Populært lige nu

Annoncespot_imgspot_img

Ny Applaus-undersøgelse kortlægger vigtig viden for branchen

Et flertal af danskerne er enige om, at teater og koncerter er vigtige – men kun 38% procent har været afsted til koncert eller i teateret det seneste år, viser ny undersøgelse fra Applaus. Resultatet peger på barrierer som manglende kendskab og pris. 

Vi synes, live-oplevelser som teater, klassiske eller rytmiske koncerter er vigtige. Det svarer 62 procent af de adspurgte danskere i en ny stor borgerundersøgelse fra Applaus. Men undersøgelsen viser samtidig, at kun 38% procent det seneste år har været i teatret, rytmisk eller klassisk koncert det seneste år. Og den viden er vigtig for kulturbranchen.

“Den nye undersøgelse viser, at et flertal finder det vigtigt, at vi kan opleve kultur som teater, rytmiske og klassiske koncerter. Og undersøgelsen peger samtidig på en række barrierer, der ikke kun handler om den pressede økonomi,” siger direktør for Applaus, Lene Struck-Madsen.

Manglende viden holder publikum væk

I Applaus’ nye Borgerundersøgelse er et repræsentativt udsnit af befolkningen blevet spurgt om deres kulturvaner på tværs af teater, klassiske og rytmiske koncerter samt om de barrierer, der afholder dem fra at deltage mere i kulturoplevelser. 

De adspurgte borgere mener, at kultur bidrager til dannelsen af den enkelte borger, og at liveoplevelser er vigtige. Samtidig viser undersøgelsen, at borgerne mangler viden om eksisterende kulturtilbud inden for rytmisk og klassisk musik samt teater, og at ukendte formater kan være en barriere for deltagelse.

“Manglende kendskab og viden er ifølge undersøgelsen nogle af de store barrierer, der afholder flere fra at tage del i liveoplevelser. Kulturlivet ses som et socialt samlingspunkt for de adspurgte borgere, og vi kan se, at en femtedel får deres viden om kulturtilbud fra familie, venner og bekendte. Det er vigtige indsigter for kulturinstitutioner at have, så de ved, hvad der motiverer borgerne,” uddyber Lene Struck-Madsen.

Cirka en tredjedel synes, det er for dyrt

Borgerundersøgelsen viser, at cirka en tredjedel af de adspurgte synes, det er for dyrt at gå til liveoplevelser. I undersøgelsens kvalitative interviews bliver stigende inflation, transportomkostninger, prislejets rimelighed og udgifter associeret med børns deltagelse nævnt som grunde til, at økonomi er en barriere.

Barrieren i økonomiske prioriteringer kan dog ikke ses som en isoleret faktor, da flere borgerne i undersøgelsen er villige til at betale for liveoplevelser i kulturlivet, hvis en række andre faktorer er på plads i planlægningen. 

“Faktorer som prisleje spiller en rolle for de adspurgte borgere. Men cirka 15 procent skønner at have brugt mere end 1000 kr. på billetter til teater, rytmiske og/eller klassiske koncerter de seneste 12 måneder. Så analysen peger på, at der samtidig er en villighed til at betale for den helt særlige oplevelse. Her bliver det så meget desto mere afgørende for kulturinstitutioner at vælge den rette strategi for det publikumsfokuserede arbejde i en presset økonomisk tid,” understreger Lene Struck-Madsen.

Læs hele rapporten her.

Fakta om undersøgelsen
Målgruppen var danske borgere i alderen 18+ år. I alt har 5600 borgere deltaget i undersøgelsen. Stikprøven er udvalgt med udgangspunkt i repræsentativitet på køn, alder og region, som senere blev tilpasset med vægtning. 51% kvinder og 49% mænd har deltaget i undersøgelsen. 

Seneste

★★★★★☆ Allerdybest nede – depressionen synliggjort med dukker

Allerdybest nede på Bådteatret visualiserer depressionens dybe afgrund og...

Små storbyteatre – kommunalpolitikerne fastholder et bredt teaterliv i København

11 københavnske teatre får status som små storbyteatre i...

Odysseen set fra kvindens perspektiv – interview med Out of Balanz

Out of Balanz har givet Odysseen et twist og...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Allerdybest nede – depressionen synliggjort med dukker

Allerdybest nede på Bådteatret visualiserer depressionens dybe afgrund og...

Små storbyteatre – kommunalpolitikerne fastholder et bredt teaterliv i København

11 københavnske teatre får status som små storbyteatre i...

Odysseen set fra kvindens perspektiv – interview med Out of Balanz

Out of Balanz har givet Odysseen et twist og...

Navnenyt – Anna Lawaetz er ny seniorforsker på Det Kgl. Bibliotek

Det Kgl. Bibliotek har udnævnt Anna Lawaetz til seniorforsker...
Annonce

★★★★★☆ Allerdybest nede – depressionen synliggjort med dukker

Allerdybest nede på Bådteatret visualiserer depressionens dybe afgrund og den slidsomme vej tilbage til en form for nomalitet. Sophie Zinkernagels smertende rå tekst forløses...

Små storbyteatre – kommunalpolitikerne fastholder et bredt teaterliv i København

11 københavnske teatre får status som små storbyteatre i perioden 2025-2028. To andre teatre får støttemidler fra en anden pulje, et teater tages helt...

Odysseen set fra kvindens perspektiv – interview med Out of Balanz

Out of Balanz har givet Odysseen et twist og reaktualiserer fra 7. marts den græske myte om kong Odysseus som performancekoncert på AFUK Scene....