Populært lige nu

Her er de otte nominerede skuespillere til Teaterflisen 2024

Nu kan hele landet igen være med til at afgøre, hvilken kendt skuespiller, der i år skal have sin bronzekarikatur støbt ned i en...

Bud på ny scenekunstreform: Seks indsatsområder skal bringe scenekunsten ind i fremtiden 

Dansk Teater fremlagde mandag deres forslag til en eventuelt kommende scenekunstreform, da Scenekunstens Årsmøde løb af stablen i Skuespilhuset under CPH STAGE.  Dansk Teater har...
Annoncespot_imgspot_img

Vi vil skabe samtaler om bæredygtighed

Teater FÅR302 arbejder målrettet med at sætte fokus på den grønne omstilling gennem kunsten. Gæstespillet Naturen kalder har premiere i denne uge, mens teatret i sidste sæson behandlede emnet i forestillingen BLÅ KORAL: TYS TYS DOLLAR og gennem samtalerne med gruppen Forfattere ser grønt.

“Alt det her handler om, hvilke samtaler vi kan være med til at skabe. Med et så intimt scenerum som vores har vi et særligt potentiale for fordybelsen og for fællesskabsfølelsen. Når man sidder så tæt, som man gør hos os, kan man mærke de andre. Der er 47 hjerter, der banker i takt,” fortæller teaterleder Katrina Schelin om FÅR302’s arbejde med bæredygtighed gennem kunsten.

I sidste sæson præsenterede teatret forestillingen BLÅ KORAL: TYS TYS DOLLAR. ”Den forestilling er en poetisk drøm om en fremtid med en anden forbindelse med verden omkring os. Vi bad i sin tid netop Peter Clement-Voetmann om at skrive forestillingen til os, fordi vi kendte hans antropocæne udgangspunkt. Vi ønskede at bidrage til en ny samtale, som så var i fuld gang, da vi nåede premieren. For at komme bredere ud, fordybe og forlænge samtalen udover selve forestillingen, lavede vi en række formidlingstiltag blandt andet de to arrangementer Litterær terapi mod flossede klimanerver og paneldebatten med Forfattere ser grønt,” fortæller Katrina Schelin.

BLÅ KORAL: TYS TYS DOLLAR
BLÅ KORAL: TYS TYS DOLLAR på Teater FÅR302. Foto Søren Meisner.

Forfattere ser grønt

FÅR302 har lavet en pop up boghandel, hvor de sælger bøger, der forbinder mennesker til naturen eller handler om bæredygtighed. Bøgerne er skrevet af de forfattere, teatret har samarbejdet med: Kristina Stoltz’ For evigt, Silja E. K. Hendersons 1,7 Tipping Point, Signe Kierkegaard Cains Søkvinden, Shëkufe Tadayoni Heibergs Nødder, Maja Lucas’ Gennem natten og vinden, Solveig Roepstorffs Klimapsykologi og Peter-Clement Voetmanns Bag bakkerne, kysten.

“Det, der for mig er så inspirerende ved at arbejde sammen med Forfattere ser grønt, er, at det er en broget skare af meget forskellige forfattere, der skriver på vidt forskellige måder, men som alle har en interesse i og en følelse af urgency i forhold til det her emne. Det vælter faktisk ud lige nu – især i dansk litteratur – med værker, hvor danske forfattere formår at sætte sprog på at gå i forbindelse med andre arter. Der er jo et akut behov for, at vi ikke bare læser de her tal, men sanser dem med nogle andre værktøjer end bare hjernen. Og det er her, hvor kunsten kommer ind og kan noget særligt,” fortæller Kristina Stoltz, der i 2021 var med til at etablere Forfattere ser grønt.

Se videoer med Forfattere ser grønt her og her.

Vi vil skabe samtaler om bæredygtighed
Naturen kalder. Daily Fiction på Teater FÅR302. Foto Jens Juul.

At være ét med verden omkring os

”Udover selv at producere indhold, der beskæftiger sig med, hvordan vi kan være mere bæredygtige og forbundet som mennesker i verden, så glæder det os også, når vi kan tage forestillinger som den aktuelle Naturen kalder ind som gæstespil på vores scene. Det er fantastisk, når det går op i en højere enhed, at der er en kunstner, vi gerne vil præsentere, som også beskæftiger sig med et emne, som teatret også er optaget af,” fortæller Katrina Scherlin.

