Populært lige nu

Danmarks Teaterforeningers priser 2024 er uddelt

Danmarks Teaterforeninger uddelte i går aftes foreningens fire priser til kunstnere og kompagnier på det årlige Teaterseminar, mens Kulturkongens producentpris gik den modsatte vej...
Annonce

★★★★★☆ Margrete I – intenst psykologisk drama om mennesket bag magten 

Teatret Møllens sceniske gendigtning af Anne Lise Marstrand-Jørgensen roman Margrete I er blevet til et intenst psykologisk drama, der får skabt en poetisk og medrivende fortælling om mennesket bag magten. 

Annonce

Det handler om mennesker i Teatret Møllens Margrete I. Mennesker, der mister, modnes og må tage de pladser i livet, som magtens mænd anviser. 

Margrete 1, Teatret Møllen. Foto: Søren Hasselgaard Skanning
Margrete I, Teatret Møllen. Foto: Søren Hasselgaard Skanning

En samlet fortællerstemme

På scenen står tre skuespillere. Tre kvinder. Connie Tronbjerg, Mette Gregersen og Emma Silja Sångren. Deres identiske sorte kjoler og hvide overslag får dem til at ligne hinanden. Uniformer fra en orden eller bare en understregning af den strenge, kristne tro, som Margrete opdrages i, da hun giftes bort som barnebrud til den norske Kong Håkon.

Deres stemmer afløser hinanden, mens ordene musikalsk finder vej gennem skyggerne

Kvinderne fungerer som en samlet fortællerstemme. Deres kroppe fletter ud og ind mellem hinanden. De fortolker karakteren et kort øjeblik, før den næste tager over. Deres stemmer afløser hinanden, mens ordene musikalsk finder vej gennem skyggerne, så vi selv kan skabe billederne bag. Gribende i al sin sceniske poesi og sit bevægende skuespil.  

Margrete I, Teatret Møllen. Foto: Søren Hasselgaard Skanning
En glødepære er rummets eneste lyskilde i forestillingens første del af Margrete I, Teatret Møllen. Foto: Søren Hasselgaard Skanning

LÆS OGSÅ: Margrete 1 får krop i nye ord på Teatret Møllen

Annonce

En mørk og dunkel verden

En glødepære er rummets eneste lyskilde. I de mørke skygger bevæger kvinderne sig sagte rundt i rummets vinduesløse hvælvinger, fanget i de magtstrukturer, som samfundet har sat op for dem. En slags skærsild har instruktøren kaldt rummet i et interview på ISCENE. Et rum blottet for egenrådige handlemuligheder, dødt som den indtørrede dynge af kæppe, der ligger på scenen. På skift griber kvinderne glødepæren og lader lyset sætte fokus på en person, følelse eller stemning. 

Et rum blottet for egenrådige handlemuligheder, dødt som den indtørrede dynge af kæppe, der ligger på scenen

Her er tjenestepigen Kerstin, der ledsager den tiårige Margrete til Norge og siden bliver hendes nære veninde. Kerstin, der lader sig opsluge af skoven og kender til elverfolket. Hofmesterinde Merete Ulvsdatter, som opdrager Margrete i den strenge, kristne tro og lader Håkon tilkalde til huset, da Margrete som 12-årig får menstruation. 

Vi ser blodet flyde. Ud over tøjet, ud over gulvet. Som den brutale verden, der udspilles omkring dem, og gør krav på deres liv og handlerum. Og skræmmende med tematikker, der måske slet ikke er så langt fra verden af i dag. 

Margrete 1, Teatret Møllen. Foto: Søren Hasselgaard Skanning
De vinduesløse hvælvinger lukker sig om kvinderne i Laura Rasmussens skræmmende flotte scenografi til Margrete 1, Teatret Møllen. Foto: Søren Hasselgaard Skanning

Litterær og smuk fortælling

Teksten er forarbejdet til scenen af Brian Wind-Hansen. Skåret til, så vi følger mennesket Margrete I, før hun får magten som Danmarks første kvindelige regent. Meget af teksten er hentet fra romanens smukke, litterære univers og skåret mundret til, så vi kommer tæt på kvinderne og bevæges af deres verden, venskab og overlevelsesdrift. 

En smuk, poetisk stærk og vedkommende forestilling

Rasmus Ask har instrueret med blik for ordenes poesi, fortællingens intensitet og det psykologiske drama, som skaber kvinden Margrete I. Laura Rasmussens dystre hvælvinger rammer skæbnerne flot ind, som var det et gravkammer, de bevæger sig rundt i. Mens skuespillerne i en stærkt bevægende fællespræstation får vist os Danmarks første kvindelige regent som et menneske, der rækker langt længere end den magt, hun siden besad. En smuk, poetisk stærk og vedkommende forestilling.  

Romanforlæg: Anne Lise Marstrand-Jørgensen. Manuskript: Brian Wind-Hansen. Instruktør: Rasmus Ask. Scenografi: Laura Rasmussen. Lysdesign: Søren Lydersen. Lyddesign: Johannes Smed. Produceret af Teatret Møllen.

Medvirkende: Connie Tronbjerg, Mette Gregersen og Emma Silja Sångren.

Spiller på Teatret Møllen og på turné 4. november – 17. december 2023.

Seneste

Oure Kostgymnasium introducerer Dramatik A som ny studieretning i samarbejde med BaggårdTeatret

Oure Kostgymnasium løfter nu ambitionerne for unge med en...

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Oure Kostgymnasium introducerer Dramatik A som ny studieretning i samarbejde med BaggårdTeatret

Oure Kostgymnasium løfter nu ambitionerne for unge med en...

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver...

Skab dig! Live Art for børn har fokus på identitet

Live Art for børn er en festival for alle aldre...
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Oure Kostgymnasium introducerer Dramatik A som ny studieretning i samarbejde med BaggårdTeatret

Oure Kostgymnasium løfter nu ambitionerne for unge med en passion for teater ved at tilbyde Dramatik A som et af de få gymnasier i...

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver engagere et særligt ungepanel, der aktivt skal være med til at udvikle det københavnske teater...