Populært lige nu

Hvad nu, hvis Romeo og Julie ikke døde? Ny forestilling giver svaret

I den kommende uge har Københavns Shakespeare Kompagni verdenspremiere på en fortsættelse af William Shakespeares Romeo og Julie, der udspiller sig i en alternativ...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ PAS – håb om accept danset med TikTok, ærlighed og humor

Dansekollektivet Compound har med forestillingen PAS premiere på deres første live danseforestilling på Aveny-T. Håbet er at bringe deres virale succes fra TikTok ind på teaterscenen og dermed trække nye brugere til sceniske oplevelser. Det er trendy pop-kultur med en blanding af musik, dans og film. Arabisk og dansk kultur forenes i fortællingen om vejen til at blive accepteret som dansker.

Aveny-T oser af forventningens glæde omkring den røde løber på Frederiksberg. Forhuset rummer Instagram-væg og TikTok-videoscene, for her er der styr på følgerne. Flere af Compounds videoer er gået viralt. Fx har 10 millioner over hele verden set dem danse for dronningen på Aveny-T sidste sommer. Forestillingen bryder grænser i mere end én forstand med et virkningsfuldt ung til ung-format.

Annonce

Vi oplever gymnasieeleven Sami, der er født og opvokset i Danmark i en irakisk familie. Han glæder sig til at blive student og få en uddannelse. Men så får han en e-Boks besked om, at han skal forlade landet inden for 30 dage. Sammen med vennerne udtænkes en plan i jagten på et dansk pas. I en blanding af dans, video, musik og spoken word udfoldes desperationen med energi og humor, der løfter salen til stående applaus. 

Fanget mellem to kulturer

”Tryghed er ingen selvfølge,” lyder ordene fra videoen, der viser klip fra 11. september 2001. Klip til Vallensbæk Station, hvor Sami hænger ud med vennerne. Projektionen er nu scenografi. En voice over af fordømmende udtalelser afbryder deres hyggelige snak om studenterhuer og potentielle kærester med danskklingende navne. Derhjemme lyder forældrenes bekymringer, der splitter Sami mellem to kulturer.

PAS, Compound. Foto: Dorte Grannov Balslev
PAS, Compound. Foto: Dorte Grannov Balslev

Handlingen kan sættes på pause, som var det en video, når Sami går i meta og forklarer ting for publikum. Vennerne har attitude og kommunikerer i rasende hurtige ord, stump og rap. Om natten har Sami et arabisk drømmesyn i en grøn scene med skyggeeffekter og dans bag en permeabel skærm. Om dagen tænker han igen på dansk i den splittelse, det kunstneriske hold bag forestillingen selv kender alt for godt.

Danser og koreograf Ali Haydar har iscenesat forestillingen med koreografi af Toby Dee-Daran. Haydar er kendt fra DETOUR festival i Dansekapellet, West-Side Story på Malmø Opera og utallige tv-shows. Han er stifter af Compound sammen med de platinsælgende musikere Hasan Shah og Ihan Haydar. De ønsker at åbne publikums øjne for, hvad de selv og over 50.000 andre unge kæmper med hver dag i Danmark.

TikTok som teater

PAS er derfor dokumentarisk i sin ærlige fremstilling af oplevelser og følelser, som stifterne har mærket på egne kroppe. Desperationen forløses med humor og selvironi, der får salen til at bryde ud i latter under hele den timelange forestilling. En psykolog siger til Sami, at humoren er et skjold, han gemmer sig bag. Og det bliver ikke mindst alvor, da beskeden om udvisningen kommer, og vennerne må stille op. 

I et anfald af rablende naivitet beslutter vennerne sig for at lave en musikvideo og det største danseshow i Danmark for at vise det til dronningen og få et dansk pas. Truppen udvides med flere, sågar meget unge dansere, der får salen til at bryde ud i ekstatisk jubel. Hiphop-teknikken i alle dens variationer danses overskudsagtigt og med nærvær til dunkende musik. Vennerne lærer Sami at danse popping. 

Humoren og det faktum, at ”det bare er noget, vi filmer,” er med til at holde en armslængde til følelserne, der ellers rulles helt ud. Sami kan altid trykke på en pauseknap eller få forklaret af vennerne, at det var ”for videoens skyld” efterfulgt af en joke. Flere scener tager på den måde alvorlige emner som håbløshed, desperation og manglende tilhørsforhold op, men med en escape-knap, scenekunst normalt ikke har.  

PAS, Compound. Foto: Dorte Grannov Balslev
Instagram-væg. PAS, Compound. Foto: Dorte Grannov Balslev

Debut i øjenhøjde 

Det er forfriskende, hvad der er inddraget af unge synsvinkler i denne sceniske debut. Fronten af en bil kommer på scenen, og spillerne sidder pludselig i høj fart på landevejen med en filmisk projektion i ryggen. Politiet er efter dem, og vist i dramatisk rap og dans kører de galt. De stikker af gennem skoven i cool spring og drejninger med høj energi og god timing.

Musikkens tempofyldte rytmer er i sig selv værd at komme efter med Hasan Shahs og Ihan Haydars hæsblæsende, kreative lydflader og arrangementer, der understreger bevægelser og stemninger. PAS er et godt første sceniske bud fra Compound, der istemmer koret af nye trends med blandede udtryksformer. Den unge generation nedbryder grænserne for, hvad man kan præsentere på et teater.

Dansekollektivet er ikke mindst med til at løfte vigtige, tværkulturelle problemstillinger og invitere unge fra 12 år ind i en ligefrem dagsorden med scenekunst. De gør, hvad de sætter sig for, så nu er tiden kommet til at raffinere deres helt eget udtryk mellem teater, musik og video og løfte det kunstneriske niveau yderligere. Ambitioner er der nok af. Point for et enestående gå-på-mod.

Iscenesættelse: Ali Haydar. Koreograf Toby Dee-Daran. Dramaturgisk konsulent: Thomas Levin. Kreativ konsulent: Danijel Drux. Musikalsk arrangement: Hasan Shah og Ihan Haydar. Producent: Live Nation. 

Medvirkende dansere: Toby Dee-Daran, Oliver Zohore, Elias Said W. Saleh, Hector Vikkelsø Frisken, Linnea Wenger, Sofia Bengtson, Anton Lander Selck, Pelle Folden Lund og Philip Elbech Andresen.

Skuespillere: Ali Jassem, Anas Jaber og Gabriel Mosleh.

Spiller på Aveny T 19. – 22. april 2023.

Seneste

Vi skal tale håbet op gennem kunsten

SWOP festivalens seminar for professionelle blev i år afholdt...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Annonce
Dorte Grannov Balslev
Dorte Grannov Balslev
Cand.mag. i musik- og dansevidenskab. Mange års erfaring med udvikling af scenekunstprojekter i inkluderende formater. Forfatter til undervisningsmaterialer om scenekunst på Forlaget Alinea. Arbejder for tiden som selvstændig konsulent og underviser indenfor scenekunst og arkitektur.
Annonce

Vi skal tale håbet op gennem kunsten

SWOP festivalens seminar for professionelle blev i år afholdt under overskriften The Regenerative Power of Art. Med en dyster keynote af Mikkel Krause Frantzen...