Populært lige nu

Annoncespot_imgspot_img

★★★☆☆☆ HAM – dystopisk dannelsesrejse i voldens prisme

MØR collective gæstespiller på Teater FÅR302 med Abelone Koppels dystre tekst HAM om had og homofobi set gennem voldens prisme. Det er en dystopisk dannelsesrejse, der især lever i kraft af dygtige spillere og et dragende musikalsk univers.

Den gyldne buket af lamper på bagvæggen kaster et varmt, men diffust lys ud i FÅR302s mikroskopiske scenerum og farver det mørkegrønt. Spinkle lyde på melodisk baggrund kommer fra Anika Barkan og Mika Forsling, der statuarisk står i en instrumentø foran lyset. Langsomt kommer også Johannes Lilleøre og Nicolai Duckert Perrild til syne længere fremme. Næsten ens klædt i hvide undertrøjer, jeans og sort fodtøj

Annonce
Ham
Ham, MØR Collective på Teater Får302. Foto Kim Wendt.

Det, der er inden i mig

”I begyndelsen var volden”. Ordene lægger til klaustrofobien i rummet. Men ”I begyndelsen var (også) kærligheden”. De to begreber fletter sig uløseligt sammen i Abelone Koppels tekst, der snurrer undersøgende om had og homofobi. Om kærlighed til en far og om kærlighed til en partner. Om farens kærlighed til sønnen og nok allermest om kærligheden til sig selv.

For det er svært med ”Det, der er inden i mig”. Det, som far ikke vil se, og som de to elskende mænd bearbejder i en form for gestaltterapi, hvor den ældre indtager rollen som den yngres afvisende far for at undersøge relationen og arbejde videre med den eller fra den. Rollespillet kammer undervejs over i en rå, voldsom sekvens. Den ældre hævder, at faren altid vil vinde over sønnen. At vold er svaret på en voldelig omverden.

HAM
Ham, MØR Collective på Teater Får302. Foto Kim Wendt.

Et sted at være i verden

Men det handler jo ikke kun om farens afvisning. Det handler også om et samfund, der afviser, og dermed forstærker den enkeltes oplevelse af at være et monster. Om at underlægge sig normer, der udgrænser den, man selv er. ”Hvorfor lytter du kun til din fars stemme?”, spørger den ældre æggende, mens han forsøger at lokke den yngre ud af sin normbestemte ham.

Måske når de alligevel hinanden, den sørgende far og sønnen. Måske finder sønnen et sted at være i verden. Håbet lyser i slutningen. Sammen med ord, tårer og had. Anika Barkans sang glider som det observerende øje gennem forestillingen. Vidende, men udenfor den virkelighed, de to mænd befinder sig i.

HAM
Ham, MØR Collective på Teater Får302. Foto Kim Wendt.

Stedet mellem vold og sårbarhed

Teksten er ret let, næsten endimensionel og blottet for undertekst. Det er stumper af samtaler, som stykkes til en dannelsesberetning, der ikke har dybe undertoner, men lever i kraft af dens indskrivning i voldens tale. Johannes Lilleøre og Nicolai Duckert Perrild har hvert sit helt særlige scenenærvær, der balancerer fortællingens svære sted mellem vold og sårbarhed.

Men det er svært at få en krog ind i fortællingen, der trods momenter af voldsomhed af og til forekommer skematisk glat. En lidt anonym iscenesættelse kan trods de gode spillere heller ikke rigtig få fat og få forløst potentialet. Kernetemaets aktualitet, intensiteten i spillet og den dragende dystopisk-cool lydside gør dog HAM til en interessant og seværdig forestilling.

Dramatiker: Abelone Koppel. Instruktion: Sofi Orem Skoglund. Komponist og live musik af MØR: Mika Forsling og Anika Barkan. Lysdesign: Edward Lloyd Pierce. Kreativ producent og kostumer: Loulou Avon Bashida. En MØR collective produktion, der gæstespiller på Teater FÅR302.

Medvirkende: Johannes Lilleøre og Nicolai Duckert Perrild

HAM spiller på FÅR302 15. – 27. maj 2023.

Seneste

Ny dansk professor i Teatervidenskab på Universitet i Bergen

Ulla Kallenbach (f. 1978) er blevet udnævnt til ny...

ISCENE LIVE på Scenekunstens Årsmøde – det sætter vi fokus på

Når Scenekunstens Årsmøde afholdes i Skuespilhuset mandag den 3....

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på CPH Stage 2024

Den 30. maj skydes CPH Stage 2024 i gang....

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Ny dansk professor i Teatervidenskab på Universitet i Bergen

Ulla Kallenbach (f. 1978) er blevet udnævnt til ny...

ISCENE LIVE på Scenekunstens Årsmøde – det sætter vi fokus på

Når Scenekunstens Årsmøde afholdes i Skuespilhuset mandag den 3....

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på CPH Stage 2024

Den 30. maj skydes CPH Stage 2024 i gang....

“Alle har ret til at føle sig spejlet”

Interview med Sigrid Aakvik
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Ny dansk professor i Teatervidenskab på Universitet i Bergen

Ulla Kallenbach (f. 1978) er blevet udnævnt til ny professor for Teatervitenskap på Universitet i Bergen. Igennem sin forskning ser Ulla Kallenbach frem til...

ISCENE LIVE på Scenekunstens Årsmøde – det sætter vi fokus på

Når Scenekunstens Årsmøde afholdes i Skuespilhuset mandag den 3. juni 2024 er det under det overordnede tema Scenekunstens Fremtid. ISCENE LIVE har tilrettelagt talks,...

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på CPH Stage 2024

Den 30. maj skydes CPH Stage 2024 i gang. Årets program byder på et alsidigt udvalg af forestillinger i løbet af festivalens 10 dage....