Populært lige nu

Hvad nu, hvis Romeo og Julie ikke døde? Ny forestilling giver svaret

I den kommende uge har Københavns Shakespeare Kompagni verdenspremiere på en fortsættelse af William Shakespeares Romeo og Julie, der udspiller sig i en alternativ...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Fools’ Paradise – fanfiktion over Kvium-kunst søger genkendelse og grotesker

Michael Kviums forvredne kunst er blevet til grotesk-poetisk teater i et samarbejde mellem ZeBU, Meridiano Teatret og Operaen i Midten. Fools’ Paradise er tro mod de ikoniske figurer, men føjer ikke stort til oplæggets unheimliche kerne.

Når fantasien danser i mødet med Michael Kviums deforme malerier og installationer, er det vel især, fordi han gestalter en udvisket grænse mellem civilisation og mareridt. De forvrængede skabninger på lærredet er som os, men så alligevel ikke. Det er den usikkerhed, der får værkerne til at leve.

Annonce
Fools' Paradise, ZeBU, Meridiano Teatret og Operaen i Midten. Foto: Ditte Valente
Fools’ Paradise, ZeBU, Meridiano Teatret og Operaen i Midten. Foto: Ditte Valente

I Giacomo Ravicchios teaterfantasi over Kvium, Fools’ Paradise, tolkes den forvredne realisme imidlertid som hovedsageligt et præ-civilisatorisk udsagn. Den diffuse forbindelse til et genkendeligt samfund er nedtonet til fordel for tableauer over nervøse fællesskaber mellem groteske, udstødte kloakkroppe.

Overbevisende vanskabninger

Ud af gule olietønder, som dem fra Cirkus Europa-udstillingen på Arken i 2017, kryber fem karakteristiske Kvium-vanskabninger i tynde huddragter. Som blinde muldvarper søger de kejtet hinanden og forbløffes af alt, der ligner virkelighed – dagslys, en krages skrig, fødsel og død.

Som blinde muldvarper søger de kejtet hinanden og forbløffes af alt, der ligner virkelighed

Nogle folder sig helt ud med tics og krumme rygge, andre har håbløsheden malet i ansigtet som et fortvivlet blik. Deres stille koreografi overbeviser i en tumlende bevægelse mellem at være en fælles enhed og at blive udstødt.

Fools' Paradise, ZeBU, Meridiano Teatret og Operaen i Midten. Foto: Ditte Valente
Fools’ Paradise, ZeBU, Meridiano Teatret og Operaen i Midten. Foto: Ditte Valente

De finder kønsdele i tønderne, spænder dem om livet og bliver med ét til ikoniske Kvium-figurer af slatten eksistens. Iført narrens gule bjældehat nærmer de sig et amorft sprog; én ender i utrøstelig gråd, en anden i spansk-lignende sang over skælmsk, pizzicato vals.

Mellem fanfiktion og kunstreklame

Det lykkes Fools’ Paradise at vække Kviums let genkendelige skabninger til live – de lange lemmer, hævede skuldre, birketræerne, de kontemporære klovne, et barn født som slangeyngel. Publikums milde latter i genkendelsens øjeblik vidner om det kreative holds billedlige sans for detaljer.

Fools' Paradise, ZeBU, Meridiano Teatret og Operaen i Midten. Foto: Ditte Valente
Fools’ Paradise, ZeBU, Meridiano Teatret og Operaen i Midten. Foto: Ditte Valente

Forestillingen har egentlig ingen svage øjeblikke, og stærkest står vel de to scener, hvor Karin Norrinder pludselig bryder ud i sang, først den skælmske vals, siden reptilske melismer, mens Therese Glahn føder sit groteske afkom – efter at være blevet befrugtet af en skeletdukke med uendelige arme.

Alligevel er jeg i tvivl om, om Fools’ Paradise når frem til et selvstændigt udsagn ud over at være en veludført mellemting mellem fanfiktion og kunstreklame. Og som en sådan er spørgsmålet, om forestillingen når ind til kernen af det unheimliche i Kviums arbejde, eller om ikke det groteske bliver for tydeligt adskilt fra virkeligheden.

Instruktør, dramatiker og scenograf: Giacomo Ravicchio. Komponist og lyddesigner: Jérôme Baur. Lysdesigner: Martin Danielsen. Kunstnerisk konsulent: Michael Kvium. Dramaturgisk konsulent: Elise Müller. Koreografisk konsulent: Jørgen Carlslund. Kostumedesigner: Karin Ørum. Skrædder: Anne Jørgensen. Dukkemager: Katrine Karlsen.

Medvirkende: Lars Begtrup, Therese Glahn, Jan Overgaard Mogensen, Karin Norrinder og Serafín Ziquer Xavier.

Co-produktion mellem ZeBU, Meridiano Teatret og Operaen i Midten.

Fools’ Paradise spiller på ZeBU 19. oktober – 5. november 2023. Forestillingen havde premiere 17. marts 2023 på Nordisk Teaterlaboratorium.

Seneste

Vi skal tale håbet op gennem kunsten

SWOP festivalens seminar for professionelle blev i år afholdt...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Annonce
Sune Anderberg
Sune Anderberg
Selvstændig kulturjournalist og kritiker, skriver fast for en række danske medier. Medlem af Reumert-juryen og Anmelderringen, cand.mag. i musikvidenskab fra Københavns Universitet.
Annonce

Vi skal tale håbet op gennem kunsten

SWOP festivalens seminar for professionelle blev i år afholdt under overskriften The Regenerative Power of Art. Med en dyster keynote af Mikkel Krause Frantzen...