Populært lige nu

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før hed Aprilfestival, afholdes i år i Esbjerg. Festivalen afvikles 14.-21. april. Årets program byder på...

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer i den anledning til Festivalen PÅ TVÆRS den 12.-14. april. Kunstnerisk leder Janne Weidinger Kristensen...

★★★★★☆ Aarhus Revyen 2024 – ung, blæret musikalsk revy har karakter

Aarhus Revyen, Hermans, Tivoli Friheden
Annoncespot_imgspot_img

Dansk Samtids Cirkus – uddannelse i sigte

Den nye brancheorganisation Dansk Samtids Cirkus, der blev lanceret tilbage i juni, har været undervejs et par år og har allerede godt fat i et af sine primære formål, en cirkusuddannelse på bachelorniveau. Dernæst handler det om narrativet i dialogen med politiske og strukturelle niveauer.

Dansk Samtids Cirkus blev lanceret under DYNAMO Cirkus Festival 2023 i midten af juni, men ideen opstod i 2021, hvor en række cirkusaktører første gang samledes til branchedag på Waves Xtra i Vordingborg. Dansk Samtids Cirkus (DSC) er nu organiseret som en forening, der arbejder for at synliggøre genren, skabe bedre arbejdsvilkår og atter få etableret en professionel uddannelse på bachelorniveau.

Danmark har en gang tidligere haft en videregående cirkusuddannelse, nemlig pilotprojektet AMoC – Akademiet for Moderne Cirkus, der kørte 2014-2017. AMoC blev lukket efter fire år trods en god evaluering, høj beskæftigelse hos de studerende og et forsøg på at videreføre uddannelsen under Den Danske Scenekunstskole, der glippede tæt på målstregen. Siden er også daghøjskolen AFUK (Akademiet for Utæmmet Kreativitet), der tilbyder uddannelse på grundniveau, blevet beskåret.

Dansk Samtids Cirkus
Søren Flor på Branchedag for dansk cirkusnetværk. Foto. ISCENE.

Pengene er der

Men nu er der en bacheloruddannelse på vej, kunne projektleder Søren Flor fortælle, da der igen var branchedag på Waves Xtra i sidste uge. ”Pengene er der,” sagde han, for en privat investor vil dække fire års drift. Han understregede samtidig, at en del af forarbejdet består i at sikre, at uddannelsen kan videreføres bagefter og ikke lider samme skæbne som AMoC. Fordelen er, at der blev lavet så meget forarbejde under og efter AMoC, så formen på uddannelsen findes allerede og skal med Søren Flors ord blot forfines og tilpasses det sted, den fysisk og organisatorisk skal placeres, og som ikke er besluttet endnu.

Fremtidsvisionen er fortsat at få cirkusuddannelsen statsligt finansieret og lagt ind under Den Danske Scenekunstskole på linje med musical, skuespil og øvrige linjer. Materialet, der blev udarbejdet efter AMoC, tager udgangspunkt i skolens læreplaner, og det vil derfor være nemt for både skolen og det politiske niveau at forholde sig til visionen, mener Søren Flor, der sigter efter, at skolen skal kunne optage elever allerede i 2024.

Rune Vadstrøm Andersen fra DYNAMO Workspace i Odense arbejder sideløbende på at integrere cirkus i en lokal HF-uddannelse, hvor de studerende kan arbejde med genren og blive klædt på til at fortsætte på et højere uddannelsesniveau.

Dansk Samtids Cirkus
Sara Indrio på Branchedag for dansk cirkusnetværk. Foto. ISCENE.

Opmærksomhed og synliggørelse

Dansk Artist Forbund (DAF) organiserer de fleste danske cirkusartister og ser DSC som det vigtige supplement, der ”skal løfte branchen frem både tværæstetisk og i forhold til politiske og strukturelle niveauer,” som redaktør Dorthe Vincentzen fra DAF formulerede det til lanceringen. Uddannelse – eller rettere manglen på samme – er et af de strukturelle forhold, der har gjort det svært at skabe et cirkusmiljø i Danmark, da artisterne er nødt til at rejse ud for at uddanne sig og derfor ofte også etablerer sig i udlandet.

