Populært lige nu

Nyt samarbejde mellem Teatercentrum og ISCENE samler formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater

1. marts 2025 indgår Teatercentrum og ISCENE et nyt samarbejde om det professionelle anmelderi af børne- og ungdomsteater, som herefter vil være at finde...

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på Det Frie Felts Festival 2025

I de to kommende uger løber Det Frie Felts Festival 2025 af stablen i København 14.-18. januar og i Aarhus 22.-25. januar. Festivalprogrammet byder...
Annonce

Ny Applaus-undersøgelse kortlægger vigtig viden for branchen

Et flertal af danskerne er enige om, at teater og koncerter er vigtige – men kun 38% procent har været afsted til koncert eller i teateret det seneste år, viser ny undersøgelse fra Applaus. Resultatet peger på barrierer som manglende kendskab og pris. 

Annonce

Vi synes, live-oplevelser som teater, klassiske eller rytmiske koncerter er vigtige. Det svarer 62 procent af de adspurgte danskere i en ny stor borgerundersøgelse fra Applaus. Men undersøgelsen viser samtidig, at kun 38% procent det seneste år har været i teatret, rytmisk eller klassisk koncert det seneste år. Og den viden er vigtig for kulturbranchen.

“Den nye undersøgelse viser, at et flertal finder det vigtigt, at vi kan opleve kultur som teater, rytmiske og klassiske koncerter. Og undersøgelsen peger samtidig på en række barrierer, der ikke kun handler om den pressede økonomi,” siger direktør for Applaus, Lene Struck-Madsen.

Manglende viden holder publikum væk

I Applaus’ nye Borgerundersøgelse er et repræsentativt udsnit af befolkningen blevet spurgt om deres kulturvaner på tværs af teater, klassiske og rytmiske koncerter samt om de barrierer, der afholder dem fra at deltage mere i kulturoplevelser. 

De adspurgte borgere mener, at kultur bidrager til dannelsen af den enkelte borger, og at liveoplevelser er vigtige. Samtidig viser undersøgelsen, at borgerne mangler viden om eksisterende kulturtilbud inden for rytmisk og klassisk musik samt teater, og at ukendte formater kan være en barriere for deltagelse.

Annonce

“Manglende kendskab og viden er ifølge undersøgelsen nogle af de store barrierer, der afholder flere fra at tage del i liveoplevelser. Kulturlivet ses som et socialt samlingspunkt for de adspurgte borgere, og vi kan se, at en femtedel får deres viden om kulturtilbud fra familie, venner og bekendte. Det er vigtige indsigter for kulturinstitutioner at have, så de ved, hvad der motiverer borgerne,” uddyber Lene Struck-Madsen.

Cirka en tredjedel synes, det er for dyrt

Borgerundersøgelsen viser, at cirka en tredjedel af de adspurgte synes, det er for dyrt at gå til liveoplevelser. I undersøgelsens kvalitative interviews bliver stigende inflation, transportomkostninger, prislejets rimelighed og udgifter associeret med børns deltagelse nævnt som grunde til, at økonomi er en barriere.

Barrieren i økonomiske prioriteringer kan dog ikke ses som en isoleret faktor, da flere borgerne i undersøgelsen er villige til at betale for liveoplevelser i kulturlivet, hvis en række andre faktorer er på plads i planlægningen. 

“Faktorer som prisleje spiller en rolle for de adspurgte borgere. Men cirka 15 procent skønner at have brugt mere end 1000 kr. på billetter til teater, rytmiske og/eller klassiske koncerter de seneste 12 måneder. Så analysen peger på, at der samtidig er en villighed til at betale for den helt særlige oplevelse. Her bliver det så meget desto mere afgørende for kulturinstitutioner at vælge den rette strategi for det publikumsfokuserede arbejde i en presset økonomisk tid,” understreger Lene Struck-Madsen.

Læs hele rapporten her.

Fakta om undersøgelsen
Målgruppen var danske borgere i alderen 18+ år. I alt har 5600 borgere deltaget i undersøgelsen. Stikprøven er udvalgt med udgangspunkt i repræsentativitet på køn, alder og region, som senere blev tilpasset med vægtning. 51% kvinder og 49% mænd har deltaget i undersøgelsen. 

Seneste

Statens Kunstfond uddeler midler til musikdramatik

Statens Kunstfond har uddelt 10,2 millioner kroner til 39...

Aalborg Teater modtager millionbevilling – Ny dansk dramatik i fokus

Aalborg Teater har modtaget en bevilling på 4 millioner...

Jens Refslund Christensen er ny direktør i Lion Musicals

Efter et år med ekspansion i ind- og udland...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Statens Kunstfond uddeler midler til musikdramatik

Statens Kunstfond har uddelt 10,2 millioner kroner til 39...

Aalborg Teater modtager millionbevilling – Ny dansk dramatik i fokus

Aalborg Teater har modtaget en bevilling på 4 millioner...

Jens Refslund Christensen er ny direktør i Lion Musicals

Efter et år med ekspansion i ind- og udland...
Annonce

Statens Kunstfond uddeler midler til musikdramatik

Statens Kunstfond har uddelt 10,2 millioner kroner til 39 tværæstetiske projekter for musik og scenekunst, skriver fonden i en pressemeddelelse tirsdag. De kommende projekter...

Aalborg Teater modtager millionbevilling – Ny dansk dramatik i fokus

Aalborg Teater har modtaget en bevilling på 4 millioner kroner fra Det Obelske Familiefond til udvikling af ny dansk dramatik, skriver teatret i en...

Jens Refslund Christensen er ny direktør i Lion Musicals

Efter et år med ekspansion i ind- og udland har Lion Musicals fra årsskiftet ansat den erfarne ledelsesprofil Jens Refslund Christensen som ny administrerende...