Populært lige nu

Hvad nu, hvis Romeo og Julie ikke døde? Ny forestilling giver svaret

I den kommende uge har Københavns Shakespeare Kompagni verdenspremiere på en fortsættelse af William Shakespeares Romeo og Julie, der udspiller sig i en alternativ...
Annoncespot_imgspot_img

★★★☆☆☆ Gravity – festlig dansebattle kan få mere tyngde med publikum tæt på

Jarkko Mandelin har sammen med Kinetic Orchestra og Helsinki Dance Company skabt værket Gravity i 2021, der nu kan opleves på Baltoppen. Det er et fysisk og energisk festfyrværkeri af kast, spins, løft, løb og rotationer baseret på partnerarbejde med både improvisationer og aftalt koreografi.

Det er sjældent muligt at opleve rendyrkede bevægelser så eklektisk og renset for historier og symboler som i denne bevægelseskoncert, som koreografen selv kalder værket i en aftertalk. Temaet er tyngdekraft og ønsket om at vise, hvordan tillid ser ud i fysisk form. Desværre kommer værket ikke helt til sin ret i en kukkassescene, hvor publikum kun kan sidde foran scenen på lang afstand. 

Annonce

Gravity havde urpremiere i Helsinki City Theatre den 11. november 2021, og var blandt andet også med i åbningsshowet for Finlands nye Dansens Hus, Tanssin Talo. Her spillede forestillingen på den lille scene, hvor publikum sad på hele tre sider. Med publikum på lang afstand skal energiudladningen være meget stramt orkestreret for at kunne få ordentligt tag i os.

Gravity, Helsinki Dance Company og Kinetic Orchestra på Baltoppen. Foto: Petra Tiihonen
Gravity, Helsinki Dance Company og Kinetic Orchestra på Baltoppen. Foto: Petra Tiihonen

Organiske signaturbevægelser

Scenografien er en skrå rampe i den ene side af scenen. Det er koreografiens udgangspunkt, idet danserne kan glide ned ad den på maven, ryggen eller med hovedet først. Kroppene overgiver sig til den fysiske tyngdekraft, der langsomt fører dem mod scenegulvet. Rampen skaber dermed en kontrast til de energiske og mere luftbårne bevægelser i partnerarbejdet på gulvet samt en naturlig pause mellem indslag.

Koreografien er centreret omkring partnerarbejde med et kontaktimprovisatorisk udtryk, hvor den ene sætter en kropslig impuls i gang, som den anden reagerer på. Der ses bevægelser fra mange forskellige stilarter, men også en håndfuld signaturbevægelser, der går igen. Der er rullefald og kolbøtter, ryg til ryg- støttede flikflak og vejrmøller, kroppe der springer og gribes samt assisterede drej i luften. 

Effektfulde organiske kombinationer i slowmotion skaber bevægelser, der trækkes ud

Ensemblearbejdet med synkrone sekvenser benytter samme skelet af bevægelser, men med variationer og forskellig dynamik. Effektfulde organiske kombinationer i slowmotion skaber bevægelser, der trækkes ud, vekslende med hurtigere eller skarpere bevægelser med tilføjede detaljer. Der er dermed ikke fokus på højtflyvende og vovede cirkusinspirerede tricks, men på impuls og respons mellem partnere. 

Gravity, Helsinki Dance Company og Kinetic Orchestra på Baltoppen. Foto: Petra Tiihonen
Gravity, Helsinki Dance Company og Kinetic Orchestra på Baltoppen. Foto: Petra Tiihonen

Urbant underspil

Musikken er et stemningsskabende, digitalt lydunivers med kompositioner af Janne Hast. Instrumentalt træder især lyden af handpan igennem akkompagneret af synthesizerens effekter af svag rungen, dryp og sprøde klik. Det improviserede arbejde er ikke på musikalske cues, mens koreografen selv styrer musikken live i de koreograferede overgange. Værket opleves derfor som helhed.

Belysningen er varm og kommer fra talrige små loftslamper langs scenens tre sider. Lyset bruges også til at samle scenerummet til mindre og mere intime optrin med en eller to spots, hvor resten af scenen er i sort. Det giver indtryk af små battles, hvor danserne på skift skaber soli og duetter eller springer ud af mørket og over hinanden i lyset. 

Den improvisatoriske stil og en sparsom scenografi risikerer at give en øvelokaleassociation

Kostumerne er løst tøj i forskellige farver, som kunne være dansernes eget træningstøj. Det bidrager til et urbant look, der sammen med den improvisatoriske stil og en sparsom scenografi risikerer at give en øvelokaleassociation. Det ville være interessant at opleve blackbox-versionen med publikum på tre sider, tæt på energien, tilliden og bevægelserne.

Gravity, Helsinki Dance Company og Kinetic Orchestra på Baltoppen. Foto: Petra Tiihonen
Gravity, Helsinki Dance Company og Kinetic Orchestra på Baltoppen. Foto: Petra Tiihonen

Dansefest for alle

Gravity lykkedes som hyldest til tillidsarbejde og timing i partnerarbejdet, der er imponerende flydende og organisk med intuitive reaktioner på hinandens impulser. Indtrykket af vægtløshed skærpes yderligere af dansernes evne til lige at holde sig i luften et halvt sekund længere og dermed pirre fysikkens love. Magien skabes i de sprækker, der overrasker og gør noget andet, end vi forventer.

Den legende tilgang til bevægelse, hvor danserne kan være sig selv uden at spille roller, sætter samtidig koreografien fri. Det er et interessant læringsrum for danserne, der kan udfordre deres teknik og kunnen og lære nyt. Værket minder derfor om de dansebattles, vi kender fra streetdance, der er lige dele underholdning og show off. Derfor vil vi gerne heppe tæt på og suges ind i alt det, der er på spil.

Et interessant læringsrum for danserne

Gravity er et værk med en bred appel for alle, der gerne vil nyde 50 minutters showpræget opvisning af dygtige, bredt funderede dansere. De er unikke, fordi de sammen mestrer alt fra gymnastik, ballet, moderne, showdans, hiphop og akrobatik. Der er ikke noget, der skal afkodes eller forstås. Publikum kan blot læne sig tilbage og nyde en energisk bevægelseskoncert, som dansere i kanon form får til at se legende let ud.

Se videotrailer her.

Koreografi: Jarkko Mandelin. Scenografi og lys: William Iles. Kostumedesign: Elina Kolehmainen. Komposition og lyddesign: Janne Hast. Teknik: Niila Rantala. Masking Planning: Jaana Nykänen. Produktion: Helsinki City Theatre og Kinetic Orchestra. 

Medvirkende: Jyrki Kasper, Sanni Giordani, Mia Jaatinen, Suvi Nieminen, Kalle Lähde, Minna Kaaronen, Hugo Sellam og Manuela Hierl.

Gravity spiller på Baltoppen den 25. – 27. oktober 2023.

Seneste

Vi skal tale håbet op gennem kunsten

SWOP festivalens seminar for professionelle blev i år afholdt...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Annonce
Dorte Grannov Balslev
Dorte Grannov Balslev
Cand.mag. i musik- og dansevidenskab. Mange års erfaring med udvikling af scenekunstprojekter i inkluderende formater. Forfatter til undervisningsmaterialer om scenekunst på Forlaget Alinea. Arbejder for tiden som selvstændig konsulent og underviser indenfor scenekunst og arkitektur.
Annonce

Vi skal tale håbet op gennem kunsten

SWOP festivalens seminar for professionelle blev i år afholdt under overskriften The Regenerative Power of Art. Med en dyster keynote af Mikkel Krause Frantzen...