Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

Ny Applaus-undersøgelse kortlægger vigtig viden for branchen

Et flertal af danskerne er enige om, at teater og koncerter er vigtige – men kun 38% procent har været afsted til koncert eller i teateret det seneste år, viser ny undersøgelse fra Applaus. Resultatet peger på barrierer som manglende kendskab og pris. 

Vi synes, live-oplevelser som teater, klassiske eller rytmiske koncerter er vigtige. Det svarer 62 procent af de adspurgte danskere i en ny stor borgerundersøgelse fra Applaus. Men undersøgelsen viser samtidig, at kun 38% procent det seneste år har været i teatret, rytmisk eller klassisk koncert det seneste år. Og den viden er vigtig for kulturbranchen.

“Den nye undersøgelse viser, at et flertal finder det vigtigt, at vi kan opleve kultur som teater, rytmiske og klassiske koncerter. Og undersøgelsen peger samtidig på en række barrierer, der ikke kun handler om den pressede økonomi,” siger direktør for Applaus, Lene Struck-Madsen.

Manglende viden holder publikum væk

I Applaus’ nye Borgerundersøgelse er et repræsentativt udsnit af befolkningen blevet spurgt om deres kulturvaner på tværs af teater, klassiske og rytmiske koncerter samt om de barrierer, der afholder dem fra at deltage mere i kulturoplevelser. 

De adspurgte borgere mener, at kultur bidrager til dannelsen af den enkelte borger, og at liveoplevelser er vigtige. Samtidig viser undersøgelsen, at borgerne mangler viden om eksisterende kulturtilbud inden for rytmisk og klassisk musik samt teater, og at ukendte formater kan være en barriere for deltagelse.

“Manglende kendskab og viden er ifølge undersøgelsen nogle af de store barrierer, der afholder flere fra at tage del i liveoplevelser. Kulturlivet ses som et socialt samlingspunkt for de adspurgte borgere, og vi kan se, at en femtedel får deres viden om kulturtilbud fra familie, venner og bekendte. Det er vigtige indsigter for kulturinstitutioner at have, så de ved, hvad der motiverer borgerne,” uddyber Lene Struck-Madsen.

Cirka en tredjedel synes, det er for dyrt

Borgerundersøgelsen viser, at cirka en tredjedel af de adspurgte synes, det er for dyrt at gå til liveoplevelser. I undersøgelsens kvalitative interviews bliver stigende inflation, transportomkostninger, prislejets rimelighed og udgifter associeret med børns deltagelse nævnt som grunde til, at økonomi er en barriere.

Barrieren i økonomiske prioriteringer kan dog ikke ses som en isoleret faktor, da flere borgerne i undersøgelsen er villige til at betale for liveoplevelser i kulturlivet, hvis en række andre faktorer er på plads i planlægningen. 

“Faktorer som prisleje spiller en rolle for de adspurgte borgere. Men cirka 15 procent skønner at have brugt mere end 1000 kr. på billetter til teater, rytmiske og/eller klassiske koncerter de seneste 12 måneder. Så analysen peger på, at der samtidig er en villighed til at betale for den helt særlige oplevelse. Her bliver det så meget desto mere afgørende for kulturinstitutioner at vælge den rette strategi for det publikumsfokuserede arbejde i en presset økonomisk tid,” understreger Lene Struck-Madsen.

Læs hele rapporten her.

Fakta om undersøgelsen
Målgruppen var danske borgere i alderen 18+ år. I alt har 5600 borgere deltaget i undersøgelsen. Stikprøven er udvalgt med udgangspunkt i repræsentativitet på køn, alder og region, som senere blev tilpasset med vægtning. 51% kvinder og 49% mænd har deltaget i undersøgelsen. 

Seneste

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...
Annonce
Annonce

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...