Populært lige nu

Kaptajnen på skibet – Forenede Forestillingsledere, Regissører og Rekvisitører 

Forestillingsledere, regissører og rekvisitører er nogle af de mere usynlige faggrupper i scenekunsten, men de spiller en afgørende rolle i de fleste forestillinger. Ofte...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ THE YOUTUBER – YouTube til reality tjek i parodisk gyserdans 

THE YOUTUBER er sidste del af Noora Hannulas SoMe-serie, hvor The Nordic Beasts og dramatiker Krista Hannula undersøger de online selvbilleder, de fleste af os er omgivet af i dagligdagen. Optakten til forestillingen er en 12 episoder lang og veloplagt YouTube-serie, hvor de seks dansere indgående udforsker influencerrollen i et hus langt ude i en finsk skov. Det udvikler sig til en parodisk gyser med fatale hændelser i et accellererende absurd univers.

Koreograf Noora Hannula har inviteret danserne til opholdet i skoven, hvor de skal udvikle forestillingen. Hun sætter regler op om at forblive i sin rolle hele tiden, og tilliden bliver hurtigt sat på prøve. For hvem ”pranker” hvem, og hvor går grænsen mellem fantasi og virkelighed? De sidste afsnit kører på skærmen i foyeren, og i salen ser vi live projektioner optaget af danserne undervejs i forestillingen.

Danserne vælter bogstavelig talt ind, og Noora Hannulas fald ned af trappen til scenen iført hjelm og kamera er bare et af mange skæve indslag, danserne også var udsat for under opholdet i skoven. På scenen står en ”confession coach”, som også var et centralt element i serien, og ved siden af ses et billede af danseren Hilde Sandvold, som forsvandt under mystiske omstændigheder. 

THE YOUTUBER, The Nordic Beasts dance theatre. Foto: Søren Meisner
THE YOUTUBER, The Nordic Beasts dance theatre. Foto: Søren Meisner

TikTok taktik

Noora Hannulas værker kendetegnes ved den stærke, visuelle stil med brug af teknologi og en impusiv, kaotisk og udforskende fysikalitet, der i dette tilfælde er både blodig, halsbrækkende og pakket ind i absurd humor. Værket har som grundpræmis, at publikum skal involveres:

”Holdet bag forestillingen har desperat brug for din hjælp, for deres eksperimenter med YouTube er gået helt galt,” står der på hjemmesiden. 

Vi skal derfor medvirke i en TikTok-dans til ære for Hilde, og alle rejser sig og danser med. Bjartey Elin accellererer den ukontrolleret, men med stort nærvær, indtil den bliver til kampsport-moves. Stemninger skifter, som var der trykket på en knap, og Jari Matsis lysdesign har digitale farver i lilla, grøn og rød. Vi ser et foto af Hilde, hvorefter en langbladet kniv forsøger at stikke danserne ned i en vild, kaotisk og dødsforagtende dans.

THE YOUTUBER, The Nordic Beasts dance theatre. Foto: Søren Meisner
THE YOUTUBER, The Nordic Beasts dance theatre. Foto: Søren Meisner

Den manglende kontrol og følelsen af at blive fjernstyret stiller skarpt på de mange iscenesatte virkeligheder i vores hverdag af klichefyldte virkemidler og konstrueret intimitet. For hvad er ægte? Hvad er konstrueret? Og hvor er grænsen mellem troværdigt og utroværdigt i en SoMe verden? YouTube-serien inddrager det hele fra madlavningsvideoer og halsbrækkende stunts til raspende grådanfald dryppende af snot og tårer. Effekterne accellererer og forfølges fra episode til episode og manipulerer også seerne. 

Spøgelser på scenen

THE YOUTUBER viderefører det grænseløse univers mellem den iscenesatte og den virkelige verden ved at  stille spørgsmål om, hvad der er teater, og hvad der er virkelighed. Vi ser en rigtig dør gå op bag os fuld af lilla haze og et spøgelse. I et blackout kommunikerer danserne med teknikeren, og en ”rigtig” lampe falder ned fra loftet. Videooptagelser fortsætter uanset hvilke situationer, holdet kommer i. Som et mantra om at dokumentere til døden os skiller.

