Populært lige nu

Sandra Yi Sencindiver: “Jeg synes faktisk, at folk er enormt gode til at forsøge”

I går udsendte "Et større billede" en pressemeddelelse med et åbent brev til den danske film- og tv-branche med ønsket om et opgør med...

Fanget i et pink peep show

Et twisted univers med stiliserede voldsfantasier venter publikum, når de træder indenfor til forestillingen Stuepigerne på Aarhus Teater. Hvis man endnu ikke har lært...

Aaben Dans: Med kvinden i fokus

Aaben Dans har i år to store premierer med kvinder i fokus. Begge er kvartetter, aldersspecifikke, og begge handler om kvindefællesskaber og kvindekroppe i...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Sugar – farvefabulerende festfyrværkeri med godt på hjerte

Aalborg Teater lykkes underholdende og generøst med sin farvefabulerende adaption, Sugar, af filmen Some Like It Hot fra 1959. Det skyldes ikke mindst en gennemført bolcheæstetik og en stærk ensemblepræstation omkring den herligt overskudsspillende og velsyngende trio i midten.

”Spiller De på Børsen?”

”Nej, på ukulele”

Sådan falder et sigende replikskifte i Sugar, Aalborg Teaters vellykkede adaption af actionkomedien Some Like It Hot fra 1959. Det er kækt med schwung på, ud over steppen med håret tilbage til en – dengang – farlig fræk leg med kønsidentiteter.

Annonce
JOB UNderside 2

I dag har vi flere kategorier end datidens kvinde og mand, men forviklinger i højt tempo har stadig attraktion. Særligt når man går komedieplanken ud, som det kunstneriske firkløver bag Sugar, instruktør Mia Lipschitz, scenograf Camilla Bjørnvad., koreograf Anja Gaardbo og kapelmester Niels Søren Hansen, på mest charmerende vis lykkes med.

Sugar
Sugar på Aalborg Teater. Foto: Allan Toft.

Minikoncert med Marilyn

Scenografien er simpel, mens lys, kostumer og musik bruger hele farvepaletten til at skabe det mageløse, sukkersøde univers. Nok er der farligt i Chicago, men vi ved, det søde og gode vil sejre, for, som det slås fast med syvtommersøm og bogstaver i børnehøjde: ”Nobody’s Perfect”.

De subsistensløse musikere, Joe med saxen og Jerry med bassen, hutler sig igennem i Chicago, overværer ved et tilfælde et gangsteropgør og gemmer sig i et kvindeband for at undfly gangsternes likvidering. Det er i kortform fortællingen, der broderes ad absurdum i primært kønsrelaterede forviklinger, replikskifter i screwball-tempo og en ikke mindre opkørt, swingende musikside. Forestillingen er tilmed så generøs, at vi får en indlagt minikoncert med Marilyn Monroe-klassikere som My Heart Belongs to Daddy og Diamonds Are a Girls Best Friend.

su
Sugar på Aalborg Teater. Foto: Allan Toft.

Himmelsk velsyngende Karla Rosendahl

For Marilyn var det jo, der sammen med Tony Curtis og Jack Lemmon udgjorde den hotte trio, der måtte ræse gennem USA på flugt fra gangstere og almindelig gå-i-hundene, før de to fik hinanden og den tredje en millionær. Det er store sko at fylde ud, men Karla Rosendahl er intet mindre end bandsat bedårende som den snalrede, koketterende, men åh så elskelige Sugar. Hun sætter karakteren lige i skabet og synger himmelsk på et bredt register. Nikolaj Bjørn-Andersen og Albert Stein Ankerstjerne har også særdeles flot styr på Joe/Josephine og Jerry/Daphne. De bærer deres pink parykker med stil og holder den helt nødvendige temposkrue i fuld fart fremad.

Omkring de tre folder ensemblet forrygende det kunstneriske teams koncept ud. Det lyder såre fjollet på papir, men fungerer fantastisk på scenen, når snart en flamingo, snart en søhest i Ulrik Windfeldt-Schmidts anmassende inkarnationer gør opmærksom på sig selv, når et sceneskift skal signaleres.

Millionærer i guldsko med turbanen fuld af dollars er – som yachtejerens koboltblå sokker i koboltblå plasticsandaler – andre af de vidunderlige visuelle detaljer i Camilla Bjørnvads betagende, bolsjestribede univers. Farvepaletten går i symbiose med bevægelsesmønstrene. Skønnest er gangsterne, der i hhv. blåt og orange flyder over scenen som én organisme i Anja Gaardboes karakteristiske koreografi, der passer som fod i diamantbesat stilet til netop denne historie.

Sugar
Sugar på Aalborg Teater. Foto: Allan Toft.

