Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

★★★☆☆☆ Den anden er mere krimigåde end horror 

Sydhavn Teater viser Den anden af performer Katrine Leth og scenograf Freya Sif Hestnes. Der er videoer, blodige vægge, kaffefiltre ud over gulvet og et meget stort, hvidt hjerte, der banker. Artefakter af ting, der er sket, og ord, der er sagt, opleves mere som billeder i et fotoalbum end et saftigt drama.

Den lille scene P44 er ellers et intimteater, hvor vi ikke bare er helt tæt på kunstneren, vi er også medspillere. Skærme i entreen viser film med Katrine Leth i køkkenet i kaotiske optrin og af hendes ansigt og ord. En efter en trækkes vi ind i den kaotiske køkkenscenografi og placeres i en form for familieportræt. Flere og flere kommer til og instrueres i at posere og smile. Det er et effektfuldt og sjovt greb. 

Annonce

Instruktionerne kommer fra en video af performerens ansigt, der taler, mens hendes krop kommunikerer nonverbalt. Manus er skrevet af Sonja Ferdinand og refererer til scener, der har udspillet sig i et parforhold. ”Er det mig, der ser på dig eller omvendt?… Hørte du, jeg sagde til dig, at køkkenlågerne står åbne?” Vi forstår, partneren ikke er der mere, men hvis blod, der driver ned af væggene, ved vi ikke.

Den anden
DEN ANDEN på Sydhavn Teater. Foto Sofie Amalie Klougart.

Publikum som statister

Vi står helt tæt sammen i den lille køkkenscenografi i et lokale på ca. 8 m2. Der er LED-stearinlys på det lille firkantede bord i midten, og Katrine Leth serverer kaffe for gæsten på den anden side af bordet. Hun hælder kaffen over hovedet på sig selv og tager den hvide T-shirt af. En anden gæst bliver involveret i at udbedre skaderne. Mænd blandt publikum trækkes ind i rollen som partneren.

Én bliver sat til at tømme opvaskemaskinen. En anden sendes op ad trappen for at hente en buket visne, røde roser. Hun giver udtryk for, at det er dejligt at få blomster, men ærgerligt at skulle bede om det selv. Det fungerer fint, at ordene kommer fra skærmen, mens performeren understøtter manus nonverbalt. 

Et nik, et blik, en retning, der vises. Afmagten over at skulle opdrage så meget på partneren: ”Alle ord mister på et tidspunkt deres betydning… Er du der?… Jeg falder…Træk vejret ind, pust ud.” Hun slår hovedet gennem væggen og henter derefter et kæmpemæssigt hvidt hjerte. Det bruges som rambuk til at slå væggen ind, hvor en hvid verden af draperet stof åbenbarer sig. 

Den anden
DEN ANDEN på Sydhavn Teater. Foto Sofie Amalie Klougart.

Kærligheden tåler ikke alt

Er vi i himlen eller i et blodfattigt hjertekammer? Anders Bachs lyddesign ændrer sig fra en monoton rungen til en insisterende, bankende rytme med kirkeklokker og guitarmelodier. Der er lagt op til himmelske metaforer. Lyden bygges op i et buldrende syret lydtapet, der måske afspejler det helvede, hun kom fra. Blodet på væggene i køkkenets tilstand, afspejler sindet. 

Der er lagt op til himmelske metaforer

Katrine Leth forsvinder i det blodløse, hvide hjerte, helt ind i det dunkende hjertekammer med dets rytmiske puls. Herefter er der ikke andet tilbage end nogle hvide skumfiduser, vi kan spise på vejen ud, mens vi tygger lidt på, hvad det lige var, der skete. Forestillingen begynder på sin vis både forfra og bagfra.

Den anden
DEN ANDEN på Sydhavn Teater. Foto Sofie Amalie Klougart.

Visuelle undertekster

Felipe Osorio-Guzmáns grønne spøgelseslys blev fordrevet af varm orange i det øjeblik, vi oprindelig blev lukket ind i universet. Publikum i de grotesk smilende opstillinger, blodet og Katrine Leths skikkelse uden for vinduet. Den anden er et efterspil af angsten, voldsomheden og desperationen.

Har vi tilbragt en time med et genfærd? Vi fornemmer, hun er utilregnelig. Vi tager ansvaret for, at hun ikke falder og slår sig, når hun svajer og vælter, når stearinlyset står skævt og kaffen løber ned ad bordet. Vi flytter os, så hun kan udfolde sig, giver plads og gør, hvad der forventes af os. Men al horroren skete, før vi kom. Vi er Scully og Mulder, der træder ind på scenen i X-files efter forbrydelsen.

Det er blodfattigt, idet al blodet allerede driver ned ad væggene

Performerens refleksioner over forholdet til den anden er som at lytte til en dagbog eller se billeder i et fotoalbum. Det er blodfattigt, idet al blodet allerede driver ned ad væggene, og tilbage står et fortabt genfærd af erindringer. Der er interessante og nytænkende greb på spil, men vi bliver aldrig helt revet med, snarere tilpas forundrede. Og det kan også noget.

Seneste

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag...

Aalborg Teater får ny ledelse

Aalborg Teater meddeler i dag, at to nye direktører...
Annonce
Dorte Grannov Balslev
Dorte Grannov Balslev
Cand.mag. i musik- og dansevidenskab. Mange års erfaring med udvikling af scenekunstprojekter i inkluderende formater. Forfatter til undervisningsmaterialer om scenekunst på Forlaget Alinea. Arbejder for tiden som selvstændig konsulent og underviser indenfor scenekunst og arkitektur.
Annonce

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav Martinůs opera, The Greek Passion, indgår Den Jyske Opera et ekstraordinært samarbejde med Røde Kors og...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover kun er kønsneutrale priser. For skuespiller Lucia Vinde Dirchsen, der selv er nonbinær, er det...