Populært lige nu

Holdet er stjernen – Eva Kragerup og Eva Præstiin takker af på Betty Nansen Teatret

Direktørduoen Elisa Kragerup og Eva Præstiin har siden 2019 arbejdet med kollektive tilgange til at skabe scenekunst på Betty Nansen Teatret under navnet BETTY...
Annonce

★★★☆☆☆ Don Juan – Mozarts opera om forførelse mangler humør

Selvom Don Juan leverer dagsaktuel opera med sit portræt af kvindebedåreren over dem alle, er det stadig et værk, der lever af sit komiske indhold. Og nok er John Fulljames’ opsætning på Det Kongelige Teater elegant, men specielt morsom er den altså ikke.

Annonce

Torsdag havde Det Kongelige Teaters kommende operachef, svenske Elisabeth Linton, premiere på sin iscenesættelse af Matilda the Musical på Gamle Scene. Det var overordentligt underholdende. Søndag eftermiddag præsenterede den afgående operachef, engelske John Fulljames, så sin version af Mozarts Don Juan i Operaen på Holmen. Det var mindre fornøjende.

Don Juan, Det Kongelige Teater
Don Juan, Det Kongelige Teater. Foto: Camilla Winther

Scenen er et strømlinet hotel

Mozarts opera fra 1787, der egentlig hedder Don Giovanni og synges på italiensk, regnes ellers for en komedie. Men trods en scenisk ouverture med veltimet brug af guldkonfetti mister Fulljames’ iscenesættelse hurtigt sit komiske overskud. I stedet koncentrerer man sig om de dramatiske følger af den berømte playboys herskesyge over for både venner og elskerinder.

Det giver jo ganske god mening, hvis man gerne vil understrege værkets aktualitet. Men flere spilopper havde klædt Don Juan, som i Dick Birds kølige scenografi udspiller sig på et strømlinet hotel: På værelset, hvor Juan underholder sig med sit selskab. På gangen, hvor han myrder en oprevet fader til én af erobringerne. Og i lobbyen, hvor den tro væbner Leporello assisterer med at støve nyt kød op.

Don Juan, Det Kongelige Teater
Don Juan, Det Kongelige Teater. Foto: Camilla Winther

Sangere fulde af bevægelse

Den kliniske elegance giver til gengæld plads til sangerne, som hele tiden er i bevægelse. Alt for ofte hæmmes operaer af stillestående arier, så det er glædeligt. Et højdepunkt indtræffer, da Juan dansende synger på, i og omkring lobbyens kvadratiske bassin under blåt lys; desværre lyder Palle Knudsen i titelrollen forpustet i sekvensen.

Annonce

Af en eller anden grund – britisk humor? – har John Fulljames valgt at spæde førsteaktens allerede kaotiske afslutning op med gigantiske videosekvenser med hajer og fyrværkeri over en, vistnok, sydøstasiatisk millionby. En scene fuld af forviklinger, men nu også med pludseligt kæmpeakvarium og umotiveret geografi. Spøjst.

Don Juan, Det Kongelige Teater
Don Juan, Det Kongelige Teater. Foto: Camilla Winther

Tag ved lære af musicals

Lige så overraskende er det, at det meste af anden akt udspiller sig foran hotellets dunkle bagfacade. Det er sort og statisk, og de kulørte vinduer over sangerne er ikke nok til at skabe visuel dynamik. Mozarts musik har i lange stræk diverterende karakter og er med sin mildhed slet ikke interessant nok til at stå alene.

Alligevel når Don Juan mod slutningen at skabe to fine tableauer. Først med Donna Anna, der møder sin myrdede far i form af seks mørke silhuetter indhyllet i teaterrøg. Her lyder operaens musikalske højdepunkt med Mandy Fredrichs kraftfulde sopran. Og siden tilbage på hotelværelset, hvor den myrdede vender tilbage som Djævlen på gløder og fører Juan bort i skæret af blinkende hotellamper: Så kan han lære det!

Don Juan, Det Kongelige Teater
Don Juan, Det Kongelige Teater. Foto: Camilla Winther

Man har diskuteret, om Det Kongelige Teater skal have lov til at opsætte musicals. Det er for det første en fjollet debat, fordi den bliver ført af nogle, der har en antikveret idé om, at musicals er underlødige. Men for det andet er debatten også forfejlet, fordi operagenren kan lære meget af musicals, ikke mindst hvad angår komik og scenografi. Det har de evige genopførelser af værker som Don Juan i den grad brug for.

Seneste

På vej til KLAP-festival 1

Om 14 dage starter KLAP-festival med scenekunst for børn...

Fællesskab, samskabelse og scenekunst – interview med Teaterhusets bestyrelse

Teaterhuset er Danmarks største forening for unge samskabere af...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

På vej til KLAP-festival 1

Om 14 dage starter KLAP-festival med scenekunst for børn...

Fællesskab, samskabelse og scenekunst – interview med Teaterhusets bestyrelse

Teaterhuset er Danmarks største forening for unge samskabere af...

Det skal du se på KLAP-festival 2025

KLAP-festival
Sune Anderberg
Sune Anderberg
Selvstændig kulturjournalist og kritiker, skriver fast for en række danske medier. Medlem af Anmelderringen, cand.mag. i musikvidenskab fra Københavns Universitet.
Annonce

På vej til KLAP-festival 1

Om 14 dage starter KLAP-festival med scenekunst for børn og unge. I år er festivalen placeret i Kolding, så vi spurgte Merete Due Paarup,...

Fællesskab, samskabelse og scenekunst – interview med Teaterhusets bestyrelse

Teaterhuset er Danmarks største forening for unge samskabere af scenekunst. Den frivillige forening har 2-300 medlemmer i alderen 15-35 år og kæmper lige nu...