske partnere

Region Midtjylland er den største bidragyder og støtter akademiet med 800.000 kroner til et pilotprojekt-år. Med i samarbejdet er også Den Danske Scenekunstskoles Dramatisk Skrivekunst-uddannelse, Nordisk Teaterlaboratorium v. Odin Teatret, Ry Højskole, Testrup Højskole og Skive Kommune (herunder Aakjærselskabet) – og efter pilotfasen sigtes mod at søge midler til at videreudvikle akademiet i en fase 2.

“Der mangler et udviklingsforum for dramatikere og dramatikertalenter, hvor man knytter udviklingen af tekst til små produktioner. Det er for svært for dramatikere at komme fra første reading af et manuskript og frem til en stor produktion på en professionel scene. Med Katapult Akademiet vil vi tage ud til mennesker i dele af regionen, som ikke er vant til at se professionelt teater. Her får de muligheden i deres egen baghave – landsbyens aktivitetshus, kantinen, højskolen og mange andre steder. Vi kommer med små formater og dogmeproduktioner baseret på nyskrevet dramatik, som vi beder dem tage stilling til. En demokratisering af scenekunsten!” fortæller Katapults teaterchef, Torben Dahl, om initiativet i en pressemeddelelse fra teatret.

katapult akademiet teater aarhus udviklingsscene
PR-foto, Teater Katapult

Kulturel klangbund hæves

Katapult Akademiet vil gerne fremme: 1) Flere nye dramatiker-talenter og deres udviklingsmuligheder. 2) Kvaliteten og mangfoldigheden af nye dramatiske fortællinger til regionsborgerne og senere til teaterscenerne. 3) Interessen for ny, dansk scenekunst hos dem, der normalt ikke oplever professionelt teater.

“Katapult mener, det et er vigtigt, at vi som mennesker fortæller nye historier om os selv. At vi ikke kun hænger fast i gamle klassikere. Vi vil med Katapult Akademiet arbejde med, hvordan de nye historier kan bruges i kunsten såvel som i samfundet – hvad kan vi lære af dem. Akademiet bliver en undersøgelse af, hvordan den dramatiske scenekunst rent tekstuelt skal udvikle sig – men også en filosofisk diskussion af, hvad dramatisk fortælling kan i samfundet”, udtaler Torben Dahl i pressemeddelelsen.

Mere og bedre ny dramatik

Teater Katapult har mangeårig erfaring fra bl.a. DramatikerLab-udviklingskurser med udvikling af ny dramatik og med at hjælpe nye dramatikere på vej. Akademiet bygger videre og sætter turbo på det.

“Katapult Akademiet vil arbejde for mere og bedre ny, dansk dramatik på scener og alternative scener. Vi får mulighed for at vente med at færdigproducere noget i stort format, før vi – sammen med blandt andet borgerne i regionen – har udviklet på det og set, hvad det er og kan. I en almindelig arbejdsgang med ”bestillingsopgaver” ligger en indbygget risiko for, at et manuskript, som man allerede har allokeret en million kroner til at producere, ikke rammer rent eller er helt færdigt, når forestillingen skal produceres. Ved ikke at have trykket på produktions-knappen fra begyndelsen, sikrer vi større kvalitet i manuskripter, der bliver til teater”, slutter Torben Dahl.

Kilde: Pressemeddelelse