Populært lige nu

Kaptajnen på skibet – Forenede Forestillingsledere, Regissører og Rekvisitører 

Forestillingsledere, regissører og rekvisitører er nogle af de mere usynlige faggrupper i scenekunsten, men de spiller en afgørende rolle i de fleste forestillinger. Ofte...
Annoncespot_imgspot_img

Ny dramatik: “Talentudvikling er vigtig for hele teatrets fremtid”

To studerende fra Den Danske Scenekunstskole i Aarhus står bag dramatiseringerne af to kortromaner af Herman Bang, når forestillingen Bang får premiere på Aarhus Teater den 14. november. Forestillingen er seneste resultat af et årelangt, tæt samarbejde mellem skolen og teatret om udvikling af nye talenter.

”En klar satsning på talentudvikling er vigtig for hele teatrets fremtid,” siger Trine Holm Thomsen, teaterdirektør på Aarhus Teater. Her opsætter man hver sæson en forestilling, hvor studerende fra Linjen for Dramatisk Skrivekunst ved Den Danske Scenekunstskole i Aarhus dramatiserer klassiske, litterære værker.

De seneste år er værker af Tove Ditlevsen og Stefan Zweig blevet bragt til live på teatret af studerende fra scenekunstskolen, og i år er det to kortromaner af Herman Bang – Ved Vejen og De Fire Djævle – der løftes fra bogsiderne op på scenen.

ny dramatik Bang, De fire djævle, Aarhus Teater. Foto: Rumle Skafte
Bang, De fire djævle, Aarhus Teater. Foto: Rumle Skafte

Professionel debut

De studerende, Dicte C. Houmøller og Thor Gunnar Wendtland Henriksen, har gennem hele deres studietid haft deres gang på teatret, blandt andet fordi de bruger teatrets kantine, og de bliver tidligt i deres studieforløb præsenteret for teatrets medarbejdere, og bliver inviteret til premierer.

Men selv om der på den måde er et tæt bånd mellem skolen og teatret, er dramatiseringerne af de to Herman Bang-tekster de studerendes første professionelle samarbejde med teatret.

”Det har været virkelig spændende,” fortæller Dicte C. Houmøller, der står bag dramatiseringen af Ved Vejen. Hun ser frem mod premieren med en god fornemmelse i maven. ”Det bliver jo et slags hjertebarn, og jeg føler, at jeg har afleveret noget af mig selv. Men samtidig er jeg ret tryg ved det, fordi der hele vejen igennem har været et godt samarbejde med dramaturg, instruktør og resten af holdet bag.”

Direktør for Aarhus Teater, Trine Holm Thomsen. Foto: Isak Hoffmeyer

Et win-win-win-samarbejde

Arbejdet med opsætningen af de to kortromaner har stået på i næsten et år. I januar fik de studerende bestillingen på dramatiseringerne af teatret, hvorefter månederne frem til sommerferien blev brugt på skrivearbejdet, før de første prøver gik i gang op mod premieren i november. Og det tætte samarbejde er en gevinst for både de studerende, skolen og teatret, mener teaterdirektør Trine Holm Thomsen.

”Det betyder, at vi er med til at give stemme til nye talenter i dansk teater. De får mulighed for at arbejde med et professionelt teater, og de ser deres stykker opført af et professionelt hold foran et rigtigt, betalende publikum. Samtidig får vi som teater et godt indblik i de talenter, der er på vej – også i forhold til fremtidige ansættelser og samarbejder. På den måde er det et rigtig godt møde mellem teatret og talenterne. Vi styrker fødekæden af scenekunstnere, fordi det har en betydning for deres fremtid, at de tidligt stifter bekendtskab med professionelt teater.”

Sandra Therese Buch. Foto: Martin Dam Kristensen.

Leder af Linjen for Dramatisk Skrivekunst, Sandra Theresa Buch, er enig: ”De studerende begynder virkelig at forstå, hvordan det er at arbejde på et teater. Når de skriver teksten, er de er selv det første led i produktionen, og så følger de processen hele vejen til mål, mens de andre fagligheder bliver koblet på én efter én. Så her får de kendskab til et producerende hus’ arbejdsgang på en måde, som skolen ikke har ressourcer til at give dem. Og så er det også fantastisk, at de får lov til at se deres tekst møde et publikum. De finder ud af, hvordan deres tekst virkelig virker. Og så er der hele læringen i at få feedback fra en dramaturg og ikke en underviser. Når du får feedback fra en dramaturg, så handler det ikke om den studerendes læring, men om at få stykket til at virke. De kan sige: ’Den her scene er kedelig’ eller ’det fungerer ikke med alle de sceneskift’. Men de fortæller dig ikke, hvordan problemet skal løses.”

Et stærkt dramaturgiat er nødvendigt

Men hvad kræver det tætte samarbejde med scenekunstskolen egentlig af et teater? Hvad skal der til for at løfte den opgave at give de studerende en positiv, professionel debut?

