Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Damen med de blå tænder – fordrukken fortælling om fortrydelser og fortrængninger

I Folketeatrets turneforestilling skriver dramatiker Lotte Svendsen og skuespiller Mette Horn næste kapitel i historien om Damen med de blå tænder. Det er en særdeles morsom fremstilling af et menneske, der hænger i med neglene, og klynger sig til et selvbillede, der ikke til fulde har klaret tidens blå tand.

Damen med de blå tænder fylder rundt, og i hjemmet er der gjort klar til fest. Byens kulturelle spidser pryder gæstelisten, og både ansvaret for vinmenuen og de musikalske indslag er overladt til Steno. Det hele er klar til den store fejring af et langt og rigt liv, men hverken fejringen eller livet går helt som planlagt.

Annonce

Afbuddene vælter ind, og irriterende lavpraktiske indskydelser fra underboer og den kommunale hjemmesygeplejerske afbryder festivitasens momentum, der i stedet afløses af melankolsk og morsom refleksion. 

Damen med de blå tænder. Folketeatret turné. Foto: Gudmund Thai
Damen med de blå tænder. Folketeatret turné. Foto: Gudmund Thai

Selv indretningen er paradoksal

Marianne Nilssons scenografi indkapsler enkelt og effektivt det paradoksale miljø, hvor rødvinssocialismen har optimale vækstbetingelser. Væggene er tapetseret med helte fra 60’ernes og 70’ernes venstreorienterede guldalder, men i det gamle kollektiv, der nu er omdannet til Damens enemærke, har eneboerens tunge møbler og borgerskabets våde vaner overtaget styringen.

Eneboerens tunge møbler og borgerskabets våde vaner

Det understreger Damen med de blå tænders oxymoroniske livsanskuelse, hvor en replik som, “Jeg tror på rødvin og fællesskab!” ikke spænder ben for, at hun få sekunder senere kan følge op med bravaden: “Hensyn er sgu ikke min spidskompetence”.

Damen med de blå tænder. Folketeatret turné. Foto: Gudmund Thai
Sophie Marie Jeppesen som hjemmesygeplejersken Børge og Mette Horn som Damen med de blå tænder. Folketeatret turné. Foto: Gudmund Thai

Festens midtpunkt

Mette Horns Damen med de blå tænder er i centrum fra start til slut. Med en perfekt blanding af uforskammethed og humor rammer hun plet scene efter scene. Det gør det kun des mere imponerende, hvor stort et indtryk de øvrige optrædende faktisk efterlader. 

Christiane Bjørg Nielsen er overbevisende og nærværende som den ukulelespillende underbo, mens Sophie Marie Jeppesen udviser en skarp humoristisk timing – navnligt i rollen som den non-binære hjemmesygeplejerske, Børge, hvor leveringen langt overgår replikkerne selv. Karakteren er ikke synderligt original, og havde det ikke været for Jeppesens suveræne spil, kunne den let være faldet til jorden. Man skylder dog at bemærke, at både suffløren og de to medspillere af og til må give stikord til titelkarakteren, og generøsiteten til trods trækker det dog en smule ned i det samlede billede.

Selvreflekterende tekster om livets nådesløse forfald

Torben Steno virker sikker og velvalgt i rollen som – nå ja – Steno. Når han ikke mikrodoserer MDMA eller beretter om sine løgnagtige dating-eskapader, disker han op med velkomponerede sange med selvreflekterende tekster om livets nådesløse forfald. Som det lyder i et mindeværdigt refræn: “Kærlighed til sidste prop/Hvem skal dog gå med dig op?/Nu er det kun kommunen, der rør’ ved din krop.”

Damen med de blå tænder. Folketeatret turné. Foto: Gudmund Thai
Damen med de blå tænder og Christiane Bjørg Nielsen som underboen. Folketeatret turné. Foto: Gudmund Thai

Morsom, men lidt altmodisch 

Der er sket meget siden Damen med de blå tænder første gang trådte ind i danskernes bevidsthed, og det er som om, præmissen om den bramfri kvinde, der vil blæse alle sociale konventioner en lang march, er blevet overhalet indenom – ikke mindst af hedengangne Radio24syvs seniorkorrespondent Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm. 

Præmissen virker ganske enkelt ikke helt så frisk længere

Præmissen virker ganske enkelt ikke helt så frisk længere, og ironiseringen over naturvin, pronominer, kønsidentiteter og andet nymodens stads runger af vittigheder, vi allerede har hørt. Til gengæld skal forestillingen have stor ros for at rette det satiriske skyts mod en gruppe, der rent faktisk går i teatret. Det kunne mange pseudosatiriske forestillinger lære noget af. 

Manuskript: Lotte Svendsen. Instruktion: Christoffer Berdal. Scenografi: Marianne Nilsson.

Medvirkende: Mette Horn, Torben Steno, Christiane Bjørg Nielsen, Sophie Marie Jeppesen. 

Damen med de blå tænder er på turné 29. september – 4. december 2023. Spiller på Folketeatret i Nørregade 18. oktober – 16. december 2023.

Seneste

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag...

Aalborg Teater får ny ledelse

Aalborg Teater meddeler i dag, at to nye direktører...
Annonce
Emil Amby
Emil Amby
Cand.mag i klassisk filologi og litteraturvidenskab, samt mangeårig teaterblæksprutte med forkærlighed for klassikere.
Annonce

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav Martinůs opera, The Greek Passion, indgår Den Jyske Opera et ekstraordinært samarbejde med Røde Kors og...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover kun er kønsneutrale priser. For skuespiller Lucia Vinde Dirchsen, der selv er nonbinær, er det...