Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Managing Discomfort med generøsitet og kærlighed

TOASTERs festival Managing Discomfort er i fuld gang på Husets Teater og byder efter en påskepause på tre dobbeltforestillinger mere over de næste tre...
Annoncespot_imgspot_img

“Vær modig, verden er din scene” – Out of the Blue sætter fokus på havnen

Det er sæson for udendørs forestillinger i mange genrer. Vandreforestillingen Out of the Blue af kompagniet Assemble Theatre Collective står på programmet, når København er verdens Arkitekturhovedstad i år. ISCENE talte med forestillingens instruktør og dramatiker om at arbejde i offentlige rum og om at skabe sammenhæng mellem scenekunst i samspil med arkitektur og lokale fortællinger.  

Ideen til forestillingen Out of the Blue opstod under corona, hvor medlemmerne af Assemble Theatre Collective mødtes online for at se og diskutere digitale forestillinger. De savnede dog live-aspektet og talte derfor mest om, hvordan de efter corona kunne få spillere og publikum tættere på hinanden. Da det blev muligt at mødes igen i 2021, opstod muligheden via et open call fra foreningsfestivalen Kulturhavn.

”Jeg altid har været interesseret i hav og havne. Jeg voksede op på en lille ø, The Isle of Man, og har altid haft en forbindelse til vandet. Jeg er også arkitekt og er fascineret af den måde, byens rum er forbundet med vandets i København,” fortæller stykkets instruktør Carol Hayes, der sammen med resten af kompagniet startede med at interviewe lokale i Sydhavnen og udvikle deres historier til små scener.

Det blev i første omgang til et testshow ved Sluseholmen under Kulturhavn. Siden blev dramatiker Katinka Hurvig Møller inddraget sammen med både amatører og professionelle spillere, og Out of the Blue er nu klar til at spille i den anden ende af havnen, Nordhavnen, under Arkitekturhovedstad 2023.

Out of the Blue, Assemble Theatre Collective. Foto Laura Ioana.
Out of the Blue, Assemble Theatre Collective. Foto Laura Ioana.

Den fantastiske, smukke, rene, farlige og foranderlige havn

Katinka Hurvig Møller, der fra Teater Magma og Fix+Foxy har erfaring med ready made-stories, hvor hun bruger virkelige menneskers ord, kom til, da grundkonceptet – en vandreudstilling baseret på havneområdet og dets beboere – var fastlagt. Ideen til manuskriptet opstod på en workshop med københavnere, der har et forhold til havnen, hvor hun især blev slået af deltagernes ydmyghed over for vandet.

”Deltagernes taknemmelighed over havnens skønhed, renhed og muligheder blandet med tanker om byfornyelse, gentrificering og kommercialisering gav mig lyst til at arbejde med the sense of an ending. Følelsen af, at noget snart skal slutte, og uvisheden om, hvorvidt udviklingen vil være i en positiv eller negativ retning, var en spændende dramatisk kerne,” fortæller hun om teksten, der spinder mange af de lokales fortællinger ind i den bærende handling om karakteren Arienes farvelfest.

”Carol og jeg besluttede os tidligt i processen for, at det ikke skulle være et manuskript ud fra en verbatim metode. Det er altså ikke et polybiografisk værk eller en doku-performance, vi har skabt. Det er et originalt manuskript med inspiration fra ægte menneskers forhold til vores fantastiske, smukke, rene, farlige og foranderlige havn. Den tilgang gav mig friheden til at tænke og skrive så kreativt, jeg ville – og så havde jeg fået en kæmpe materialebank i gave, som jeg brugte til at skabe grundfølelsen af manuskriptet – the sense of an ending,” fortæller Katinka Hurvig Møller.

Hun fortæller videre, at hun i teksten dyrker det mystiske og underfundige inspireret af havnens vand og det, der kan gemme sig i det. Denne tone og fornemmelsen af en slutning personificerer hun i det mytiske væsen Ariene. ”Ingen forstår hende rigtigt, men alle har et forhold til hende. Ariene repræsenterer den havn, der var – og hendes afsked markerer starten på en ny æra for havneområdet og de mennesker, der lever i det”.

Out of the Blue, Assemble Theatre Collective. Foto Laura Ioana.
Out of the Blue, Assemble Theatre Collective. Foto Laura Ioana.

En kærlig fugleklat

Carol Hayes og Katinka Hurvig Møller har begge været inspirerede af arbejdet med de lokale københavnere. ”Alle har stærke holdninger til deres havn. Det er et sted, der udvikler sig meget og det kan skabe store følelser på alle mulige måder. Vi forpligter os til at fortælle folks historier loyalt. Folk har delt meget personlige og nogle gange smertefulde ting med os, og selvom historierne i forestillingen er fiktion, vil vi virkelig gerne præsentere det sted, folk er så stolte af, på en ærlig måde,” fortæller Carol Hayes, der også er kommet tæt på lokalmiljøet under prøverne.

”Vi øver på lokation og vi har fået masser af scener afbrudt af folk, der troede, at skuespillerne og scenen var virkelighed! I én scene spiller en skuespiller, at han faret vild og står og kigger i et kort, og da kom folk konstant hen og hjalp ham. Det er jo ret sødt. En af scenerne foregår i en families have og nogle gange har deres lille søn spillet med under prøverne. Mange andre stopper op og taler med, når vi har prøver, og jeg oplever, at de er ret stolte af, at vi spiller i deres del af byen,” fortæller hun.

