Populært lige nu

Kaptajnen på skibet – Forenede Forestillingsledere, Regissører og Rekvisitører 

Forestillingsledere, regissører og rekvisitører er nogle af de mere usynlige faggrupper i scenekunsten, men de spiller en afgørende rolle i de fleste forestillinger. Ofte...
Annoncespot_imgspot_img

KORAL – vellykket dansefestival for børn og hele familien

Dansehallernes nyeste tiltag KORAL har for første gang åbnet dørene til en ny interaktiv dansefestival i Valby Kulturhus for mindre børn og deres familier. Det blev til tre stemningsfulde dage med interaktive forestillinger, der normalt kun vises for skoler samt en række kreative, frie aktiviteter over temaet koraller. ISCENES udsendte fik danset som blæksprutte, kravlet mellem kufferter, leget med ler, hørt historier og oplevet børnenes flotte koraler. 

Valby Kulturhus ligger lige midt på Toftegårds Plads, et stort og larmende trafikalt knudepunkt. Alt dette glemmes imidlertid hurtigt, så snart man træder ind i bygningen og mødes af børn, der hopper forventningsfulde op og ned før en forestilling: ”Skal vi vente hele efteråret på at komme i gang?”, spørger en pige utålmodigt, mens en anden allerede danser mellem garderobestativerne og viser mig sin yndlingskjole.

KORAL, Dansehallerne. Foto: Dorte Grannov Balslev
Bevægelsesrevet, KORAL Festival, Dansehallerne. Foto: Dorte Grannov Balslev

KORAL er afledt af projektet KORA, som er Dansehallernes koreografiske projekt for skoler. Hvert år møder 20.000 elever i 11 forskellige kommuner en interaktiv forestilling på deres skole. Med KORAL kan forestillingerne nu ses af alle, og Dansehallernes håb er, at alle børn får mulighed for at dykke ned i dansens store, dybe hav af bevægelser og formationer i fremtiden: ”Dernede lever koraller i alle farver og typer. De svajer langsomt i havets bølgebevægelse,” som der står i den digitale program.

Forvandling og undren

Jonathan Bonnici og Sall Lam Toro har koreograferet forestillingen Strømme for de 3-6-årige om en rejse fyldt med undren og forvandling, hvor vi fejrer, at vi er kroppe i konstant forandring. De inviterer børn og voksne til at undersøge, hvad der sker, når vi går fra én tilstand til en ny og forandret udgave af os selv. Først ser vi grene bundet til ris, der rasler, dufter og stimulerer alle vores sanser. Nogle børn og voksne bankes også blidt med grenene på hovedet og gyser af fryd.

koral dansehallerne
Strømme. Foto: Sam Moore

Danser Inaja Skands stamper så hårdt og rytmisk i gulvet med sine store, sorte støvler, at der kommer røg ud af dem. Jonathan Bonnici forvandler sig til en sommerfuglelarve i rød dynejakke, der har spist så meget frugt og grønt, at børnene må på scenen og hjælpe med at slæbe ham. Fuglekvidder kommer ud af højtaleren, og snart også så høj musik, at nogle børn holder sig for ørene.

Forandringer kan også være voldsomme. De to dansere ryster kroppene og klatrer rundt på hinanden, og efterhånden sidder toppen af deres hoveder sammen. De danser mange bevægelser, men hovederne sidder stadig sammen. Til sidst beder de børnene om hjælp til at trække i hver deres danser, indtil de kommer fri. Der bliver sunget og kastet rosenblade ud over os og alle mødes i en rundkreds til sidst.

Sansning og nye perspektiver

På en lille, aflang scene sidder vi bænket på nogle kasser langs væggene, som er beklædt med sort molton. Forestillingen Blækspruttetanker er for de 5-9-årige og koreograferet af Boaz Barkan. Danser Anna Lea Ourø Jensen ankommer med en stor blå rygsæk fyldt med lysende høretelefoner. Vi hører både fuglelyde og musik og danserens forførende stemme. Hun åbner vores sanser ved at gå i interaktion med rummet og dets forskellige materialiteter, som hun kan forsvinde ind i og få os til at se fra nye perspektiver. 

koral dansehallerne
Blækspruttetanker, KORAL festival, Dansehallerne. Foto: Claus Rasmussen

Scenograf og kostumedesigner Seimi Nørregaard har skabt et farvestrålende kostume med fisk og havmotiver, der i sig selv sætter kreativiteten i gang. Forestillingen spiller normalt i et klasselokale, hvor danseren fortolker elevernes kendte rum på en ny måde, mens vi oplever alt for første gang. Vi forvandles gradvist til blæksprutter, der tænker med deres kroppe og hører, ser og føler i interaktion med omgivelserne.

Med vores nye blækspruttepower begiver vi os ud af rummet og op ad trapperne til en vinylbelagt gang for at gå på opdagelse gennem vores egne nye supersanser. Vi danser både på gulvet og på bænkene, hvor vi udfolder vores blækspruttearme. Danseren udforsker strukturen i den ru væg bag os, og selv den mest skeptiske dreng sætter diskret sine fingre mod væggen for selv at tjekke efter, om han også har fået supersanser.

koral dansehallerne
YEM, KORAL Festival, Dansehallerne. Foto: Bahadir Berber

At være på rejse og stadig føle sig hjemme

YEM af Tiny Dancer er blevet til i et samarbejde mellem musiker og komponist David Navndrup Black og danser og koreograf Mette Møller Overgaard og er mest for de 3-6-årige. Den handler om at være på rejse i dans og musik, og hvad der skal til, for at man kan føle sig hjemme. Sigrid Astrups scenografi emmer af de historier, de gamle kufferter kunne fortælle, hvis de kunne tale, og er stærkt appellerende for publikum. 

