Populært lige nu

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...
Annoncespot_imgspot_img

Vi skal være et væksthus for det folkelige teater – Mette Wolf er ny teaterchef på Folketeatret

Efteråret byder på mange nye tiltag fra flere nytiltrådte teaterchefer over hele landet. Under temaet Nye chefer – nye visioner tager ISCENE pulsen på, hvad der rører sig, og hvad publikum kan glæde sig til at opleve hos de nye teaterchefer. Det er netop blevet offentliggjort, at Mette Wolf, der i otte år har været leder af Nørrebro Teater, nu bliver den nye teaterchef på Folketeatret. Her fortæller hun om sine visioner for teatret og dets store turnevirksomhed. 

”Jeg var den, som gik til teater, for det var jeg meget bedre til end sport,” siger Mette Wolf, da jeg beder hende fuldende sætningen ”Jeg var den…”.

Det er der andre, der har fået øje på, og 1. august 2024 overtager hun direktørstolen på Folketeatret, hvor opdraget både er forestillinger i København og en stor turnevirksomhed. Hendes visioner er store: 

”Jeg vil gerne skabe et bredt og mangfoldigt folketeater, der står på skuldrene af traditioner, men bringer dem ind i fremtiden.”

”Jeg vil skabe forestillinger til folk, der aldrig har været i teatret før, men kom igen og igen.”  

”Vi skal skabe et levende hus, der gør op med, hvordan og hvornår man går i teatret.”

Et stort ansvar

Hvad tager du med fra tidligere? 

”Jeg har i otte år arbejdet med at skabe noget til en bred målgruppe med få titler om året, så jeg har en stærk fornemmelse af, hvad der har høj kunstnerisk værdi. Organisatorisk og ledelsesmæssigt har jeg brugt de otte år på at blive den chef, jeg er.

Det er et stort ansvar at køre forretningen og samtidig skabe et meningsfuldt og bæredygtigt arbejdsliv for alle de medarbejdere, der kommer ind ad døren hver dag. Så jeg kigger meget på de strukturer, vi har, som kan stå i vejen for et bæredygtigt arbejdsliv. Vi arbejder fx helt vildt op til en premiere, for sådan er det at lave teater, men behøver det at være det?”

Mette Wolf bliver ny teaterchef på Folketeatret. Foto: Emilia Therese
Mette Wolf bliver ny teaterchef på Folketeatret. Det offentliggør teatrets bestyrelse i dag. Foto: Emilia Therese

Folkelig samtidsdramatik skal tages alvorligt

Hvilke nye initiativer kommer du med?

”Jeg vil skabe et væksthus for det folkelige teater. Det skal være for alle faggrupper og med særligt fokus på nyskrevne værker. Det er vigtigt, at vi bringer samtiden ind på scenen i stort format med mange medvirkende. Det gør Folketeatret også nu, men jeg kommer med nogle andre tilgange.

Jytte fra marketing, som vi satte op på Nørrebro Teater i februar 2022, skal nu på turné, og den er et godt eksempel på at bygge en forestilling på et moderne forlæg. Kunsten at være okay, som vi spillede for et år siden, er et godt eksempel på nyskreven samtidsdramatik. 

Vi skal tage folkelig samtidsdramatik alvorligt og turde skabe moderne børne- og ungeforestillinger, som handler om det, børn og unge oplever i dag. Det kan være med afsæt i romaner, men også gennem nye fortællinger. På Nørrebro Teater har jeg været lidt tilbageholdende, fordi vi kun spiller tre forestillinger om året, men på Folketeatret kan vi arbejde med flere genrer og formater.” 

Fokus på at sikre fortsat udvikling

Hvad ser du som de største udfordringer, når du overtager teatret? 

”Jeg er vant til at være meget tæt på alting i et mindre hus, så jeg skal vænne mig til, at vi er mange flere i en større organisation – og så skal jeg prioritere, hvad jeg skal være tæt på. 

En anden stor opgave er hele turnesystemet, hvor jeg skal lokalisere barrierer, der forhindrer kunstnere i at turnere, men jeg skal også forstå aftagernes virkelighed ude i teaterforeningerne. Folketeatret er så stor en spiller, at vi skal bidrage som katalysator og fødselshjælper for den udvikling, de skal igennem. Hvordan kan vi være med til at sikre, at hele den del udvikler sig, så det fortsat er relevant for folk at træde ind i teaterforeningernes bestyrelser og bruge deres tid på at få scenekunst ud i hele landet. 

Jeg tror, alle kan lugte, når noget er kvalitet, så man skal være varsom med – som nogle anmeldere gør – at tro, at provinspublikummet, der møder turneforestillingerne, er anderledes end det københavnske publikum. Alle vil gerne se meningsfulde fortællinger. Det er lige meget, om man ser teater i Viborg eller på Nørregade i København. De eviggyldige fortællinger og tematikker gælder jo hele vejen rundt, og Folketeatret skal være garant for at sende store forestillinger med mange medvirkende ud i landet, for det er jo kun os og Det Kongelige Teater, der kan det.”

Den mest populære kunstform i Danmark

Hvad kan publikum se frem til at opleve i teatret, som ikke var der før du blev direktør? 

“Folketeatret skal i min tid cementeres som stadsteater. Jeg vil åbne huset og gøre det til et vibrerende sted, som man kigger i retning af, for at se, hvad der sker – både i forhold til forestillinger, men også med andre aktiviteter.

På Nørrebro Teater har vi skabt forskellige formater ved siden af forestillingerne, og på Folketeatret vil vi skabe nogle nye. Min vision er, at teatret om ti år er den mest populære kunstform i Danmark,” afslutter Mette Wolf. 

Bestyrelsen på Folketeatret offentliggør i dag, at Mette Wolf bliver ny teaterchef efter Kasper Wilton, når han næste sommer stopper efter 14 år. Hun er udpeget for en fireårig periode og tiltræder formelt den 1. august 2024, men vil få sin gang på teatret i foråret. 

Mette Wolf er i dag teaterchef på Nørrebro Teater, hvor hun har været ansat siden 2015. Hun er desuden næstforperson i Dansk Teaters bestyrelse samt bestyrelsesmedlem i Teatret Møllen.

Seneste

Nomineringer til Cirkusprisen 2024

Cirkusprisen uddeles i år d. 16. august og prisjuryen...

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Nomineringer til Cirkusprisen 2024

Cirkusprisen uddeles i år d. 16. august og prisjuryen...

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art...

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Nomineringer til Cirkusprisen 2024

Cirkusprisen uddeles i år d. 16. august og prisjuryen melder nu ud, hvem der er nomineret til priserne for årets bedste nummer og årets...

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på tur på Bispebjerg i København med en blanding af nycirkus, værksteder, musik og Marionetteatret fra...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art & Activism. I år med fokus på bæredygtighed og kønsdiversitet under det overordnede tema Utopia....