Populært lige nu

Hvad nu, hvis Romeo og Julie ikke døde? Ny forestilling giver svaret

I den kommende uge har Københavns Shakespeare Kompagni verdenspremiere på en fortsættelse af William Shakespeares Romeo og Julie, der udspiller sig i en alternativ...
Annoncespot_imgspot_img

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. – 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at se og indkøbe børne-/ungdomsforestillinger og dyrke det internationale netværk. ISCENE har talt med showcasens producent, en aftager og brancheorganisationen ASSITEJ om teater som eksportvare. 

DANISH+ brander både Aarhus og Danmark som en stærk børnekulturprofil, slår producent Malene Cathrine Pedersen fast, da vi taler sammen et par uger før showcasen. ”Det er en sjældent fortalt historie, men børne/ungeteatret sælger langt mere internationalt end det mere tekstbårne teater for voksne,” fortæller hun og peger på, at børne/ungeteatret også i høj grad er gearet til turnelivet: ”Mange er vant til at pakke bilen. Det er en industri, der er sat op til turné.”

Annonce
Teatret Gruppe 38 i Aarhus. Foto: Tina Sørensen / TS ARTS
Teatret Gruppe 38 i Aarhus står bag Danish+. Foto: Tina Sørensen / TS ARTS

Et stærkt internationalt brand 

Malene Cathrine Pedersen har været med siden 2016, men det var showcasens og Teatret Gruppe 38’s kunstneriske leder Bodil Alling, der startede DANISH+ i 2008. ”Hendes idé udsprang af, at Teatret Gruppe 38 selv turnerer meget. Med DANISH+ kan teatret vise deres egne forestillinger og invitere deres eksisterende netværk til Danmark for at se mere dansk teater, og så udviklede projektet sig derfra,” fortæller hun. 

Dansk scenekunst for børn og unge har et stærkt brand internationalt

Amalie Ørum Hansen, der er ny sekretariatsleder på ASSITEJs (Association Internationale du Théâtre pour l’Enfance et la Jeunesse) danske afdeling, ser også både et branding- og et netværksaspekt i arrangementet: 

”Dansk scenekunst for børn og unge har et stærkt brand internationalt – og dets børnesyn og begreber som at være i øjenhøjde kan naturligvis bringe inspiration mange steder. Samtidig er det helt centralt, at udvekslingen er gensidig, så vi via nye, internationale perspektiver og blikke udefra skærper egne kunstneriske profiler og bibeholder et stærkt brand,” forklarer hun om organisationens tilgang til den internationale udveksling. 

Museet for Eventyrrester, Luna Park Scenekunst og BaggårdTeatret. Foto: Ard Jongsma
The Museum of Fairy Tale Remnants af Luna Park Scenekunst og BaggårdTeatret spiller på Teater Katapult under Danish+. Foto: Ard Jongsma

Gammeldags på en virkelig god måde 

Netop netværkstanken er central på DANISH+, hvor deltagerne følges ad under hele showcasen. ”De delegerede ser forestillinger sammen, spiser sammen og bevæger sig samlet fra spillested til spillested. Det skaber rigtig gode muligheder for at tale sammen. Vi opfordrer også de optrædende teatre til at tage del i netværksaktiviteten under DANISH+. De, der gør det, får mest ud af at deltage i showcasen,” fortæller Malene Cathrine Pedersen. 

Erfaringen på DANISH+ er, at halvdelen af de deltagende kompagnier rejser på turné efter showcasen. ”Vi sælger deltagelse som en langsigtet investering, hvor man skaber relationer. Så kan der godt gå et par år, før en turné finder sted, fordi det skal passe ind i en opkøbers program,” forklarer hun. 

Vi sælger deltagelse som en langsigtet investering, hvor man skaber relationer

DANISH+ er kurateret, og forestillingerne bliver opført på engelsk, så de er nemmere at gå til for de udenlandske opkøbere, som er showcasens primære målgruppe. 

Bjørnen som ikke var, Teater Patrasket. Foto: Søren Meisner
The Bear that wasn’t af Teater Patrasket spiller på Åbne Scene på Godsbanen under Danish+. Foto: Søren Meisner

Instruktør og pædagogisk leder Meike Kremer fra Theater Mummpitz i Nürnberg kommer til Aarhus for anden gang og ser frem til gensynet. Hun er én showcasens udenlandske opkøbere, og er særligt på udkig efter en dansk forestilling til teatrets egen festival Panoptikum:

”Vi vil helst have mange forskellige lande repræsenteret, og jeg kan virkelig godt lide de danske forestillinger, som er en smule gammeldags på en virkelig god måde. De løber ikke efter nye tendenser hele tiden, men koncentrerer sig om at fortælle historier for børn. Det sætter jeg stor pris på,” siger hun. Hun bekymrer sig ikke over sprogbarrieren, da mange forestillinger ikke er tekstbårne, mens fx Teatret Gruppe 38 også optræder på tysk.  