Mette Møller Overgaard er et dansende energibundt, der sammen med musiker Abraham Rademacher skaber magiske rum af bevægelser og fascinerende lyde. Hvad siger en kuffert? Og hvor mange forskellige måder kan de stilles op på? Kufferterne udforskes fra den ene ende af scenen til den anden gennem eventyrlige, nye stier at bevæge sig på gennem kuffertlandskabet. En engelsksproget dreng råber konstant ”Wow”,  ”Oh no!” for hver ny kuffert, der åbenbarer sit indhold for hans øjne.

koral dansehallerne
YEM, KORAL Festival, Dansehallerne. Foto: Bahadir Berber

Danseren tager et stort farverigt klæde over sig, der gemmer sig i den ene kuffert. Hun hvirvler rundt og laver forskellige figurer med klædet, der får børnene til at gispe og bryde ud i latter. Til sidst lægger alle sig på gulvet og fordøjer det hele, hvorefter der deles små instrumenter ud til fælles musiceren. I en afsluttende hyggestund skrives alle oplevelserne af lyde og forskellige bevægelser ned på et postkort sammen med børnene.

Frie udtryk i ler, leg og papir

På 1. sal har danseformidlerne Carolina Bäckman og Søren Linding Urup udviklet et magisk, interaktivt rum – Bevægelsesrevet. Her kan børn og voksne udfolde sig i Kasper Sveistrup Hansens indtagende scenografi. En lang, blå springmåtte fyldt med farverige cirkler lægger op til spring og akrobatik. Andre sidder fordybet i at klippe koraller ud af papir, der kan indgå i et kunstværk på væggen, og andre igen interagerer med en flot video med koraller og fisk projiceret på en hjørnevæg bag florlette havblå gardiner. 

Bevægelsesrevet, KORAL Festival, Dansehallerne. Foto: Dorte Grannov Balslev
Bevægelsesrevet, KORAL Festival, Dansehallerne. Foto: Dorte Grannov Balslev

I køkkenet kan man spise madpakker eller skabe kreative koralformationer i selvtørrende ler. En stor udstilling af værkerne viser nogle meget fatasifulde udtryk for livet under vandet i røde og gule farver, som børnene stolte viser frem. I det sidste rum er der fri leg i ”koralnettet” i det turkisblå hav med de lange røde koraller. Der er fyldt med klodser, som børnene forvandler til planter og dyr i det store hav.

Producent Anne Mai Slot Vilmann har udviklet et overordnet koncept med udgangspunkt i, hvad hun selv ville sætte pris på at opleve med sine børn. Tilpasningen af forestillingerne fra skole til familie sker dels gennem en fysisk tilpasning fra klasserum til scenerum med lyssætning og andre scenografiske greb. Dels ved kunstnernes insisteren på, at når oplevelsen er for både børn og voksne, er begge parter også involveret sammen på gulvet. Forestillingerne spiller mellem 2-5 gange hver, og flere har været udsolgt.

koral dansehallerne
Bevægelsesrevet, KORAL Festival, Dansehallerne. Foto: Dorte Grannov Balslev

KORAL styrker relationer gennem bevægelse 

Til en kort snak midt i lerkorallerne siger direktør og kunstnerisk leder for Dansehallerne, Danjel Andersson,  at emnet ”parenthood”, forældreskab har været i fokus på en temadag med flere nøglepersoner fra det koreografiske felt:

”Det er vigtigt at skabe rum for oplevelser og samvær generationerne imellem, og det er noget, vi gerne vil arbejde videre med. Det vil derfor være rigtig fint at kunne trække initiativet med over i vores nye hus, så vi også kan dele dette sted med børnene og deres familier”. 

koral dansehallerne
Bevægelsesrevet, KORAL Festival, Dansehallerne. Foto: Dorte Grannov Balslev

I festivalprogrammet udtrykker han vigtigheden på denne måde: ”Børnene er fremtiden. Dans er livet. De mindste børn ved, at bevægelser og ansigtsudtryk er vores første måde at møde livet på. Hvis der er nogen, der ’forstår’ dans og koreografi, er det børnene. Især de små”.

ISCENES udsendte fik ikke oplevet forestillingen UNTZ BABY UNTZ, der lørdag spillede op til baby technofest, men det er tydeligt, at Dansehallernes første KORAL festival er et godt bud på involverende aktiviteter for de yngste og deres voksne med rum til både samvær, aktiviteter og eftertanke. De yngste publikummer føler sig tydeligvis helt på hjemmebane i et hav af bevægelige indtryk og udtryk sammen med deres nære relationer og professionelle dansere.

Seneste

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Dansehallerne søger scene-/driftstekniker

Ansøgningsfrist: 15. april 2024
Annonce
Dorte Grannov Balslev
Dorte Grannov Balslev
Cand.mag. i musik- og dansevidenskab. Arbejder som selvstændig konsulent for blandt andet Det Kongelige Teater. Her har hun gennem 17 år blandt andet stået for dramaturgi på børneforestillinger, udarbejdelse af hjemmesidetekster til skoler og i samarbejde med Forlaget Alinea også skrevet og redigeret læremidler om scenekunst til skoler.
Annonce

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen i Nykøbing Falster i sidste uge for at diskutere en ny scenekunstreform. Debatten forløb roligt,...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening, der i år havde indbudt skuespiller Rasmus Krogsgaard til at præsentere næste års program...