Helstøbt ensemblepræstation

Marie Knudsen Fogh giver gas som orkesterlederen Sweet Sue skarpt sekunderet af Østen Borre Simonsens (med rette) nervøst anlagte manager. Steffen Berenthz Eriksen er lummer spå den rare måde som millionæren Osgood, Ulrik Windfeldt-Schmidt danser røven ud af bukserne på os med sine skøre dyr og som evig bagtrop i den orange gangsterformation. Men fremfor alt er det en helstøbt ensemblepræstation, der giver os et farvefabulerende festfyrværkeri, der swinger sejt i datidens toner af banjo, bas, sax og trombone.

Sugar er lidt for lang, og jeg har det svært med pointer, der hamres ud i papmaché – uanset hvor sympatisk budskabet er. Men hvad pokker, Nobody’s Perfect, og Sugar underholder fra først til sidst med et fuldstændig gennemført champagneboblende, farvestrålende og gakket univers, der hylder køn og kærlighed, der kan komme i alskens former. Vovet som sit forlæg var i 1959, kan man jo næppe sige, den er, men man skal aldrig underkende kunstens evne til at male verden på nye måder, der rykker holdninger og åbner hjertet.

Se forestillingstrailer her.

Iscenesættelse: Mia Lipschitz. Scenografi og kostumer: Camilla Bjørnvad. Kapelmester, musikalsk arrangement: Niels Søren Hansen. Koreografi: Anja Gaardbo. Oversættelse og gendigtning af sange: Jesper Kjær. Dramaturg: Kjersti Hustvedt. Lysdesign: Mia Willett. Lyddesign: Kristian Berg.

Medvirkende: Karla Rosendahl, Nikolaj Bjørn-Andersen, Albert Stein Ankerstjerne, Marie Knudsen Fogh, Østen Borre Simonsen, Bolette Nørregaard Bang, Patrick A. Hansen, Ulrik Windfeldt-Schmidt, Clara Josephine Manley, Jørgen W. Larsen, Steffen Berenthz Eriksen, Line Nørholt, Vibeke Zederkof og Marie Mourier. Musikere: Stephanie Dyer (trombone/tuba), Kerto Aer (bas), Anna Roemer (banjo, elguitar), Kaoru Obayashi Hust (trommer), Leoni Freudenberger (altsax, tenorsax, klarinet), Rebecca Toft (trompet) og Niels Søren Hansen (klaver).

Spiller på Aalborg Teater 4. maj – 4. juni 2022.

Seneste

★★★★☆☆ Stuepigerne – voyeurisme, popkultur og intenst spil giver omfattende tekst kamp til stregen

Instruktør Line Paulsen og huskunstner Nathalie Mellbye udnytter Aarhus...

Vendsyssel Teater søger en ny teaterdirektør

Ansøgningsfrist: 28. februar 2023

★★★★☆☆ Hjem kære hjem – stærk fortælling i højtråbende iscenesættelse

På Himmerlands Teater tages krigstraumer og den privilegerede, vestlige...

Nyhedsbrev

spot_img

Udforsk videre

★★★★☆☆ Stuepigerne – voyeurisme, popkultur og intenst spil giver omfattende tekst kamp til stregen

Instruktør Line Paulsen og huskunstner Nathalie Mellbye udnytter Aarhus...

Vendsyssel Teater søger en ny teaterdirektør

Ansøgningsfrist: 28. februar 2023

★★★★☆☆ Hjem kære hjem – stærk fortælling i højtråbende iscenesættelse

På Himmerlands Teater tages krigstraumer og den privilegerede, vestlige...

★★★★☆☆ Ants 1+1=3 – dansende myrer hylder fællesskabet med stor teknisk kunnen

Den dansk-lettiske danser og koreograf Anastasija Olescuka har indtaget...

Aaben Dans: Med kvinden i fokus

Aaben Dans har i år to store premierer med...
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet Sport & Kulturchef i DGI Byen & Øksnehallen, fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
spot_imgspot_img

★★★★☆☆ Stuepigerne – voyeurisme, popkultur og intenst spil giver omfattende tekst kamp til stregen

Instruktør Line Paulsen og huskunstner Nathalie Mellbye udnytter Aarhus Teaters Studio-scene til at eksperimentere med en lyserød og voyeuristisk opdatering af Jean Genets absurde...

Vendsyssel Teater søger en ny teaterdirektør

Ansøgningsfrist: 28. februar 2023

★★★★☆☆ Hjem kære hjem – stærk fortælling i højtråbende iscenesættelse

På Himmerlands Teater tages krigstraumer og den privilegerede, vestlige verdens negative syn på udsendte soldaters gerninger op til debat i iscenesættelsen af Andreas Garfields...