Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

Den Fynske Opera producerer en filmoptagelse af La Voix Humaine

Grundet Covid-19-restriktionerne aflyses opførelsen af operaen La Voix  Humaine for et live publikum. I stedet laver Den Fynske Opera en professionel filmoptagelse af den fulde opera, som vil være tilgængelig for publikum sidst i marts 2021.

La Voix Humaine betyder på dansk Den Menneskelige Stemme, og er en helt særlig opera, idet den  spilles som monolog kun for sopran over én akt. 

”Vi har på La Voix Humaine et fantastisk, entusiastisk hold med en sanger, som jeg er stolt af at have castet. Så det er i den grad ærgerligt, at vi ikke kan få lov til at opføre operaen, men vi er glade for, at det er muligt at  lave en filmoptagelse af operaen i stedet, så folk kan få glæde af Poulencs smukke musik og det, vi har skabt,” udtaler kunstnerisk leder Ida Fogh Kiberg i en pressemeddelelse fra Den Fynske Opera.

LÆS OGSÅ: Askepot – et relevant og modigt operaspektakel

Intenst, sentimentalt mono-drama

I La Voix Humaine fører kvinden Elle en telefonsamtale med sin elskede, og opkaldet viser sig at blive det sidste imellem dem, da han forlader hende til fordel for en anden kvinde. I samtalen forsøger Elle at gøre alt for at  vinde ham tilbage og gennemlever alle følelsesregistre, lige fra fortvivlelse, desperation og vrede til nostalgi og  lykkefølelse, ømhed og lidenskab til en panisk besættelse og trusler om at begå selvmord. 

Operaen er et intenst, sentimentalt og psykologisk mono-drama, som stiller store krav til solosangerens  følelsesmæssige engagement i rollen som Elle. Vokalmæssigt består det krævende sopranparti i høj grad af  uakkompagneret, recitativisk sang, som til gengæld skaber en endnu større virkning ved udbruddet af de  kraftfulde arier. Rollen spilles hos Den Fynske Opera af den dansk-svenske sopran Anna Carina Sundstedt og synges på originalsproget,  fransk.

Nærmere info om premiere på filmoptagelsen kommer snarest på Den Fynske Operas hjemmeside. Læs mere her.

Denne nyhed er en del af ISCENEs fokus på Opera med unge stemmer, der er støttet af Augustinusfonden.

 

Seneste

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...
Annonce
Annonce

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...