Populært lige nu

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før hed Aprilfestival, afholdes i år i Esbjerg. Festivalen afvikles 14.-21. april. Årets program byder på...

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer i den anledning til Festivalen PÅ TVÆRS den 12.-14. april. Kunstnerisk leder Janne Weidinger Kristensen...

★★★★★☆ Aarhus Revyen 2024 – ung, blæret musikalsk revy har karakter

Aarhus Revyen, Hermans, Tivoli Friheden
Annoncespot_imgspot_img

Hotel Pro Forma: 28 år med Operation:Orfeo

I juni kan det danske publikum igen opleve Hotel Pro Formas ikoniske operaværk Operation:Orfeo. Men hvad er det, der gør forestillingen interessant her 28 år efter urpremieren? Det har ISCENE spurgt instruktør Kirsten Dehlholm om.

Operation:Orfeo udgør sammen med Hotel Pro Formas to andre værker Gilgamesh og Amduat. En iltmaskine en trilogi om underverdenen. Alle tre iscenesættelser tager udgangspunkt i oldtidsfortællinger og myter.

Evigtgyldige historier

Men hvorfor er disse oldtidsfortællinger interessante at se iscenesat i 2021, og hvad kan de sige os i dag?

“Disse oldtidsfortællinger forbliver evigt gyldige i deres menneskelige fortællinger. Og spændende i deres handlinger og måde at kommunikere på. Vi er optaget af livet og døden og alle de ritualer, der er forbundne hermed. Mennesker har til alle tider været interesseret i at fortælle egne og andres historier”, fortæller Kirsten Dehlholm og uddyber, at iscenesættelsen stadig holder i dag fordi: “den måde Hotel Pro Forma fortæller disse historier på, bliver fortalt i nutidens sprog og bliver sat ind verden af i dag”.

“Disse tre historier er blot en lille bitte del af en meget stor mængde historier fra oldtiden. De har hver deres værdier og kvaliteter. Det er blot tilfældigt, at jeg er stødt ind i dem igennem årene. Men det er interessant at bruge dem, da de repræsenterer helt forskellige kulturer, egne og tider”, forklarer Kirsten Dehlholm om valget af netop de tre myter, der udgør Hotel Pro Formas underverdenstrilogi.

operation:orfeo hotel pro forma
Kirsten Dehlholm. Foto: Torben Eskerod

Operation:Orfeo har kultstatus

Med de tre iscenesættelser ønsker Kirsten Dehlholm og Hotel Pro Forma at sætte tanker og følelser i gang hos publikum, der minder os om, “at vi mennesker i grunden ligner hinanden en hel del, igennem alle disse årtusinder”.

Operation:Orfeo havde urpremiere i 1993. Det er altså en 28 år gammel forestilling. Men hvad er det særlige, som gør, at den stadig spiller efter så mange år? Ifølge Kirsten Dehlholm skyldes det blandt andet, at “den er skabt som et tidløst kunstværk med gyldighed hos os alle til hver en tid”. Og forestillingen har da også haft en stor personlig betydning for Kirsten Dehlholm:

“Det har været min indgang til verdens kunstscener. Det var et fuldendt kunstværk, da den blev til. Den kunne vises igen og igen, hvis den fik lov at få plads på et af de store teatre. Nu er der er for længst udsolgt, men teatrene er bange for, at de ikke kan sælge billetter. Det er mærkeligt, for den har noget at sige alle. Den har fået kultstatus”. 

amdualt en iltmaskine hotel pro forma
AMUDAT. En iltmaskine, Hotel Pro Forma. Foto: Rasmus Sigvaldi

Sidste gang i Danmark

To af underverdenstrilogiens tre forestillinger kan opleves under CPH Stage 2021. Del tre, Operation:Orfeo i en genopførelse, som Hotel Pro Forma bebuder, bliver den sidste nogensinde på dansk grund, og del to, AMDUAT. En iltmaskine, der blev aflyst i foråret 2020 på grund af pandemien.

AMDUAT. En iltmaskine er baseret på forfatter Harald Voetmanns bog af samme navn og sætter fokus på døden som livets grundvilkår. Fortællingen er om en mand, som ligger døende på et sygehus, mens den ægyptiske solgud rejser gennem underverdenen. 

Læs mere om Operation:Orfeo og se trailer her. Og læs mere om AMDUAT. En iltmaskine her.

Seneste

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i...

Flere unge går i Det Kongelige Teater – interview med Kasper Holten

Den seneste årsrapport fra Det Kongelige Teater viser både...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde torsdag aften premiere på Bone Whispers og Urbane Saints på Aveny-T. Syv forskellige dansere hvirvler,...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på de skrå brædder, hvor han ikke længere skal have de store danseroller i musicals. Det...