Teatret Gruppe 38 i Aarhus. Foto: Tina Sørensen / TS ARTS
Teatret Gruppe 38 i Aarhus. Foto: Tina Sørensen / TS ARTS

Scenekunsten som økosystem 

Malene Cathrine Pedersen peger på, at den danske scenekunst har godt fat i Europa, men at relationerne i fx Asien i nogen grad gik tabt under Covid-19. ”Vi har forsøgt at reetablere forholdet til opkøberne fra Kina, Sydkorea og Japan, og det ser ud til at lykkes. Vi rækker også ud der, hvor vi ikke har så mange relationer endnu,” fortæller hun og tilføjer, at DANISH+ også inviterer byen indenfor: ”Vi vil gerne give noget tilbage til byen, og der er ikke noget skønnere end at opleve forestillinger, hvor der er familier med børn og babyer til stede.”

Den danske scenekunst har godt fat i Europa

Amalie Ørum Hansen fra ASSITEJ ser DANISH+ som en del af scenekunstens økosystem på flere måder, hvor showcasen indgår i et samspil med andre festivaler som KLAP – Teaterfestival for små og store, SWOP og Horsens Teaterfestival. Festivalerne præsenterer på forskellig vis dansk scenekunst internationalt og inspireres af internationale perspektiver på fx publikumsudvikling.  

Det hemmelige bibliotek, Teatret Gruppe 38. Pressefoto
The Secret Library af Teatret Gruppe 38 spiller på Åbne Scene på Godsbanen under Danish+. Pressefoto

Det særlige ved DANISH+ er, at den er kurateret og har afsæt i et teater – og hvor fantastisk det er at kunne opdyrke en hel festival omkring det. Det viser, at scenekunsten ikke alene sælges i et katalog, men netop kræver vedvarende dialoger og vedligehold af netværk og relationer. Og som en stationær festival – altså med fast bopæl i Aarhus – kan den også tillade sig at styrke koblingen til det lokale område,” siger hun og fortsætter: 

Det er vores erfaring, at det giver mening at se det internationale arbejde som en del af et større økosystem – det vil sige at forstå eksportarbejdet som tæt forbundet med den netværksopbygning, der også finder sted, når vi afholder festivaler. Når vi selv deltager på internationale festivaler, er eksportarbejdet uløseligt forbundet med opbygningen af forpligtende fællesskaber, som understøtter dansk scenekunst for børn og unge på den internationale scene.” 

Bænken, Teater Refleksion. Foto: Christoffer Brekne
The Bench af Teater Refleksion spiller på Teater Refleksion under Danish+. Foto: Christoffer Brekne

Bæredygtige festivaler

ASSITEJ har ikke nye post-coronatal for eksporten af dansk scenekunst for børn og unge, men organisationen har som Malene Cathrine Pedersen en oplevelse af, at det asiatiske marked er på vej tilbage. Amalie Ørum Hansen peger dog også på, at der er noget, man kunne kalde en grøn vending på vej: 

Hvis man som scenekunstorganisation skal rejse langt, skal der helst ligge en lang turné foran én

”Hos danske kompagnier vokser bevidstheden om mere bæredygtig turneaktivitet. Hvis man som scenekunstorganisation skal rejse langt, skal der helst ligge en lang turné foran én. Tidligere har det været normalt at rejse til Sydkorea eller Japan for at spille fire forestillinger, men det er det ikke længere,” siger hun og uddyber: 

”Vi kan ikke hive tal op for markedet lige nu, men vi oplever, at der fokuseres mere på nærmere regioner og nabolande og på udnyttelsen af festivaldeltagelsen, når først rejsen er foretaget, så festivaler i stigende grad samarbejder og udnytter samlingen af fagligheder, som deltagerne repræsenterer – og vi er spændte på, hvordan det sætter aftryk måske også i et bredere, internationalt, kunstnerisk udviklingsarbejde,” afrunder hun. 

Untz Baby Untz af MYKA spiller på Danish +. Foto: Adey
Untz Baby Untz af MYKA spiller på Bora Bora under Danish+. Foto: Adey

Årets program 

Tilbage i Aarhus er forberedelsen af årets showcase i fuld gang, og programmet er ifølge Malene Cathrine Pedersen som altid kurateret ud fra at vise bredde, både i forhold til aldersgrupper, men også i forhold til stil og tema. Det er også vigtigt for DANSIH+, at de repræsenterede forestillinger appellerer både til børn og voksne. Arrangørgruppen forsøger at se så meget scenekunst som muligt i de to år mellem showcasen, så de har meget at vælge ud fra. 

I dette års program finder vi således også så forskellige forestillinger som Teater Refleksions dukkeforestilling The Bench og MYKAs Untz Baby Untz, som Malene Cathrine Pedersen beskriver som ”techno for babyer”. I den anden ende af aldersspektret er Meridiano Teatret og Teater Tix’ videretænkning af George Orwells Animals, der spiller for teenagere. Teatret Gruppe 38 er selvfølgelig også selv repræsenteret under DANISH+. Denne gang med forestillingerne The Secret Library og The Little Match Girl.  

Læs mere og se hele programmet her.

teatret gruppe 38

Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Teatret Gruppe 38 med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

SWOP hylder styrken i nærværet

Swop festival i Roskilde gik ikke ubemærket for sig, da Aaben Dans slap farvestrålende enhjørninger løs i gaderne og ophævede reglerne for bevægelse i...