Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Vil du gemmes eller glemmes – teater om livets forandringer

Vil du gemmes eller glemmes er titlen på en tankevækkende forestilling for børn og voksne på Teatret Gruppe 38. I selskab med Lars Dammark fra Teater O sætter Bodil Alling fokus på de mange uundgåelige forandringer i livet.

“Først var der ingenting, men nu er der noget”. Sætningen fra forestillingen rammer meget fint essensen af Teatret Gruppe 38 og Teater Os fællesproduktion Vil du gemmes eller glemmes.

På scenen står Bodil Alling og Lars Dammark kun omgivet af et par skamler, en lysbilledfremviser og otte små roll-ups, hvorpå Oliver Guillemains forskellige videoprojektioner vises.

Fra ingenting til noget

De to skuespillere fortæller en historie. En historie om en by, der blev bygget af “ham, der var den første” omkring en stor sten på et godt sted. Det sted, hvor der først var ingenting – og dermed den første forandring.

De fortæller om byen, som “lige akkurat var stor nok”, og om nogle af de mennesker, som bor i den. Små, finurlige anekdoter om Agnes med de tykke ben og flæsekjolerne, om Ejnar, der lugter lidt af får, og om gruppen af børn i byen, som de to på scenen selv tilhører.

“Vi er de møgbeskidte møgunger. Vi er mange”, gentager Lars Dammark flere gange. Men for hver gang er det endelige antal af børn færre. Først er de otte og til sidst er de kun to. For alting forandrer sig.

vil du gemmes eller glemmes gruppe 38
Vil du gemmes eller glemmes, Teatret Gruppe 38 og Teater O. Foto: Olivier Guillemain

Stemning og følelser

Vil du gemmes eller glemmes er i langt højere grad en iscenesættelse af en særlig stemning end det er en egentlig fortælling. Publikum indlemmes i de følelser og tanker, de to på scenen deler med os. Vi kan mærke fortællingen og nærværet, der så ofte kendetegner forestillingerne på Teatret Gruppe 38.

Oliver Guillemains visuelle design inkluderer både vinterlandskaber med småbitte mennesker, der som myrer bevæger sig hen over sneen, og enorme blomster i alle regnbuens farver. Alligevel bliver projektionerne på intet tidspunkt for dominerende. Sammen Søren Søndbergs smukke musik, der inkluderer klaverstykker af Chopin, understreger lyd- og billedsiden blot forestillingens grundlæggende stemning.

“Hvorfor skal alting forandres?”, spørger Lars Dammark Bodil Alling. Spørgsmålet vil uden tvivl vække genklang i både børn og voksne blandt publikum. Men efter at have oplevet Vil du gemmes eller glemmes bliver det måske lidt lettere at acceptere forandringer og tro på, at det er sådan, livet skal være. For selvom noget forsvinder, er det ikke nødvendigvis glemt.

Seneste

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

★★★★★☆ Genesis – komplekse samtidsproblematikker i et forrygende og originalt artistisk sprog

Det spritnye danskbaserede, internationale cirkuskompagni Copenhagen Collective debuterede forleden...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...