Populært lige nu

Annoncespot_imgspot_img

Danser Marie Topp: “Bora Bora er en vigtig partner i dansens skrøbelige økosystem”

Forslaget om at flytte Bora Bora til Teater Katapults lokaler er kortsigtet og ødelæggende for et helt kunstfelt. Spareforslaget vil få konsekvenser lokalt, nationalt og internationalt. 

I et kulturpolitisk klima, hvor ét af de vigtigste temaer er at fordele kulturinstitutioner og midler i hele landet, må Aarhus Kommune tage ansvar for, at de pt. huser en institution, der spiller en nøglerolle ikke blot på den lokale scene, men også for kunstformen nationalt og internationalt.

Annonce

Bora Bora er en multifacetteret institution, der udover deres eget forestillings- og festivalprogram også tilbyder residencies, co-producerer værker og indgår i internationale netværk. Med andre ord: Bora Bora er en ekstremt vigtig partner i dansens meget skrøbelige økosystem. To scener, som er teatrets nuværende faciliteter, er et absolut minimum for at kunne opretholde disse aktiviteter. At flytte institutionen til en scene på 7 x 7 m2 er det samme som at nedlægge teatret i dets nuværende form. 

Dette er et kæmpe tab. Dansens produktionsvilkår er i forvejen præget af utroligt dårlig tilgang til sceneressourcer og derigennem tekniske ressourcer. Ofte rykker vi vores produktioner ind i scenerummet få dage, eller max en uge, inden premiere. Dette sætter allerede ekstreme begrænsninger for, hvor fordybet vi kan arbejde med de tekniske og scenografiske dele af vores forestillinger. Flere ugers prøver i scenerum og scenografi er en luksus, som er de færreste koreografer forundt. Men Bora Bora er netop en scene, der både har et løbende forestillingsprogram og samtidig tilbyder kunstnere rum til at udvikle værker. Dette kan bl.a. lade sig gøre, fordi teatret har to blackbox-rum at råde over. Det kan ikke understreges nok, hvor ødelæggende det vil være at fjerne denne vigtige brik i produktionsøkosystemet.

I dansen er rummet en afgørende faktor, når kunsten skal udvikles. Dans og koreografi kræver kvadratmeter. Rummet er altid under bearbejdning, og rammerne definerer, hvad der er fysisk muligt at gennemføre. Kvadratmeter er et råstof, og det er fuldstændig afgørende for hvilke typer af værker og produktioner, der kan skabes. 

LÆS OGSÅ: Flytning til Godsbanen er umulig eller uhørt dyr

Større værker kræver den korrekte plads. En “for lille” scene vil afgrænse det kunstneriske program. Både teater og kunstnere vil blive begrænset i hvilke værker, der vil kunne præsenteres i de foreslåede rammer. Der er ingen tvivl om, at publikum vil kunne mærke konsekvensen af dette forslag med det samme. Mange af de store internationale ensembleværker, som Bora Bora har tradition for at vise, vil ikke længere kunne gæste teatret, og hvor i Aarhus skal publikum så møde koreografien? Denne beslutning vil kun skabe et nyt behov for sceneplads, et nyt behov for øget kommunal finansiering!

Dansen er et kunstområde i rivende udvikling. Den statslige uddannelse er succesfuld og velfungerende. Udbuddet af forestillinger med høj kunstnerisk kvalitet er markant. Men dansen som kunstform er institutionelt under voldsom destabilisering i disse år. Først mistede Dansehallerne i København deres bygning, så blev danseuddannelsen på Statens Scenekunstskole tvunget til Holstebro, og nu senest dette spareforslag om at flytte/forandre Bora Bora. Med andre ord er tre nøgleinstitutioner, i et i forvejen lavt prioriteret og prekært kunstfelt, tvunget til at bruge en stor del af deres ressourcer på at overleve og opretholde deres vigtige virksomhed. Det er ødelæggende for hele feltet, som har brug for stærke organisationer, som kan sikre, at vi som samfund har et rigt og multifacetteret kunst og kulturliv, også i krisetider. 

Jeg håber, at Aarhus Kommune vil lytte til kritikken, og vil tage ansvar for det lokale kulturliv, men også tage vare på den værdi, som Bora Bora skaber for den på den nationale og det internationale scene. 

Seneste

Små storbyteatre – kommunalpolitikerne fastholder et bredt teaterliv i København

11 københavnske teatre får status som små storbyteatre i...

Odysseen set fra kvindens perspektiv – interview med Out of Balanz

Out of Balanz har givet Odysseen et twist og...

Navnenyt – Anna Lawaetz er ny seniorforsker på Det Kgl. Bibliotek

Det Kgl. Bibliotek har udnævnt Anna Lawaetz til seniorforsker...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Små storbyteatre – kommunalpolitikerne fastholder et bredt teaterliv i København

11 københavnske teatre får status som små storbyteatre i...

Odysseen set fra kvindens perspektiv – interview med Out of Balanz

Out of Balanz har givet Odysseen et twist og...

Navnenyt – Anna Lawaetz er ny seniorforsker på Det Kgl. Bibliotek

Det Kgl. Bibliotek har udnævnt Anna Lawaetz til seniorforsker...

Dansk satire på tysk – interview med Mille Maria Dalsgaard fra Bühnen Halle

Mille Maria Dalsgaard tiltrådte som teaterleder for Bühnen Halle...
Annonce
Marie Topp
Marie Topp
Koreograf og danser.

Små storbyteatre – kommunalpolitikerne fastholder et bredt teaterliv i København

11 københavnske teatre får status som små storbyteatre i perioden 2025-2028. To andre teatre får støttemidler fra en anden pulje, et teater tages helt...

Odysseen set fra kvindens perspektiv – interview med Out of Balanz

Out of Balanz har givet Odysseen et twist og reaktualiserer fra 7. marts den græske myte om kong Odysseus som performancekoncert på AFUK Scene....

Navnenyt – Anna Lawaetz er ny seniorforsker på Det Kgl. Bibliotek

Det Kgl. Bibliotek har udnævnt Anna Lawaetz til seniorforsker pr. 1. marts 2024. Dermed styrker biblioteket indsatsen i forhold til fagområdet scenekunst. Anna Lawaetz er...