Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★★☆ I morgen er alt muligt – teaterkoncert med melankolske Peter Sommer ender i diabolsk triumf

Den underspillede salontrubadur Peter Sommer bevæger sig fra stille eftertænksomhed til løssluppen vækkelse i den tålmodigt triumferende teaterkoncert I morgen er alt muligt på Aveny-T.

Midt på scenen står en kolos. En tyngende, formløs klump på størrelse med et lille hus, som ikke er til at flytte, selvom Charlotte Munck forsøger sit bedste. Hun aser og maser ordløst, mens Peter Sommer står i hvid jakke foran hende og foredrager det moderne menneskes urokkelige melankoli. ”Hvorfor, hvorfor?” talesynger han.

Det er sådan, Sommer udlægger eksistensen: som at løbe panden mod en mur, der ikke vil flytte sig. Men man bliver ved, også selvom man ikke aner hvorfor, eller hvad den formløse kolos består af.

I morgen er alt muligt, Aveny-T. Foto: Søren Lynggaard
I morgen er alt muligt, Aveny-T. Foto: Søren Lynggaard

Teaterkoncerten I morgen er alt muligt på Aveny-T illustrerer med poetisk prægnans sangerens forsigtigt fremmedgjorte forhold til verden. Men den viser også en anden, legesyg side af regnvejrstrubaduren, for kolossen splintres undervejs.

Tålmodig opbygning

”Hvorfor løb vi dog, vi ku’ være gået hele vejen,” lyder et af Peter Sommers gammelkloge refræner. Mundheldet er omsat til dramatisk regel i forestillingen, der tager sig god tid til alt, fordi den ved, hvad den har i baghånden.

Hele første halvdel er tålmodigt iscenesat. Fire sangere skiftes til at udlægge Sommers tekster, mens de bevæger sig rundt om eller op på kolossen og passer på med at distrahere fra det intime indblik i Sommers sangskrivning.

I morgen er alt muligt, Aveny-T. Foto: Søren Lynggaard
I morgen er alt muligt, Aveny-T. Foto: Søren Lynggaard

En sangskrivning, der betoner en grundstemning af tristesse, men samtidig angriber den med lystige ordspejlinger og en interesse for at skabe forbindelse mellem det nære og det almene. Kærlighed sat op over for tiden selv eller en tigger, der rimer på Steen Steensen Blicher.

Dyrisk nostalgi

Det er en højtidelig, næsten salig stoicisme, der tegnes op med farvet lys, teaterrøg og subtil koreografi. Sangerne supplerer hinanden eminent: Sommers dybe røst, guitarist Søren Bigums lyse, Camilla Muncks primale drift og storesøster Charlotte Muncks fine intimitet.

I morgen er alt muligt, Aveny-T. Foto: Søren Lynggaard
I morgen er alt muligt, Aveny-T. Foto: Søren Lynggaard

Men så splintres først lyset gennem et krystal, og siden skilles kolossen ad i store, blødt modernistiske former. Stemningsskift, tidsskift. Pailletter, løse 70’er-dragter i affarvede retronuancer og en løssluppenhed, der opbygger momentum. Velkommen ind på den anden side, ind i en skælmsk salon, hvor mol bliver til dur, hvor træpibeorgel indkalder til rockvækkelse, og hvor Sommer bliver til en diabolsk forfører i discokuglens skær.

Det nostalgiske rum suppleres af ritualistiske, dyriske musiksløjfer, hvis rå energi får I morgen er alt muligt til at pege fremad i stedet for kun tilbage. Sangerne og det årvågne band bøjer tiden i deres favør, samtidig med at scenografien får en ny lethed. Gækken er sluppet løs, og teaterkoncerten ender i tålmodigt udrullet triumf et sted uden for tid og rum.

Fakta:

Iscenesættelse: Peter Harton. Scenografi: Nikolaj Davidsen. Lyddesign: Klaus Q. Lysdesign: Mads Vegas. Kostumedesign: Jane Marshall Whittaker.

Medvirkende: Peter Sommer, Charlotte Munck, Camilla Munck, Søren Bigum, Palle Hjorth, Anders Bach Pedersen, Klaus Handsome.

Spiller til og med 29. oktober 2022 på Aveny-T.

Seneste

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

★★★★★☆ Genesis – komplekse samtidsproblematikker i et forrygende og originalt artistisk sprog

Det spritnye danskbaserede, internationale cirkuskompagni Copenhagen Collective debuterede forleden...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på...
Annonce
Sune Anderberg
Sune Anderberg
Selvstændig kulturjournalist og kritiker, skriver fast for en række danske medier. Medlem af Reumert-juryen og Anmelderringen, cand.mag. i musikvidenskab fra Københavns Universitet.
Annonce

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...