Del

Når man har arbejdet fire årtier på samme teater, får man et helt særligt indblik i udviklingen. I anledning af Bodil Allings 40 års jubilæum på Teatret Gruppe 38 i Aarhus sætter ISCENE i dette interview fokus på den personlige erfaring og den forandring, teatret har gennemgået siden 1981.

I 1981 blev Bodil Alling ansat på Teatret Gruppe 38, hvor hun i de følgende år arbejdede som skuespiller, dramatiker og instruktør frem til hun i 1990 blev kunstnerisk leder. Men det er ikke kun Bodil Allings egen rolle, der er blevet ændret gennem de 40 år, hun har været på Gruppe 38. Også teatret har ændret status fra børne-gruppeteater med rødder i 1970’ernes tradition for pædagogiske og politiske lærestykker til et lille storbyteater med en stærk profil med fængende historiefortælling, der tiltrækker såvel børn som voksne.

Mødet med publikum

“40 år på samme teater. Det kan vel umiddelbart lyde komfortabelt. Men jeg er sikker på, at havde det været nemt og komfortabelt, så havde jeg ikke været her så længe. Vi har været gode til at holde en enorm gejst og indgroet vilje til at gå forbi det komfortable. De nemme løsninger,” fortæller Bodil Alling. 

Mødet med publikum er i særklasse vigtigt, når man er et lille intimteater, hvor publikum uundgåeligt med deres blotte tilstedeværelse i det lille rum påvirker iscenesættelserne

“Vores møde med publikum har qua vores størrelse og forestillingernes karakter været meget nærværende. Vi står jo meget tæt på publikum, så de føler sig inddraget, selvom vi ikke beder dem om at deltage fysisk i forestillingerne. Og vi leger med teater og virkelighed i forestillingerne, så vi ophæver fornemmelsen af den fjerde væg”.

LÆS OGSÅ: Ny Gruppe 38-forestilling kommer helt ind under huden

Ikke kun for børn

Selvom det ikke længere er nyt, er der stadig mange teatergængere, som ikke er klar over, at Gruppe 38’s forestillinger ikke kun er henvendt til børn.

“Vi har knoklet utroligt meget for at gøre det voksne publikum begribelig, at vores forestillinger er for alle aldre. Vi har jo tidligere været børneteater – både af navn og af gavn  – og det hænger ved hos mange voksne, så de er nødt til at overbevises ved at blive lokket ind og få syn for sagn. Til gengæld er vores erfaring, at når de først har været her én gang, så bliver langt de fleste trofast ved med at komme,” siger Bodil Alling.

bodil alling gruppe 38 jubilæum
Bodil Alling. Pr-foto

“Det er et konstant arbejde. Publikum er ikke en bestemt størrelse, og heller ikke en konstant. Så vi prøver at forstå de forandringer, der sker og være om ikke på forkant så dog nogenlunde med. Vores publikumsbredde har udviklet sig voldsomt over de 40 år. I begyndelsen var vi udelukkende et turnéteater, og spillede som sagt langt, langt de fleste forestillinger for et børnepublikum. I dag har vi egen scene og spiller for alle aldre. Jeg vil tro en nogenlunde lige fordeling mellem børn og voksne”. 

En skøn lille hemmelighed

Gruppe 38 har siden 1991 modtaget tre Reumert-priser, flere andre priser, hædersydelser og legater. Teatrets forestillinger høster generelt begejstrede ord fra anmelderne og både stor national og international anerkendelse. Og det skyldes nok netop, at teatret har sin ganske egen, særegne stil.

“Vi lægger aldrig et repertoire, der skal lokke eller please publikum. Vi laver det, der interesserer os allermest, og så håber vi, at vi lykkes med at interessere vores gæster. Indtil for små to år siden boede vi i en baggård i Mejlgade. Vi måtte ikke hænge bannere op eller reklamere på anden måde i gadebilledet, så vores store opgave var, at gøre en dyd ud af, at vi var gemte. Vi blev et teater, man skulle opdage. En skøn lille hemmelighed, som gæsterne fortalte de andre om – mund til mund metoden.Vi står selv i baren og billetten, så publikum bliver genkendt, både når de kommer ind i foyeren, og når de ringer til os. De hører til. De ser os og vi ser dem. Og vi genkender hinanden.

Og de bringer naboer og venner, som ikke har opdaget de andres hemmelighed endnu,” siger Bodil Alling.

“Vi bruger selvfølgelig stadig mange kræfter og ressourcer på at få flere gæster ind. Vi har jo pludselig plads til mange flere i salen. Vores flytning til Aarhus Ø har givet os flere udfordringer med at gøre os synlige i et nyt miljø, men det er en god udfordring, som det er sjovt at forsøge at løse”.

LÆS OGSÅ: En teaterbygnings betydning – Om det nye teaterhus til Gruppe 38

“Det føles bedre at gøre det rigtigt”

Gruppe 38 markerer Bodil Allings jubilæum med en gendigtning af en af teatrets klassikere fra 1995, Himmelsengen, der naturligvis er med Bodil Alling selv på scenen. Modsat den oprindelige iscenesættelse er den nye udgave af Himmelsengen kun henvendt til voksne.

Udover forestillingen inviterer teatret også publikum til en arkiv-udstilling, der giver et indblik i fire årtiers aarhusiansk scenekunsthistorie. 

bodil alling gruppe 38 jubilæum
Himmelsengen, plakatgrafik. Teatret Gruppe 38

“Vi har over årene haft mulighed for at arbejde med meget forskellige kunstnere. Både fra Danmark og fra udlandet. Ofte med talenter, vi ikke selv har, men hvor vi lærer og udfordres og begejstres for andres anderledes tilgange til at fortælle en historie, et liv, en tilstand, et billede osv. Og da vi er, dem vi er, med vores vandmærke og form, så har det ofte udviklet forestillingerne til en dejlig morf, som ingen af os havde kunnet lave uden de andre”. 

“Der ligger en skøn og udfordrende arbejdstilgang og metode, hver gang vi starter et nyt projekt. Og så længe det bliver ved, så bliver vi også ved,”, siger Bodil Alling og afslutter: “Og i forhold til publikum, så er jeg stadig af den overbevisning, at de skal føle sig ligeså sete, som vi bliver det. Og jeg mener rigtigt sete. Ikke noget laden som om. Det føles bedre at gøre det rigtigt”.

Himmelsengen spiller i perioder på Gruppe 38 fra 31. august – 1. november 2021. Læs mere her.