Den forsvundne Hilde kommer til syne på skærmen igen, og denne gang går der ild i Nooras arm, hvilket giver en stemning af bålhygge, så danserne rister skumfiduser over den sagte ild. Helena Wilhelmsson går i chok som i serien, hvor hun er dopet og udvikler sig til et zombiemonster. På scenen danser de andre med hendes livløse krop, som de løfter, slæber og skubber i det, der, grotesk nok, er noget af det mest kontrollerede og organiske kontemporære dans i stykket.

THE YOUTUBER, The Nordic Beasts dance theatre. Foto: Søren Meisner
THE YOUTUBER, The Nordic Beasts dance theatre. Foto: Søren Meisner

I halvmørket, oplyst af lilla spøgelseslys, skifter scenen til et futuristisk lazershow, hvor danserne transcenderer ”den virkelige verden” iført træningstøj til at være ghostbusters med lazerpistoler, der dansende skyder omkring sig i stramme, men løsslupne formationer af spagat, parcourlignende spring og seje tableauer. Ida Duelunds elektroniske musik med effekter fra både analoge instrumentlyde og digital futurisme medfortolker det splittede univers gennem hele forestillingen.

Like and subscribe

Smileydjævlen på videoen, som vi kender som et spøgelse fra YouTube-serien, afslører sin ”deal” med Noora, som derpå skydes. Vi får at vide, vi nu er ude i en CPR-tutorial, og at alle skal synge med på Staying alive til hun kommer sig. Mens Rune Nis Klenøs krop og ansigt kan udtrykke alle nuancer af rædsel, kan Samuel Emery noget med myg. Han kaster sig myggeklaskende rundt i stuntlignende spring til flimrende stroposkoplys i den jomfruelige, hvide natkjole alle bar under et ritual i skoven.

THE YOUTUBER, The Nordic Beasts dance theatre. Foto: Søren Meisner
THE YOUTUBER, The Nordic Beasts dance theatre. Foto: Søren Meisner

Da Hilde dukker op en sidste gang, bliver Noora til et digitalt monster badet i grønt og rødt lys. Alle danser som forheksede efter hendes ”like finger” trods hendes fake, robotagtige monsterbevægelser. Hun sætter sig blandt publikum, sine followers, og filmer, indtil hun ovemandes af de andre: ”It’s time to pay up.” En sand blodrus sender refleksionerne over troværdigt og utroværdigt til endegyldig tælling i splatterhumor med Christine Kvints specielle effekter.

The Nordic Beasts lykkes med at stille spørgsmål til mediernes manipulative væsen, ikke mindst gennem seriens opbygning, der er dramaturgisk interessant og formår at sætte følelser og overvejelser i gang grundet dansernes troværdighed. Selve forestillingen har mindre emotionel spændvidde og kunne fint gå et spadestik dybere og samtidig involvere det unge kernepublikum på mere raffineret vis.

Instruktion og koncept: Noora Hannula / The Nordic Beasts. Koreograf: Noora Hannula og de medvirkende. Dramatiker: Krista Hannula. Komponist: Ida Duelund. Rekvisitter & special effects: Christine Kvint. Foto/video: Søren Meisner. Lysdesigner: Jari Matsi. Live video kodning: Alex Christoffer Rasmussen. Producent : Ida Marie Fich. 

Medvirkende: Noora Hannula, Helena Wilhelmsson, Bjartey Elin, Rune Nis Klenø, Samuli Emery og Hilde Sandvold.

Produceret af The Nordic Beasts dance theatre i co-produktion med Dansehallerne.

Spiller i Dansekapellet 5. – 13. november 2022.

Seneste

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Dansehallerne søger scene-/driftstekniker

Ansøgningsfrist: 15. april 2024
Annonce
Dorte Grannov Balslev
Dorte Grannov Balslev
Cand.mag. i musik- og dansevidenskab. Arbejder som selvstændig konsulent for blandt andet Det Kongelige Teater. Her har hun gennem 17 år blandt andet stået for dramaturgi på børneforestillinger, udarbejdelse af hjemmesidetekster til skoler og i samarbejde med Forlaget Alinea også skrevet og redigeret læremidler om scenekunst til skoler.
Annonce

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen i Nykøbing Falster i sidste uge for at diskutere en ny scenekunstreform. Debatten forløb roligt,...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening, der i år havde indbudt skuespiller Rasmus Krogsgaard til at præsentere næste års program...