Titlen Naturen kalder refererer til, at forestillingen tager det opkald, menneskeheden har ladet ringe alt for længe ved at tage publikum på en rituel rejse ind i det elektroniske mini-landskab, langt de fleste bærer rundt på, en smartphone. Tora Balslev er koreograf og performer i Daily Fiction, og har skabt Naturen kalder. Hun forsøger i sine værker altid at skabe forbindelse mellem kroppen og det andet-end-menneskelige.

“Min smartphone er natur. Og jeg er. Jeg prøver at begribe det. Jeg ved ingenting. Min evne til at fornemme den strækker sig til overfladen. Performancen arbejder med at skabe en sanselig oplevelse af at være ét med verden omkring os. Med tale, lyd og bevægelse udfolder performancen de utallige mineraler og elektriske processer, som er indlejret i hardwaren i vores smartphones,” forklarer hun.

Katrina Scherlin har endnu ikke set Naturen kalder, men forventer, ”at den gør noget af det, som især scenekunsten kan, når den ligger i det kropslige og performancefeltet. At ramme folk i kroppen, så man kan mærke de nye erfaringer og erkendelser, som forestillingen gør mulige. At man reelt kommer til at føle sig forbundet med omverdenen og naturen,” siger hun og pointerer, at forestillingens udsagn om, at “det er svært at tage vare på en natur, man ikke rigtig føler sig i kontakt med,” responderer direkte med teatrets forskellige indsatser. 

Naturen kalder spiller på Teater FÅR302 fra 28. september 2023.

BLÅ KORAL: TYS TYS DOLLAR
BLÅ KORAL: TYS TYS DOLLAR på Teater FÅR302. Foto Søren Meisner.

En ren Pippi Langstrømpe sikrer genbruget

Teater FÅR302 arbejder ikke kun kunstnerisk med den grønne omstilling, men også i produktionen og generelt i hverdagen, hvor det ifølge Katrina Schelin handler om at have fokus på rette sted og afsætte relativt mange ressourcer til at sikre, at arbejdet er så bæredygtigt som muligt.

”Fåret jo i en lidt særlig situation, idet vi er så lille et sted. Vi producerer mindre og i mindre skala end de store teatre, men det afholder os ikke fra at have fokus på bæredygtighed i vores produktioner. Vi genbruger materialer i stor stil, og vores produktionsleder Karl Jessen er en ren Pippi Langstrømpe, når det kommer til at skaffe og genbruge. Det er indbygget i Fårets økonomiske vilkår, at vi genbruger, men det kan også nogle gange have den modsatte effekt, at vi har en lille økonomi, da bæredygtige hensyn også kan koste. Vi bruger fx for lidt energi på teatret til, at vi kvalificerer til at kunne søge Statens Kunstfonds pulje til energibesparende tiltag, så der krydser vi fingre for, at vi finder en privat fond, som kan hjælpe os med at få udskiftet vores lamper til LED,” afrunder Katrina Schelin.

Seneste

Vinderne af Årets Reumert 2024: Få det fulde overblik

For fjerde år i træk blev Årets Reumert-priser torsdag...

Teater Fluks i nyt samarbejde om hjemstavnspoesi

Syv kommuner, syv unikke vandreforestillinger, et stort tværkommunalt samarbejde...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Vinderne af Årets Reumert 2024: Få det fulde overblik

For fjerde år i træk blev Årets Reumert-priser torsdag...

Teater Fluks i nyt samarbejde om hjemstavnspoesi

Syv kommuner, syv unikke vandreforestillinger, et stort tværkommunalt samarbejde...

Dukkeværkstedets magiske univers

Interview med dukkemager Amanda Axelsen Sigaard

Cikaros i Tid i rum – interview med Signe Løve Anderskov

Der mangler ikke kun scener, men også prøvelokaler til...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Vinderne af Årets Reumert 2024: Få det fulde overblik

For fjerde år i træk blev Årets Reumert-priser torsdag aften uddelt i ODEON i Odense. Uden hensyntagen til køn blev årets stærkeste scenekunstpræstationer hyldet. Det...

To scenekunstnere blandt de nominerede til Kulturministeriets ligestillingspris- og diversitetspris

Der er i alt 12 nominerede til årets Bodil Koch pris, som er Kulturministeriets ligestillings- og diversitetspris. Blandt årets nominerede er skuespiller Marie-Lydie Nokouda og...

Teater Fluks i nyt samarbejde om hjemstavnspoesi

Syv kommuner, syv unikke vandreforestillinger, et stort tværkommunalt samarbejde og samarbejde med lokale kunstnere, inddragelse af lokale unge og en meget stor mængde hjemstavnspoesi...