Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

★★☆☆☆☆ Medarbejderudviklingssangen – MUS-samtalen i musikalsk overfladebehandling

I Teater STUKs fjerde forestilling møder MUS-samtale musik i en udforskning af den svære work/life balance. At sætte den moderne ledelsesretorik på vers udstiller dens banale klicheer. Men Medarbejderudviklingssangen Aalborg Teater kommer heller ikke meget længere ind i temaet end det.

Har man nogensinde været til MUS-samtale, kender man alle klicheerne. Ord som omstillingsparathed, effektivisering og kompetencekurser mødes i en delikat dans om personlige udfordringer og skjulte dagsordener. I Medarbejderudviklingssangen udføres denne dans af Solvej Kyung-Sook Christiansens undertrykt stressede afdelingsleder Iben og Kathrine Høj Andersens underligt dum blondine-agtige koordinator Vibeke.

Begge karakterer spilles med en distræt overfladiskhed som for at understrege, at de heller ikke helt selv ved, hvorfor de skal holde MUS, og hvad meningen med det hele egentlig er. Den lidt fremmedgjorte spillestil er sjovt tænkt, men den fremmedgør desværre også sit publikum, fordi den gør satirens formål utydeligt. Skal vi grine af dem eller med dem?

Medarbejderudviklingssangen
Medarbejderudviklingssangen, Teater Stuk på Aalborg Teater. Foto Allan Toft.

App-problemer i IKEA-land

Vi er i et hvidt kontor med kønsløse plasticmøbler, hæve/sænkebord og en sterilitet, som er en operationsstue eller en IKEA-udstilling værdig. Hele vejen rundt om scenen er der persienner, som skiftevis skjuler og afslører handlingen i en lidt langsommelig gemmeleg, der tager tempoet ud af forestillingen. Rundt om scenen er der et bed fyldt med bregner. En væltet trillebør, en bilfælg og en blikspand mænger sig med de grønne vækster og minder os om, at selv naturen ikke længere er et roligt tilflugtssted fra den stressende hverdag.

Plottet handler på overfladen om implementeringen af en automatiseret kalenderapp, som indkalder til krisemøder, ingen har bedt om, og planlægger fredagsøl om onsdagen. Men omdrejningspunktet bliver kvindernes personlige udfordringer med småbørn, hus på landet og karriere, som de har sværere og sværere ved at håndtere. Præmissen om at iscenesætte MUS-samtalen som en kamp mellem det professionelle og private er god, men den drukner i en meget bogstavelig tekst. William Lipperts manuskript er i store træk blottet for undertekst eller poesi og staver alle sine pointer.

Medarbejderudviklingssangen
Medarbejderudviklingssangen, Teater Stuk på Aalborg Teater. Foto Allan Toft.

MUSens banaliteter sat på musik

Anastasia Holst Nørlunds iscenesættelse forsøger at tage os ud af MUS-retorikken og ind i kvindernes forsømte følelsesliv med musik, dans og drømmesekvenser. Musikken fremføres på scenen af Lasse Bernt Sandkamm på guitar og kontrabas. En blanding af uptempo musical-numre, sødmefulde guitarmelodier og insisterende chansons giver musikalsk form til meget erklærende tekster om at have fået nok af appen, hvordan digitaliseringen gjorde en ende på Arnold Busck, eller hvor svært det er at være både hustru, mor og medarbejder.  

Musiknumrene og de mere syrede drømmesekvenser, hvor Iben roder rundt i bregnerne og sin stressede underbevidsthed, har potentialet til at tilføre et tiltrængt element af både abstraktion fra og udstillelse af den banale ledelsesretorik og fremme indlevelsen i karakterernes følelsesliv. Men den overfladiske spillestil og udpenslende tekst gør, at disse greb desværre ikke tilføjer noget nyt til hverken handlingen eller tematikken.

Medarbejderudviklingssangen
Medarbejderudviklingssangen, Teater Stuk på Aalborg Teater. Foto Allan Toft.

Konstateringer frem for refleksioner

Medarbejderudviklingssangen tager uden tvivl et virkelig relevant tema op. Om hvordan det er svært få plads til det hele menneske på moderne arbejdspladser og at få et meningsfuldt arbejdsliv midt i konstant omstilling og usikkerhed. Det er på den måde teater til sin samtid.

Men forestillingen når bare aldrig rigtig længere end til at konstatere, at work/life balance er svært. Og det kommer nok ikke som en nyhed for nogen. På trods af at skuespillerne skaber små glimt af komik, er både scenografi, replikker og sange simpelthen så bogstavelige, at forestillingen hverken får satirisk bid eller psykologisk dybde.

Dramatiker: William Lippert. Instruktør: Anastasia Holst Nørlund. Komponist: Lasse Bernt Sandkamm. Sangcoach: Anders Hornshø. Lysdesign: Emil Chase Lodberg. Scenograf: Frederikke Dalum. Lysdesign og afvikler. Emil Chase Lodberg. Co-produktion mellem Teater STUK og Aalborg Teater.

Medvirkende: Solvej Kyung-Sook Christiansen, Kathrine Høj Andersen og musiker
Lasse Bernt Sandkamm.

Medarbejderudviklingssangen spiller 29. april – 20. maj 2023 på Aalborg Teater.

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Annonce
Josefine Brink Siem
Josefine Brink Siem
Ph.d. i Dramaturgi og anmeldelsesredaktør på Peripeti. Hendes interesseområde er især de affektive dimensioner af teater, TV-serier og film og hun beskæftiger sig bredt med forskning, undervisning og formidling inden for scenekunstområdet.
Annonce

Scenekunstens Årsmøde 2024 sætter fokus på fremtidens scenekunst

Mandag den 3. juni afholdes Scenekunstens Årsmøde som en del af programmet for CPH Stage 2024. I år er temaet Scenekunstens fremtid og mødet...