Populært lige nu

Nyt samarbejde mellem Teatercentrum og ISCENE samler formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater

1. marts 2025 indgår Teatercentrum og ISCENE et nyt samarbejde om det professionelle anmelderi af børne- og ungdomsteater, som herefter vil være at finde...

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på Det Frie Felts Festival 2025

I de to kommende uger løber Det Frie Felts Festival 2025 af stablen i København 14.-18. januar og i Aarhus 22.-25. januar. Festivalprogrammet byder...
Annonce

★★★★★☆ Kinky Boots – en glamourøs hyldest til medmenneskelig respekt

Lee Prouds iscenesættelse af Kinky Boots på Det Ny Teater er et overflødighedshorn af glamourøs dans, glimmerkostumer, dygtige sangere og Silas Holst i topform som dragqueenen Lola.

Annonce

”Verden var federe, når hælene kom på og luften deroppe ikke helt så rå,” synger Silas Holst, som dragqueenen Lola, der rapkæftet sætter verden på plads i høje stilletter, men slår blikket ned, når hælene halveres og hendes anden halvdel Simon træder i karakter.

Det handler om at acceptere sig selv, stå ved den, man er, og kræve omverdenens respekt – og det uagtet om man er blød heteromand i bordeaux tweetvest med hjemstavnsdrømme eller flamboyant dragqueen i flimrende glimmerskørt og flagrende storbyliv.

Kinky Boots, Det Ny Teater. Foto: Miklos Szabo
Kinky Boots, Det Ny Teater. Foto: Miklos Szabo

Tradition og fornyelse

Kinky Boots er fortællingen om fabriksejeren Charlie med de fornuftige skodesigns, spillet af Lars Mølsted i karakterstærk og tonal topform kontra show-stjernen Lola med flair for design af kinky boots i skikkelse af Silas Holst med fart på de flotte koreografier og fede fraseringer.

Charlie traditionsbårne skodesign sælger ikke længere, så han slår sig sammen med Lola, der udvikler nichestøvler med særligt ståldesigns i hælen, så de kan holde til vægten af en mand. Teksten er noget symboltung med sko som metafor for vores fælles medmenneskelige accept og faderkomplekser som bånd, der binder venskaber. Men hjertet er på det rette sted og det flotte show får hurtigt taget fokus fra den fluffy fortælling.

Annonce
Kinky Boots, Det Ny Teater. Foto: Miklos Szabo
Kinky Boots, Det Ny Teater. Foto: Miklos Szabo

Rum med plads til at folde dansen ud

Kinky Boots er et overflødighedshorn af fræk lir og glimmer, der præsenteres i alskens lårkorte pailletkreationer, kropsnære glitterkjoler, sylespidse støvler og syntetisk gepardprint. Her er dragshow for fuld udblæsning og glimt i øjet, som når Lola træder frem på scenen fra en kæmpe, rødglinsende kyssemund.

Paul Farnsworths scenografi er i det hele taget et rum med plads til show. Der en den brune skofabrik med de gammeldags symaskiner og tonede glasfacader, der let kan rulles til side, når såvel fabriksarbejdere som showdansere indtager scenen og fyrer den, alt mens fabrikken langsomt tones af farver med røde lysstofrør i takt med den nye produktion og erkendelsen af, hvem man er blevet til. Det er enkelt, funktionelt og fungerer fremragende til at sætte de forskellige stemninger.   

Kinky Boots, Det Ny Teater. Foto: Miklos Szabo
Kinky Boots, Det Ny Teater. Foto: Miklos Szabo

Silas Holst er aftenen stjerne

Silas Holst er aftenens altdominerende stjerne, som styrer showet og forfører fuldstændig med imponerede dans, sang og fed karakterfortolkning. Han giver både kant og troværdighed til Lola-karakteren, når han med vuggende hofter og legende stemmefraseringer forcerer scenen. Han lader aldrig Lola kamme over i kliche, men fastholder kadencen som selvsikker dragqueen med en såret sjæl.

Omkring Silas Holst er et leben af suveræne drag-dansere og karatestærke biroller. Her er altid velsyngende Monica Isa Andersen, som fabrikspigen med den hemmelige forelskelse i Charlie, og Rasmus Fruergaard, som den urkomiske bonde Don, der med fedtet hår og slatten joggingkluns holder ved sine fordomme mod mænd i kvindetøj – lige indtil han selvfølgelig retter ind til slut.

For moralen er jo, at vi skal acceptere os selv og hinanden, som dem vi er, og det er jo altid en positiv tankegang at gå ud i verden med – ikke mindst når man har fået den ind med så megen glæde, kunstnerisk overskud og velspillet musik, som det er tilfældet i Kinky Boots på Det Ny Teater.  

Manuskript: Harvey Fierstein. Musik og sangtekster: Cyndi Lauper. Iscenesættelse og koreografi: Lee Proud. Associate choreographer: Charlotte Gale. Scenografi: Paul Farnsworth. Musikalsk indstudering: Per Engström. Lysdesign: Timothy M. Deiling. Lyddesign: Richard Sharratt. Oversættelse: Kenneth Thordal.

Medvirkende: Lars Mølsted, Silas Holst, Monica Isa Andersen, Nikoline Harriet Breienholt, Rasmus Fruergaard, Mette Ladekarl, Ann Farholt, Kim Hammelsvang, Martin Skriver, Sebastian Harris, Henrik Lund, Morten Daugaard, Paul James Rooney, Patrick Svingholm Terndrup, Oliver Poulin, Lasse Dyg, Søren Torpegaard, Søren Bang, Niklas Frandsen, Linea Høeg, James Leece, Nadin Reiness, Gustav Schriver, Mads Vinther, Elise Ruusunen, Julian Alexander Krogh, Silas Richard Milling Hossy, Vilbert Hein Friberg, Adam Eiberg Kastaniegaard, Laurits Frederik Hjertholm og Felix Folkenberg Eriksen.

Spiller på Det Ny Teater 10. februar – 1. maj 2022.

Seneste

Open call – Audition for BLAM!

Ansøgningsfrist: 2. februar 2025

Støttebrev for Tanzmesse – en essentiel platform for dansekunst i Europa

Tanzmesse i Düsseldorf er lukningstruet

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Open call – Audition for BLAM!

Ansøgningsfrist: 2. februar 2025

Støttebrev for Tanzmesse – en essentiel platform for dansekunst i Europa

Tanzmesse i Düsseldorf er lukningstruet

Nanna Tüchsen bliver husdramatiker på Teater V

De næste to år kommer der en ny kollega...

Teatret danskdansk lukker og giver drømmen om mangfoldighed videre

Teatret danskdansk meldte i tirsdags ud på sociale medier,...
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Open call – Audition for BLAM!

Ansøgningsfrist: 2. februar 2025