”Det kræver et stærkt dramaturgiat,” mener Trine Holm Thomsen. ”Det kræver nogle dramaturger, som har blik for udvikling af dramatik og for teatrets profil. Og så er det i det hele taget vigtigt at have et hus, der støtter op. Det kræver også noget af skuespillerne og af instruktørerne, fordi de skal have en fornemmelse for, at det er dramatikernes stemme, der skal være i centrum, samtidig med at de selvfølgelig skal være spændende kunstnere selv og lave den optimale forestilling. Så de skal have en fornemmelse for det ekstra lag i opgaven, det er at få vist dramatikerne frem. Og dramatikerne skal både vise deres egne stemmer, men også have forståelse for, at teatret er et kollektiv. Det er et møde, hvor man skal være ekstra lydhøre over for hinanden. Og vi skal være ekstra lydhøre over for dramatikerne, så vi ikke får taget deres stemme fra dem.”

Bang, Ved vejen, Aarhus Teater. Foto: Rumle Skafte
Bang, Ved vejen, Aarhus Teater. Foto: Rumle Skafte

Når Aarhus Teater har valgt netop Herman Bangs tekster som omdrejningspunkt for årets opsætning, skyldes det de tematikker, der bliver behandlet i dem, siger Trine Holm Thomsen: 

”Herman Bang skriver nogle fascinerende karakterer frem, der lever i nogle eksistentielle dilemmaer, som nok vækker genklang hos unge mennesker i dag – at have nogle drifter og længsler, der rækker ud over normerne og strukturerne i samfundet. Og selv om tiden er en anden, så oplever jeg alligevel en hel generation af unge i dag, der gør oprør mod fastlagte strukturer og normer.”

Bang på bestilling

Under uddannelsen beskæftiger de studerende sig på første og tredje år med dramatik, de skaber fra bunden, mens det andet år er helliget bestillingsopgaven fra Aarhus Teater. Og det er vigtigt for Sandra Theresa Buch, at de studerende også lærer kunsten at kunne dramatisere eksisterende værker på bestilling, for den type opgaver udgør en stor del af mange dramatikeres arbejde.

”I dette projekt stiller dramatikeren sig til rådighed med sit håndværk for at gøre ældre historier spilbare og flytte dem fra et medie til et andet medie. Men de kan ikke arbejde med det, uden at de virkelig har forstået teksten og kan genkende et livsvilkår eller tema i den, som de kan få til at leve. Det er ikke kopieringsarbejde. Så derfor arbejder vi med, hvad de studerende kan genkende, og hvor der er noget på spil for dem. Man kan virkelig fornemme, hvis nogen dramatiserer noget uden at kunne mærke sig selv i det.”

Bang, De fire djævle, Aarhus Teater. Foto: Rumle Skafte
Bang, De fire djævle, Aarhus Teater. Foto: Rumle Skafte

Nye perspektiver

Det er en beskrivelse, Dicte C. Houmøller kan genkende fra sit arbejde med Ved Vejen: ”For mig er det stadig mit arbejde og min stemme. Hvis en anden dramatiker skulle bearbejde Ved Vejen, så ville resultatet blive et andet, selv om grundlaget er det samme.”

Hun mener, at arbejdet med at dramatisere en anden forfatters værk, giver hende nye perspektiver på hendes egen dramatik.

”Det giver en anden form for karakterbevidsthed at arbejde med karakterer, der er skabt af en anden. Normalt skriver jeg karakterer ud fra mit eget følelsesliv og mine egne oplevelser, og her skal jeg finde empati for noget, jeg ikke selv har skabt. Hvorfor reagerer karakteren som den gør? Så arbejdet med Bang har blandt andet helt klart givet mig en videre interesse for at skrive karakterer, der ligger uden for mig selv.”

Sandra Theresa Buch er enig i, at arbejdet med bestillingsopgaven bidrager med nye facetter til de studerendes egen dramatik: ”Når de har arbejdet i et andet land – lidt i dialog med Bang – så har de undervejs også mødt sig selv i det. Det er ligesom at være ude at rejse. Når man kommer hjem igen, så kan man meget bedre se det sted, man kom fra. Man får holdt et spejl op foran sig som dramatiker.”

aarhus teater at logo

Denne artikel er udgivet i et mediesamarbejde med Aarhus Teater med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Bang spiller på Stiklingen på Aarhus Teater 16. november – 16. december 2022.

Seneste

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Dansehallerne søger scene-/driftstekniker

Ansøgningsfrist: 15. april 2024
Annonce
Jens Østergaard
Jens Østergaard
Uddannet journalist fra Journalisthøjskolen i Aarhus. Tidligere magasinredaktør på bl.a. Where2go og BilMagasinet og radiojournalist på P4, men arbejder i dag primært som kommunikationsspecialist.
Annonce

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen i Nykøbing Falster i sidste uge for at diskutere en ny scenekunstreform. Debatten forløb roligt,...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening, der i år havde indbudt skuespiller Rasmus Krogsgaard til at præsentere næste års program...