Katinka Hurvig Møller fremhæver især muligheden for at blande spil og virkelighed. ”Publikum vil indgå i møder, og de vil somme tider være i tvivl om, hvad der er teater, og hvad der er havnens eget liv. Havnen er levende, og man ved aldrig, om en flok halvnøgne studenter kommer drivende forbi din private samtale i en GoBoat, skrålende med på Langebro, eller om en måge flyver over hovedet på dig og sender en kærlig fugleklat i din retning. Udendørs teater i Københavns levende havn kan byde på hvad som helst, og det kan ske out of the blue,” slutter hun med et glimt i øjet.

Out of the Blue, Assemble Theatre Collective. Foto Laura Ioana.
Out of the Blue, Assemble Theatre Collective. Foto Laura Ioana.

Arkitektur handler om mennesker

Carol Hayes håber, at Out of the Blue vil minde folk om, at arkitektur egentlig handler om mennesker. ”Jeg tror, vi skaber positive minder og forbindelser mellem steder i byen og de mennesker, der lever i den. Jeg tror også, vi inspirerer til en samtale om, hvordan det er at leve et sted, der er under forvandling på en ret dramatisk måde. Det handler ikke om simpel nostalgi for et sted, som det var engang, men om at forstå, at ændringer i det fysiske miljø også er en del af vores historier,” forklarer hun.  

Kompagniet har søgt at styrke ”mennesker fra stedet”-dynamikken ved at samarbejde med grupper fra Nordhavn. Lyduniverset er skabt af kunstnere fra kollektivet PB43, mens unge dansere fra Copenhagen International School har skabt en koreografi inspireret af havnen, der omkranser deres skole. Forestillingen i september under Åben Festival har en ekstrascene ved kulturhuset Odds and Ends, og kompagniet har også samarbejdet med en gruppe kvinder, der så området nær Nordhavn ændre sig dramatisk, mens de var elever på den nu lukkede døveskole i området.

Temaet for Arkitekturhovedstaden er tilgængelighed og dette element bliver styrket gennem fondsstøtte til tegnsprogstolkning af to af forestillingerne. ”Det har været en spændende læring at samarbejde med tolkene om at vise skønheden i deres sprog – et sprog, der får mindre og mindre synlighed i det offentlige liv,” fortæller Carol Hayes.  

Out of The Blue, Assemble Theatre Collective. Foto Laura Ioana.
Out of the Blue, Assemble Theatre Collective. Foto Laura Ioana.

Så var vejen væk

Nordhavn er et offentligt rum under kraftig udvikling og Carol Hayes fortæller, at der sket meget, bare siden gruppen startede prøver i maj i år. ”Nogle dage kommer vi til et spillested, og så er vejen flyttet eller vandet omkring den væk. Vi forsøger at udforske overgangene i vores rute fra de fotogene badezoner og nye hoteller og boligkomplekser gennem byggepladser og ud til det endnu uberørte land, der vil se helt anderledes ud om et års tid. Så forstår man, hvor meget vandet former og forandrer landet, når byen forsøger at skabe nye måder at bebo et område, der tidligere har haft en helt anden funktion og forhold til vandet”.

Variationen i byrum og den levende og ukontrollerbare scenografi er en vigtig faktor for Carol Hayes. ”Publikum bliver i tvivl om, hvad der er virkeligt, og hvad der er spil. Det giver forestillingen en dybde og realisme, som man simpelthen ikke kan skabe på en traditionel scene. Hvis vi gør det rigtigt, tror jeg, vi kan forandre den måde, mennesker kigger på verden omkring dem,” siger hun, idet hun samtidig peger på, at offentlige rum er attraktive for mindre kompagnier som Assemble Theatre Collective.

”Traditionelle teaterrum er simpelthen ikke til at betale for et lille kompagni som os, så at være ude giver os mulighed for at være mere ambitiøse og kreative med vores produktion,” forklarer hun og tror også, at det udendørs rum er mindre formelt og dermed tilgængeligt for flere. ”Jeg vil til enhver tid anbefale at arbejde ude til alle, der arbejder med teater. Vær modig, verden er din scene,” slutter hun af, inden hun vender tilbage til de sidste prøver.

Out of the Blue spiller udvalgte dage fra 11. august – 9. september 2023 i Nordhavn. Læs mere og se det øvrige program for Arkitekturhovedstad 2023 her.

Seneste

Fredericia Musicalteater bliver omfattet af scenekunstlovens §5

Kulturministeriet meddeler her til morgen, at Fredericia Musicalteater fra...

Kontinuerligt fokus på musikdramatisk udvikling

Interview med Nathalie Mellbye

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Fredericia Musicalteater bliver omfattet af scenekunstlovens §5

Kulturministeriet meddeler her til morgen, at Fredericia Musicalteater fra...

Kontinuerligt fokus på musikdramatisk udvikling

Interview med Nathalie Mellbye

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer...

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Fredericia Musicalteater bliver omfattet af scenekunstlovens §5

Kulturministeriet meddeler her til morgen, at Fredericia Musicalteater fra 1. januar 2025 får et permanent årligt tilskud på finansloven på 9,8 mio. kroner og...

Kontinuerligt fokus på musikdramatisk udvikling

Interview med Nathalie Mellbye