En anden faktor, som DSC vil arbejde med, er opmærksomhed fra politiske og strukturelle organer som Projektstøtteudvalget for Scenekunst under Statens Kunstfond (PUS), fortæller Sara Indrio, forperson for DAF, da hun opsummerer de områder, den nye brancheorganisation arbejder med ved siden af uddannelsessporet.

Dansk Samtids Cirkus
Lancering af Dansk Samtids Cirkus på DYNAMO Cirkus Festival 2023. Foto: Cosmin Cirstea! @yourphotostory.dk.

Den fælles stemme

To svenske gæster, scenkonstkonsulent för regional cirkusutveckling Kristina Eriksson og Lina B. Fransk fra netværksplatformen Cirkus Syd, opfordrede ved lanceringen af DSC i juni til at skabe et fælles rum, som organisationen jo også er tænkt som, og en fælles stemme.

Den fælles stemme kan blandt andet bruges, som Sara Indrio gjorde for nylig i indlægget Cirkus kan mere – og vil mere på Kulturmonitor, hvor hun påpegede, at der sidste år blev solgt over 150.000 billetter til samtidscirkus og performance, mens der til sammenligning blev solgt knap 230.000 til klassiske og moderne danseforestillinger.

DSC er derfor også i dialog med både Reumert-juryen, der pt. ikke ønsker at etablere en cirkuskategori, og med PUS i forhold til at klæde udvalget medlemmer bedre på i forhold til cirkusgenren. Det sidste er lykkedes i den forstand, at der 12. september bliver holdt et seminar for branchen og PUS i Odense. Sara Indrio nævner også, at DAF har indgået overenskomst med hospitalsklovnene, et erhverv, som der også findes en del artister i, og som kan være med til at kaste lys på et bredere potentiale i cirkusgenren, der fx også udfolder sig i undervisningssektoren.

Dansk Samtids Cirkus
DYNAMO Cirkus Festival 2023. Foto Cosmin Cirstea! @yourphotostory.dk.

Savsmuld og pisk

Målsætningen for både DAF og DSC er at skabe arbejdspladser for artister hele året i Danmark på det, Sara Indrio kalder ”et megaflydende arbejdsmarked, hvor mange er både udøvende og producerende og har mange kasketter”. Arbejde er ligesom uddannelse med til at skabe det miljø, der på længere sigt skal give cirkus en plads på linje med andre scenekunstneriske genrer.

Nogle af de arbejdspladser findes allerede hos blandt andet DYNAMO i Odense og hos det lille storbyteater Glimt Amager, hvis kunstneriske leder Lars Lindegaard Gregersen også er en del af DCS’s bestyrelse. De lokalt forankrede kraftcentre er én af grundene til, at han mener, at cirkusfeltet har momentum nu. Der er aktører i feltet, der både kan og vil løfte, og der er gode historier at fortælle – og dem er der ifølge alle involverede brug for.

”Narrativet er det vigtige. Hvad er cirkus i dag og hvilke billeder skaber det hos folk udover savsmuld og pisk?” spørger også Sara Indrio og nogle af svarene på det, skriver vi mere om i ugens løb i en reportage fra branchedagen.

Seneste

C!CAF 2024 – et udsnit af samtidscirkus netop nu

Tredje version af Copenhagen Circus Arts Festival (C!CAF) er...

Ny leder for Udviklingsplatformen for Scenekunst

Udviklingsplatformen for Scenekunsts nuværende administrative leder, Anne Dalby, skifter...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

C!CAF 2024 – et udsnit af samtidscirkus netop nu

Tredje version af Copenhagen Circus Arts Festival (C!CAF) er...

Ny leder for Udviklingsplatformen for Scenekunst

Udviklingsplatformen for Scenekunsts nuværende administrative leder, Anne Dalby, skifter...

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

C!CAF 2024 – et udsnit af samtidscirkus netop nu

Tredje version af Copenhagen Circus Arts Festival (C!CAF) er netop løbet af stablen med forestillinger i Den Grå Hal og aktivitetsprogram med workshops, oplæg...

Ny leder for Udviklingsplatformen for Scenekunst

Udviklingsplatformen for Scenekunsts nuværende administrative leder, Anne Dalby, skifter rolle til daglig leder, og bestyrelsen vælger at oprette to nye stillinger til at booste...